Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettpaniksyndrom
Läst 3286 ggr
catlins
0

Snö o kyla

Det är inte mitt väder det här. Jag tycker det är jättefint ute med massa snö men jag får lättare panik när jag är ute när det är kallt i luften, massa kläder på, jobbigare och gå i all snö. Svårt att bara stanna och koppla av på stället om man känner paniken komma över en, man sätter sig ju inte i första bästa snödriva direkt på stan. Skillnad på sommaren, då kan man ju alltid hitta en parkbänk eller liknande.

Fler än jag som känner av kroppen mer och får mer panikattacker av kylan?

Besök mig gärna på Ronias matte

[aspie]
0

Konstigt nog så trivs jag i snö och kyla, men det kanske är för att mina hundar blir så pigga, de blir som lekfulla valpar. Men jag måste klä mig rejält förståss, annars är det inte roligt att vara ute.

Aviendha
0

Själva mörkret tror jag påverkar mig mycket. Har mer depp-perioder under hösten och vintern och är oftast i topp på sommaren. Värst är det som nu, när det inte är någon snö här nere, och allt bli mörkare utan denna.

Själva kylan och snön brukar däremot ge mig mer sinnesro. Jag trivs med vintern, och när jag väl tar mig ut så njuter jag i stora drag av kylan och snön, den får mig att känna mig levande och rofylld. Jag älskar vintern =)

catlins
0

Mm, tänkte mer på att känna av själva kroppen när man är ute och det är kallt och stickigt. Som jag som får "svårt att andas" när mina attacker kommer… känner av andningen mer när det är kallt ute osv…

Annars har jag heller ingenting emot varken höst eller vinter.. om det inte var för den jävlans paniken… (ursäkta svordomen:)

[aspie]
0

Sån som du blir på vinern av kylan, blir jag på sommaren av värmen och det starka ljuset. Vill helst sitta inne då, liksom mina hundar Flört

Aviendha
0

#3 Aha, misstolkade dig nog. Jag känner kylan som något positivt och får lättare att andas och har jag ångest så känns det som om allt släpper ute i just kylan. Kanske koncentrerar min kropp sig på att frysa i stället? ;)

Värme har jag svårt för, det blir kvavt och då har jag verkligen svårt att andas och paniken kommer enbart av den anledningen. Känns inte som att jag får luft, ungefär som när jag hade ansträngningsastma-känningar. Så då är sommaren värre för mig. Men jag kanske är miljöskadad med tanke på att jag växte upp i snö ;)

catlins
0

Puttar upp den här igen eftersom jag är livrädd nu när jag knappt vågar gå ut igen, sen jag fick en rejäl attack för ett par veckor sedan ute.

Jag är sååå förbaskat rädd för att få en sådan när jag är ute och går, om det är sommar kan man ju sätta sig i gräset eller nåt men nu går det ju inte:( O om attacken varar en timme som sist så fryser man ju ihjäl i det här vädret om man inte kan ta sig någonstans pga paniken..

Är det verkligen bara jag som drar mig för att gå ut o gå när det är kallt och snöigt, som får svårare att andas och känner av andningen mera. Det är ju hur svårt som helst och ta djupa andetag när det är minusgrader :/

Rocktjejen
0

Jag föredrar vintern framför sommaren som jag bara upplever som plågsam..jobbigt med solen som steker,jag tål inte solen direkt blir yr o sådant sen mår jag sämre på våren/sommaren jobbigare att andas när det är hett så jag stannar gärna inne tills det blir svalare framåt eftermiddagen kvällen..hösten/vintern passar mig bättre..

catlins
0

Jag älskar hösten och så men det är just den här snön och det isbitande kylan jag avskyr, är -15 grader här nu och jag kan knappt sticka ut huvet utan att tänka på hur jag andas i den läskiga isluften..

Kanske borde flytta till skåne eller nåt…

isa
0

#6 Jag håller fullständigt med dig! Det är mycket "lättare" att få panikångestattacker på sommaren än på vintern. För som du skriver, man kan ju inte sätta sig någonstans, ( då får man blåskatarr ) och det går ju inte att dra djupa andetag i kylan, man får ju bara ner kallluft i lungorna!

Nej, på sommaren kan man ju t.o.m lägga sig ner ute och låtsas att man solar…………..

Jag upplever också att jag har lättare att halka och slå migom jag får en panikattack ute på vintern, eftersom jag blir snurrig  och "vimmelkantig".

Kram isa

HannaM
0

Jag gillar vintern, har dock lite jobbigt med kylan ibland. Brukar gå ut och gå när paniken smyger sig på eller ångesten blir för stark så jag kan lugna ner det och slippa det värsta men när det är kallt och man måste klä på sig massa lager så drar jag mig för att gå ut och istället blir jag sittande inne med ångesten.

evrekaw
0

Har aldrig reflekterat över kyla eller värme… Bara ljus och mörker… Mår alltid bättre under de ljusa delarna av året - låg under den mörka sässongen…

Fast när jag tänker efter så är det skönt med vintern.. det där att man pälsar på sig… Kan gömma sig under en mössa, invirad i en halsduk…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

HannaM
0

Sen när jag tänker efter, jag får panik av att komma in med massa lager kläder och det är varmt inne och man svettas och får inte av sig kläderna tillräckligt fort och tröjan korvar till sig.. huuuuu men i övrigt så gillar jag vintern egentligen.