Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettertvångssyndromocd
Läst 3370 ggr
Pehpsii
0

Förbannade högtider.

Vad är det med högtider som alltid ska framkalla så himla mkt stress?! Vareda gång något ska se som t.ex en födelsedag eller jul allr nyår etc så grups jag av panik. Mina OCDs lever ut till fullo - allt MÅSTE vara perfekt i minsta detalj annars grips jag av totoal panik. Hade runt 6-7 panikångestattacker precis innan jul, triggade av saker som att det fattades ett glögg-glas, och detta betydde att alla inte fick likadana. En "frisk" människa tycker säkert att jag är helt galen som får en attack över något sådant, men just då är all logik ute ur huvudet.

Allt sånthär gör att jag nästan bara vill springa och gömma mig varje gång en högtid är på väg. Men samtidigt så älskar jag ju min familj och jag VILL ju umgås med dem… *suck*

Sen är det ju så kul närde väl kommer och jag kan släppa allt, och det är så skönt efter när allt gått bra och jag kan pusta ut. Tråkigt nog så tär det ju jättemkt på min sambo att jag springer runt och är helt galen i 2 veckor före något sånthär. Jag får ju mindre utbrott på honom också när han inte gör saker enligt vad som är "rätt" för mig (och där finns ju ingen logik för honm att följa heller).

Behövde bara skriva av mig, nu när det värsta från helgerna har "släppt". Hoppas ni andra har sluppit må så himla dåligt och bara haft det mysigt och kul. 

Och gott nytt år på er alla!

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Ijin
0

Jag stressar aldrig.. jag ser ingen fördel med att göra det=)

Citronmeliss
0

Oj, vad jag känner igen mig i dina "knäppa" måsten…FörvånadGlad

Jag håller också på att ta livet av min familj innan allt är klart med alla idéer jag har om att allt ska stämma enligt mitt sätt att se…Generad

Glömmer liksom hela festligheten pga detaljer som jag hakar upp mig på och är alldels slut efteråt..

Jag kan få spader om någon i familjen sätter en julgranskula där jag inte tycker att den passar in eller om det inte råder symmetri där jag tycker att det ska göra det..

Tex, två lika krukor som måste stå likadant på var sin sida om något annat som också ska stå på ett speciellt sätt..

Inte blir det precis enklare av att jag har en vuxen dotter och en son som även de vill ha saker på sina sätt för att det ska råda harmoni och balans enligt deras sätt att tänka …Hemlis

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Ceciliaolucifer
0

Jag var också julstressad trots att vi egentligen bara ser julen som en anledning att äta lite extra gott och ge lite presenter. Bara familjen och mjukisar går bra :)

trots det var jag också julstressad..

svava
0

Det är märkligt. den 22dec, vaknar jag och känner mjukhet lägga sig som en varm filt runt mig. Jag firar nämligen yule och det finns inga krav den dagen. det är den dagen det går mot ljusare tider.
Men resten där alla alla alla har någon slags måste ångest, även folk som inte tycker det är jobbigt, får ju för fasen detta.
I Jul köpte min sambo och jag lite godis ( vindruvor 59 :- kilot är det klokt eller) drog på oss mys kläder och såg på 1964 års inspelning av serien Addams family. underbart. Fast sambon smet iväg en halvtimme och tomtade för sina barnbarn,, trodde han men det blev tydligen hans yngsta son oxå, för han kände inte igen honom.

Sen nyår var det lika hysteriskt i affären, jag gick för att köpa mjölk, men vände i dörrarna, det var hysteri..

Jag vägrar, jag vägrar, jag vägrar.

Pehpsii
0

JAg är keltisk wicca men min släkt firar ju traditionsenlig jul, sen tycker jag gran är fint, fast den har en måne i toppen. (=

Detdär med stressen är ju inget jag väljer, den kommer av prestationsångest och press gentemot familj och vänner att allt ska vara perfekt.

Har varit på djurmässa i 2 dagar och nu och ska vara i 2 dagar till, att omge mig av djur lugnar mig, så detta var perfekt semester efter all stress.

svava
0

Pehpsii.

Jag är oxå gamal celt wiccan. där av yulefirandet
Jag tycker det är så fel att fira att Jesus föddes 24/25dec när han redan då var född och det är inte många som minns varför man firar julen ändå. med den hysteri som julen innebär.
Jag tycker också om grandoft och glitter , färg och ljus, men jag skulle aldrig hugga ner en gran för att den skulle vara hos mig en månad. Det går imot alla mina prinsiper.

Men det var trevligt att det fanns en syster här. även om det är skit att du mår skit.
kram svava

siberlina
0

jag  tror  många  känner   som er ,men  vågar  inte  erkänna det

Pehpsii
0

#6 nu var det ett tag sedan men här är ett svar ändå. jag skulle heller aldrig hugga ner en gran, jag har en plastgran (=

Och ja. Nytt åt, ny jul, ny panik

Angelclaw
0

känner igen jättemycket :(

Joppas julen i år gick bra för er!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler