Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketterbehandlingmediciner
Läst 3319 ggr
huldisen
0

Antidepressiv

Hej

Om man slutar tvärt med att äta antidepressiv ,vad händer då ? Börjar man mår jätte dåligt ?

Tack för svar :)

blondifire
0

gör inte det!! jag gjorde det när jag först började äta dom,när jag mådde bra så tyckte jag att j inte behövde dom o slutade tvärt.blev om möjligt ännu värre än innan gick rätt ner i botten o fick självmordstankar vilket j aldrig haft innan…man måste trappa ner om man ska sluta,helst med läkares övervakn.

S*Winsnes Wilda

Allamej
0

Syster har avslutat tvärt några gånger och hennes upplevelser kommer här:

Hack i synen - det du ser hänger inte riktigt med huvudets rörelser. Dvs. om du vänder på huvudet så ser du inte att du har gjort det på ca. 0.5 sekunder… kan vara fruktansvärt farligt.

Man mår väldigt illa - balanssinnet påverkas och man blir sjösjuk

Frossa, skakningar och en känsla av att behöva spy hela tiden.

Som sagt ovan… trappa ner… inte tvärstopp.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

svava
0

Andnings stillestånd är inte heller trevlig Räcka ut tungan

Hur länge har du ätit tabletterna, det betyder oxå en del, men man räknar med att man sätter ut 25 % av det dagliga intaget i veckan, det är en ganska vanlig nertrappning och då känner man utan att det blir farligt om man klarar det.
Har du sagt till din läkare att du inte längre vill ha dessa tabletter. finns det något som gjort att du vill sluta? eller vill du helt enkelt vara utan och inte vill prata med läkaren;D?

Hoppas det går bra för dig, men tänk vännen tänk..

kram Svava

huldisen
0

För ungefär 2 veckor sen sluta jag äta mina tabletter Dom tog slut under en helg och jag börja må dåligt av mina tabletter dessutom. Därför jag undrar är för att jag har nu i 1 vecka cirka mått skit dåligt har haft konstat dunkande huvudevärk varit yr mått illa och kännt som jag ska svimma + att min hjärta har börjat gå snabbt. Var till en läkare i torsdag och han sa att det var panikångest jag hade. Ja så jag vet inte riktigt om jag ska börja om med tabletterna .. Svar till #3 Jag har ätit det i ungefär 4 månader :)

Mona22
0

jag mådde dåligare med tabletterna så jag slutade. visst mår man ju inte bra psykiskt endå men jag vägrar gå på "droger" igen..

man behöver någon att prata med.

blondifire
0

visst är det som #5 uttrycker sig att man behöver nån o prata med men ibland behöver man medicineras som "krycka" o hon mår uppenbarligen sämre utan..vad du kan göra är o be om en annan sort,en sort funkar för tex men inte säkert för nån annan sen har ju dosen betydelse med…

S*Winsnes Wilda

svava
0

om du inte ätit så länge är det inget farlig att sluta, men jag tycker du ska prata med din läkare och fråga honom varför du fick just den sorten.
Sedan du kanske inte behöver en antidepp meds, utan bara något lugnande när du känner att det börjar krypa på..

HannaM
0

slutar jag med mina kan jag inte gå efter tre fyra dagar.. får sånna häftiga plötsliga blodtrycksfall samt enorm yrsel och ostadighet… dessutom trötthet, slöhet svårt att uppfatta saker.. hmm ja.. jag mår itne så bra av det

jenny30
0

många av de antideprissiva läkem, ger faktiskt bäst effekt efter6 mån-12 mån, håller med sluta inte tvärt:) hoppas de blir bättre

Pheobe
0

Jag har precis slutat med Cipralex för att jag tyckte det var dags. Under hela hösten har jag fasat ut medicinen och ändå fick jag enorma biverkningar då jag slutade. I två veckor hade jag frossa, huvudvärk, yrsel och det blixtrade i huvudet som om någon satt och smällde smällare där inne. I föreskriften kunde jag läsa mej till att biverkningar var nödvändiga oavsett hur man fasade ut tabletterna MEN mkt mer om man slutar tvärt. Jag stod ut de två veckorna och nu känner jag inte av något alls om jag inte blir riktigt hungrig, då blir jag jätteyr vilket jag aldrig blivit tidigare.

evrekaw
0

Man ska alltid trappa ner succsessivt… Risken är annars att man mår jättedåligt! Vad man får för effekter av att tvärsluta beror på vilken typ av antidepressiva du äter, dos osv.

Det normala är att effekten låter vänta på sig i ca: 6 veckor eller ibland mer - oftast kommer effekten smygande så att det tar ett tag innan man känner av det alls.

Om man inte tycker att de man fått hjälper när denna tid gått ska man be om att få byta sort. Vi är olika och depressioner är i sig olika från en till en annan.

Jag blir mest förundrad över hur läkare kan slarva med att ge den här så viktiga informationen när de skriver ut…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."