Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikett: anhöriga
Läst 1678 ggr
evrekaw
0

Tejpa på smilet...

Undrar varför så många av oss som mår dåligt går omkring och låssas att allt är bra?

Man vill inte oroa nära och kära, man vill inte vara surpuppan som drar ner stämningen… Eller man orkar inte prata om det helt enkelt…

Det sjuka är trots allt den man är elakast mot är sig själv… Varför ska man bry sig om att mamma blir ledsen och orolig? Eller vad någon annan tänker… Egentligen? Borde man inte bry sig om sig själv och sitt mående i första hand? För hur i hela friden ska man kunna få stöd från omgivningen om de inget får veta?

Eller är vi rädda att de får veta men inte tar oss på allvar, eller stöter bort oss?

Antar att jag har sjutusen funderingar kring detta - hur resonerar ni?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

KadjaNina
0

Jag orkar bara helt enkelt inte se dem ledsna. Visst, man borde tänka på hur man själv mår men det känns som att jag bara är i vägen när jag mår som jag mår. De måste stötta mig hela tiden osv. Sen känns det inte som att de förstår mig. Jo, mina syskon gör nog det. Min bror & syster har varit deprimerad, min andra syster är utbildad socionom så jag tror hon förstår.

Nog för att jag har låtsats sen en tid tillbaka att jag mår bra. Jag mår bättre nu än vad jag gjorde för 1-3 år sen men jag är absolut inte stabil. De senaste veckorna har allt börjat gå utför och jag börjar må sämre..

evrekaw
0

Frågan är bara… Varför är man mera mån om hur omgivningen ska må om de förstår hur man mår - än vad man är om sitt eget mående… borde man inte ta hand om sig själv först och främst?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Aviendha
0

Kanske har med min uppfostran att göra. Min mamma har alltid haft måttot "bit ihop och gör det". Sålänge man kan gå och funka så går man till jobbet, ta en alvedon liksom.

Sen så har jag inte velat ta plats hemma, äldst av tre syskon, mamma har haft problem med rygg och smärta. Lillasyster handikappad och överaktiv lillebror. Eftersom jag hade lätt i skolan, kunde fixa mig själv blev mitt måtto "allt är bra". Det sitter i än. Då ville jag inte besvära de andra, för jag klarade mig ju, medan de andra hade (större) problem.