Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketterbehandlingmediciner
Läst 3705 ggr
HannaM
0

Medicin

Hej, medicinerar mot min ångest,deppression ja allt. Nu slarvades receptet bort och jag stod utan piller från fredag tills nyss. Börjar förstå varför dom säger att man inet ska sluta tvärt.. huh vad jag mår. Räckermed att vrida på huvudet för att drabbas av svindlingskänslor/yrsel och en känsla av blodtrycksfall (vet inet om jag får det)… kan nästan inte röra mig nu.. känns som en blandning mellan känslan av att falla precis innan man somnar och blodtrycksfall konstant. Ska aldrig mer tappa bort ett recept.. LOVAR!

(saknar för övrigt gruppen "Mediciner")

Karmatarerskanise
0

Vet hur det känns, jag kallar det stötar :) Oerhört jobbigt.
Så se till att alltid ha medicin ;)

HannaM
0

Jopp, jag försöker se till det.. slarvade nu bort receptet och så var det helg.. huh vad inte kul det var.. eller är..

maggan
0

Hoppas du mår bättre nu!

Karmatarerskanise
0

HannaM; Jag vet, det är inte alltid lätt att hålla koll. Fast efter detta lär du göra det :)

Sen undrar jag också, hur bra är dessa medicinder för kroppen? Alla dessa biverkningar man kan få, och dessa "icke" abstinenta verkningar.

De fungerar, för somliga, för många. Men ändå finns dessa effekter kvar.

Rocktjejen
0

HannaM

Apodos kankse skulle vara något för dig kankse om du tycker det är svårt o hålla reda på recept eller medicin?

Apodosen ligger i små påsar dos jämnt födelat i dom..hämtas på apoteket för 14 dagar i taget..tror jag..själv har jag det så..

praktiskt och bra..så fråga din läkare om du iinte kan få det på apodos ist.

Varma hälsn. Eva

Karmatarerskanise
0

Rocktjejen: Förstår inte riktigt, tar man det en gång var fjortonde dag?

Rocktjejen
0

Hera

Nej nej..jag kan ta mig själv som ett exempel hur jag får min dos portionerad..först morgon 1tablett i en påse.sen förmiddag 1 tablett i en påse och till sist kvällen då också  tabletter i en påse..du tar din vanliga dos som vanligt bara det att här är dom förpackade i påsar och olika klocklslag när du ska ta din medicin för att du inte ska glömma tex. så alla påsar påsar sitter ihop på en liten rulle med datum o klockslag..också går du till ditt apotek och hämtar ut dom var 14:e dag ungefär…

Hoppas du förstod mig bättre nu..låter krångligt men är jätte enkelt ..=)

HannaM
0

Jo jag hade en dosett.. och ja.. det gjorde ju inteså stor skillnad, problemet var ju att jag tappade bort receptet, vilket jag INTE ska göra igen.. för fy fan vad jag har mått. Ringde igår och pratade med min KP och hon pratade med läkaren som glatt sa att "ja den där har ganska starka utsättningsbesvär, man kan få lite roliga fantasier och sånt".. så jag hade tydligen tur då som inte drabbades av hallucinationer utan "bara" grav yrsel och liknande

Zandra---83
0

Själv blev jag däckad i fyra dar när jag började med min,men jag kunde sluta tvärt utan att få en ända symptom.

bejtedejte
0

Sorry att jag bumpar tråden, men om man tappar bort recept eller glömmer få ett nytt och står utan medicin kan man ofta gå till psykakuten och få utskrivet (sedan får man ju ofta vänta där en bra stund, men det är det oftast värt om man går på mediciner som man inte ska sluta tvärt med). Jag fick panik när jag hade slut på Efexor en fredagkväll och receptet var borta, så jag ringde psykakuten som sa att det bara var att komma in och få utskrivet. :)

HannaM
0

jo jag vet.. men förra gången jag gjorde det fick jag en sån utskällning att jag inte vill prova igen

Ceciliaolucifer
0

Effexor depot? var det den möjligtvis du äter?

sarocky
0

Hej! Hoppas du mår bättre nu. Får jag fråga vad du äter för medicin?

