Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketterbehandlingmediciner
Läst 5797 ggr
se7en
1

Seroquel och bieffekter

Har i perioder fram och tillbaka medicinerat med Seroquel.Har fått sluta pga att min svälg-reflex slutar fungera, och att jag då tappar andan för ett ögonblick varje gång jag försöker svälja, vilket är mycket obehagligt. Senaste gången det hände satt det i ett helt dygn. Annars brukar det bara sitta i mellan 30 minuter till 1 timme. Jag är helt säker på att detta är ett resultat av medicinnanvändningen, då det hänt så ofta i samband med intag av den - då i högre dos än jag brukar ta - men detta finns inte med som bieffekt, och ingen läkare jag talat med har hört talas om det. Är det någon mer som upplevt samma sak? Även av andra mediciner?

Caspia
0

Oj, vad konstigt och obehagligt det låter. Kunde du inte svälja på ett helt dygn?

Jag äter Seroquel sedan flera år tillbaka men har lyckligtvis inte upplevt något liknande. Den bieffekt jag märker mest av är trötthet - vilket är både bra och dåligt. Har också väldigt mycket myror och krypningar i musklerna men inte i halsen eller svaljet.

Envishet och drömmar

catlins
0

Jag har svårt att svälja och att äta över huvud taget men det är nog ingen medicinbiverkning utan min panikångest i sig. Det går mycket lättare på morgonen och annars när jag sovit/vilat. Äta med andra är bara att glömma tyvärr. Men som sagt, det sitter i huvudet.

Nu vet jag inte vad man äter Seroquel mot.

Besök mig gärna på Ronias matte

David
0

Seroquel är ett stämningsstabiliserande medel, som ofta används istället för exempelvis Lithium vid bipolära tillstånd.

#0. Hur mycket större dos än normalt tog du? Åt Seroquel (800 mg) för ett år sedan, och hade inga problem förutom de "vanliga" bieffekterna som finns i Fass.

Det jag tänkte på var om du tog så mycket att svaljgångarna blev lite uppsvällda. Eller om det kanske var någon allergisk reaktion, antingen mot Seroquel, något hjälpämne, eller kanske något helt annat du åt som du inte tänkte på.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

se7en
0

Funderar lite på nu om det inte är psykiskt, men sattes igång av Seroquel och nu blir jag nervös och stressar upp mig och då framkallar sväljsvårigheterna. Nu har jag haft det i tre dagar till och från och går i ständig panik och ren dödsångest, för det känns som jag ska kvävas varje gång. Det går ganska bra att dämpa ångesten med Stesolid, med jag har hög toleransnivå på många mediciner och kan inte hålla ordinationen.

Ja, jag tror det också, har läst att GAD kan orsaka sväljsvårigheter och säkert panik-ångest också. Vad gör du för att underlätta dina problem? Lever du dagligen med detta och hur länge har du upplevt detta? Detta är ganska nytt för mig, och jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag kan inte göra något annat än att att hyperventilera, gråta och försöka överleva dagen. Det förstör allt i mitt liv, allt jag gör är att fokusera på att svälja rätt. Jag har en hel del symtom på många sjukdomstillstånd, Aspergers och bipolärt är i stort sett fastställt. Sedan lider jag förmodligen av GAD, ADHD, social fobi och panikångest, men är under utredning.

Jag tog 500 istället för 300, och det kom en halvtimme efter intaget. Det var ingen jättedos, men jag var ovan. Men nu har jag inte tagit det på veckor och problemet håller i sig, även om det inte är lika starkt som den gången och andra gånger jag tagit medicinen. Skulle behöva råd för hur jag ska hantera detta, för jag kan ju inte gå och äta lugnande hela dagarna.

Tack för era svar, och hoppas ni kan ge mig råd!

Caspia
0

Blir det samma problem om du tar medicinen tillsammans med t ex en banan?

Envishet och drömmar

catlins
0

Jag lever med det dagligen men hos mig gäller det "bara" vid intag av föda eller vätska. Inte svälja saliv tex om jag inte är mitt uppe i en panikattack.

Det har funnit där sen jag fick min panikångest men är tyvärr den biten som lever mest kvar än. Ibland måste jag gå o vila på em bara för att jag ska få i mig riktig mat fler än en gång om dagen. På jobbet mm försöker jag äta så mycket soppor/fil/yoghurt och annat flytande bara för att jag ska få i mig näring och orka.

Besök mig gärna på Ronias matte

se7en
0

Har inte funderat på det, men just nu kan jag inte äta något, inte heller svälja tabletter hela, utan att krossa dem.

Gud, så hemskt att leva med detta på heltid! Hur länge har det pågått? Jag vet inte hur jag skulle klara det, att alltid gå runt och tänka på nästa sväljning, men bra att det inte gäller saliv i alla fall, vilket det gör för mig just nu, mycket jobbigt.

Sedan kan jag ibland vakna i panik precis när jag ska somna, och få samma känsla. Och det kan ibland trigga igång sväljproblemen så jag inte somnar förrän vid fyra-fem-tiden(och håller mig stackars sambo vaken för jag är så rädd att vara ensam).

Missade min yngsta dotters tomteuppträdande idag, på grund av detta, är jätteledsen för det. Blir rent ut sagt förbannad på denna ångest, som stjäl upplevelser jag aldrig kan få tillbaka…

Tack för att ni delar! Kram!

malmberg
0

Hej !Äter seroquel,för bipolär sjukdom.Har haft dessa svårigheter också,men jag har även i den bipoära sjukdomen problem med sköldkörteln,det är vanligt att man kan få svårigheter med den om man har den bipolära sjukdomen.Så kolla din sköldkörtel om du behöver levaxin,som har med körtlarna i halsen.För isåfall skall dessa balanseras upp med medicinen.Jag själv sänkte seroquelen och besvären gick bort.Det kan vara så också,att medicinem förorsakar torrhet,så att salivet,gör att det inte är tillräckligt,med för att svälja.Även min syster har detta men äter inte seroquel,utan annan medicinering och hon har även detta,svårigheter att kunna svälja.Malmberg

evrekaw
0

Det där med halsen känner jag inte igen, blev däremot jättetät i näsan… Detta slutade när jag bytte Seroquel mot en annan medicin.

Problemen man som bipolär ofta får med sköldkörteln är en vanlig bieffekt av litium. Åtminstone var det så läkaren sa till mig. Min sköldkörtel är förstorad, men jag känner inte av det ett dugg… Är inte tät och har inga problem med att svälja…

Men alla vi här på forumet är bara lekmän… Man reagerar olika på en och samma sak…  Tycker du ska tala med en läkare för så här kan du ju inte ha det!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."