Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketter: behandlingmediciner
Läst 2166 ggr
Fluffpuff365
0

slut på medicinen

Har fått slut på mina efexor igår. Äter en ganska hög dos på det; 350. Nu ikväll känner jag mig helkonstig. Någon som vet om det är farligt?
Vad kan hända?

Aviendha
0

Jag vet inget alls om den, eller varför du äter den, men detta fanns i fass (ett av många resultat på sökningen efexor) http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20041111000118&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Det står ju vilka utsättningssymptom du kan få. Jag märkte inte av mina symptom förän 3-4 veckor efteråt (fluoxetin, för serotoninet vilket jag såg att även dessa var) Men du äter ju hög dos så det kanske är annorlunda då. Kolla lite i bipackssedeln, du kan behöva kontakta läkare för att få ut fler, för att kunna trappa ner om du ska sluta.

Sara
0

Oj, då förstår jag att du mår dåligt. Vet inte om det är farligt men bra är det inte.

Kan du ta dig till Alingsås så kan du få Efexor av mig så du klarar dig tills du kan få tag i egna.

Sara

Fluffpuff365
0

mår skitkonstigt. Har legat i sängen hela dagen och svettats otroligt mycket. Yr är jag och heltotroligt arg på mig själv för att jag inte hade koll på hur mycket jag hade kvar.

Fluffpuff365
0

"När man avslutar en behandling trappas dosen ner gradvis. Då minskar risken för besvär som beror på att man slutar med medicinen, så kallade utsättningssymtom. Exempel på sådana symtom är yrsel, illamående, svettningar, skakningar, myrkrypningar, oro och irritation. Besvären går över, men i sällsynta fall kan man behöva trappa ner på dosen mycket långsamt."

HannaM
0

Jag fick brutala besvär av brist på paroxetin. Vände mig till slut till akuten men dom kunde tyvärr inte göra något. Har du extrema problem borde du kunna vända dig till psykakuten för att få ut ett par tabletter så du klarar dig tills du träffar läkare igen.

catlins
0

Jag åt efexor tills för en vecka sedan då jag bytte medicin men det kunde hända att jag glömde ta ngn dag och det kände jag inte av alls. Åt iof 3*75 mg om dagen.

Nu när jag satte ut efexorn under en veckas tid så fick jag ostadighetskänslor, svårare att sova .. men det kom inte förrän i slutet av veckan.

Kan du inte ringa till din läkare och få nytt recept? De kan ju bara maila in recepten nu. Även ngn annan läkare borde kunna göra detta, då det inte är ngn benzo vi pratar om eller annat. Det syns ju i din journal att du äter efexorn och varför.

En gång när jag inte hade tillgång till läkare (pga stafettläkare som byttes hit o dit hela tiden) så ringde jag till psykakuten för första ggn i mitt liv för att få ett recept där så länge.

Lycka till!

Besök mig gärna på Ronias matte

Fluffpuff365
0

jag har aldrig mått så konstigt som jag gjorde nu i helgen. Kunde inte ens prata riktigt. Åkte till vårdcentralen nu i morse när de öppnade och sa att jag mådde skit för att mina piller är slut. De sa bara att min doktor skulle ringa mig mellan 8-9. Doktorn ringde 11 och då mådde jag extremt dåligt. Fick iallafall hämtat ut mina efexor idag, men 30 minuter efter att jag tagit dem spydde jag värsta blaffan. Tror iallafall att de hann verka något för nu fungerar jag som en människa igen.
Förstår bara inte hur svårt det kunde vart att ge mig efexor redan när jag kom dit på morgonen. Svettades som en dåre och sluddrade.

Aviendha
0

Usch! Tur att du fick nya efter om och men i vilket fall.

Fluffpuff365
0

ja jag har ju lärt mig en läxa iallafall att hålla koll på hur mycket jag har kvar. blä. Tack sara för erbjudandet :)

Pheobe
0

Det är ju en typ av drog och som någon ovan sa ska man trappa ner gradvis. Jag har försökt sluta i en evighet känns det som då jag känner att det är tid för det men jag kan inte pga effekterna av att sluta. Någon som har tips?

Blir yr, illamående och helt skakig. Då har jag ändå trappat ner under en ganska lång period, äter nu bara 1/2 tablett varannan dag och kommer säkert få göra det ett bra tag.

catlins
0

O jag tog bort 225mg om dan på en vecka, kanske inte konstigt att ja mår som jag gör nu då..fast nu är det ju en månad sen…

Besök mig gärna på Ronias matte