Sidentass
0

#11 Utskällning…finner inga ord..vem som helst kan göra misstag o glömma…dom ska stötta o hjälpa istället för att stjälpa..hoppas att det ordnat till sig för dej nu..

HannaM
0

Jodå, nu är det bättre.. eller ja, på den här fronten, har medicin hemma och tar den.

#14…. jag vet… alla skällde där tills jag tillslut träffade läkaren som hade jour, var nämligen min vanliga läkare så då fick jag det jag skulle ha.

Pheobe
0

Tappar man bort ett recept får man betala fullt belopp på medicinen nästa gång man hämtar sa dom här på apoteket. Tre månader skulle min medicin räcka och skulle jag ha utlöst nytt innan tiden gått ut skulle jag själv bekosta dom och det är ju inte billigt.

Är det fler som äter Cipralex? Lika dyrt överallt väl?

HannaM
0

#16 får man? Jag fick bara nytt recept och fortsatte som vanligt på apoteket? Har man pappersrecept vet dom väl inte vad min läkare skrivit ut? Alltså om jag har ett recept jag tappat bort som jag aldrig varit inne med på apoteket kan dom ju inte veta att det existerar och därmed blir det svårt att bevisa något och kunna ta ut fullt pris. Låter mest bara snurrigt, varför ska högkostnadsskyddet påverkas av att man råkar vara glömsk?

Såg några som undrat, det var paroxetin jag åt, har slutat nu.

Pheobe
0

#17 Har man inte hämtat ut någon gång kvittar det ju, vad jag menade är om man nyss hämtat ut, då måste man vänta tre månader på att få köpa igen, annars får man betala fullt pris

HannaM
0

#18 det måste ju bero på vad det står på receptet, får man bara hämta ut för en vecka eller två i taget så måste man ju få hämta igen. Eller man får. Jag fick medicin för en månad i taget och betalade inte fullt pris oavsett om receptet varit botrtappat eller inte.

Pheobe
0

#19 snälla du, läs vad jag skrev… Tre månader skulle min medicin räcka och skulle jag ha utlöst nytt innan tiden gått ut skulle jag själv bekosta dom

HannaM
0

#20 ok, snubblade bara över orden. Fick du ett recept på ett uttag som skulle räcka i tre månader eller ett recept med flera uttag som tillsammans skulle räcka tre månader?

Pheobe
0

#21 En ask tabletter skulle räcka tre månader, innan dess fick jag inte hämta uttag nr två…

Svårt förklara sej i ord ibland =)

HannaM
0

#22 A då är jag med. Men då är ju ditt "problem" inte om du tappar bort ett recept egentligen utan om du saknar piller innan du får hämta ut nästa? Eller har jag missförstått igen? För om du tappar receptet men läkaren skriver ett nytt där du inte fått hämta ut förrän du skulle ha fått hämta ut med det gamla (trassel ja!!) så måste det ju gå på högkostnadsskyddet?

Pheobe
0

#23 Amen nu blev jag bara förvirrad….  =) Så är det nog

HannaM
0

#24 haha vad bra då är vi två förvirrade, slutsatsen för min del är att jag hur det än är inte behövt betala extra för slarv och det är jag glad för=)

Pheobe
0

#25 Jag får förklara mej med att en biverkning på att sluta med medicin är förvirring, står så i pappret… och för din del för att du fortfarande käkar ??!! *S*

HannaM
0

#26 Tihi, här äts inga mediciner längre, jag är fullständigt naturligt förvirrad=)

Pheobe
0

#27 Är blond som jag så kanske vi har funnit problemet där….

HannaM
0

#28 Nope inte ens det=) Bara förvirrad… men det kan jag leva med=P

Pheobe
0

#29 Va bra att äben de som inte är blonda ka vara lite mer som "vi"