Öppenpsyk. vs. ?
Var till skolans kurator, men jag tror inte jag vill dit igen. Inte för att hon var otrevlig eller så, men det kändes bara inte rätt. Hon var övertygad om att vi skulle kunna bota _alla_ mina problem. Orealistiskt tycker jag då hon är på skolan 1-2ggr/månad, och jag har ju gått hos en psykolog 1g/vecka under 2,5 år uppdelat i två perioder förr utan att ha lyckats.
Skickade ett meddelande till vårdcentralen och blev uppringd i morse av en dam som ställde lite frågor. De skulle ha utbyteskonferens(?) i morgon, där hon skulle ta upp mitt fall, och diskutera om jag skulle hamna hos öppenpsykriatrin eller psykriatrin. Kan hon ha sagt så? Vad är skillnaden isf?
Det enda jag vet är att den senare har kölista. Jag är nervös som bara den just nu. Jag vet inte varför egentligen. Inbillar jag mig? Hur är ett normalt liv, kanske har jag ett? Tar jag upp onödiga resurser, jag lever ju och gör det jag måste? Karusellen går i huvudet.
Paulina
Vuxenpsyk var det tydligen.. De ringde idag från öppenpsyk och sade att de inte trodde att de skulle kunna hjälpa mig tillräckligt, så jag hänvisades till vuxenpsyk. Nu ska de ta upp mitt "fall" för att avgöra vad som händer. Vet inte heller om jag ser det som bra eller dåligt. Bra att jag får hjälp. Mindre bra att jag anses så "dålig" att jag inte platsar på öppenpsyk.
Sköterskan gissade på att jag skulle få genomgå ett bedömningssamtal, där de kanske skulle försöka sätta en diagnos. Nervös som s*tan för det. Tänk om jag inte kan förmedla mig? Tänk om det framkommer att jag har en/flera diagnoser förutom deppression? Tänk om jag är frisk? Jag vet inte hur jag kommer kunna hantera något av dessa..
Paulina

Tja, förutom öppenvården finns här i stockholm mellanvården, också en form av öppenvård men med större resurser, färre patienter per samtalskontakt. Man har möjlighet att komma två gånger i veckan om det behövs, man kan även ha smskontakt och bli uppringd av sin egen kontakt samma dag. Och sen är det ju slutenvården.
För dåligt för att platsa på öppenpsyk, vad tusan har ni för öppenpsyk? Eller vad tror dom av dig? När jag låg inne ville dom skriva ut mig till ett samtal i veckan på öppenpsyk så då var jag tydlige ntillräckligt frisk för det.
Egentligen tror jag inte det är så stor skillnad på var du får hjälp, det handlar ju egentligen mest om vilken människa man träffar, om den är vettig eller inte vad som kan göras och hur mycket det hjälper.
Lycka till i alla fall
Jag har inte en aning. All erfarenhet jag har är via BUP, så detta är nytt för mig. Den som ringde från öppenpsyk båda gångerna lät lite ointresserad. Förklarade ju att jag funkar i skolan, men att det är allt. Hon lät intresserad först när jag nämnde att jag brukat skära mig och andra självskadebeteende jag har, och att jag konstant kämpar med impulserna från dessa.
När hon ringde upp igen så sade hon att hon ville rekomendera vidare mig till vuxenpsyk, för där skulle de vara bättre lämpade att hjälpa mig, för det visste hon inte om de kunde göra på öppen.. Min egna slutsats att de ansåg att jag var för dålig, så tolkade jag henne iaf.
Jo, det är ju sant, någonstans är detta väl ett steg i rätt riktning eller något.
Tack så mycket =)
Paulina