Vad är jag?
Håll hårt i stolskanten, här släpps min livshistoria för första gången ;)
När det hela började vet jag inte alls. De gånger jag kan minnas att jag var glad och inte nedstämd i perioder var när jag var yngre än 5-6 år. Sen dess gick det bara utför. Mamma och pappa separerade, det är nu ca 14 år sedan, men fortfarande så kan de inte ens påminnas om de andre utan att spotta och fräsa.
Jag bodde hos min mamma, och hälsade på pappa varannan helg. Vad jag minns av den tiden hade jag konstant ont i magen en vecka innan han skulle hämta mig och mina två småsyskon, för det brukade alltid vara hemskt jobbiga möten dem emellan.
Det hela blev inte bättre av att "förhör" hölls när vi kom hem, vad hade vi gjort, vad hade vi ätit dag för dag, exakt vad hade han sagt osv. osv. Sen att jag skulle hålla uppsikt över min 3 år yngre handikappade syster, så inte pappa förgrep sig på henne, då mamma antydde att han skulle göra sådant, var lite mer än vad man kanske bör lägga på en 9årings axlar.
Jag har även flera gånger fått höra från min mamma att han skulle ha förgripit sig på mig, detta är jag dock helt säker på att det aldrig har hänt, men det har ändå satt sina spår.
Mamma träffade en ny kille, vilken jag kom bra överens med, men när jag kom upp i tonnåren så anklagade hon mig för att försöka ta honom från henne. Till det hör kanske att han är 14 år yngre än henne, och 14 år äldre än mig. Vi hade mycket gemensamt, iom att han var högt utbildad, och jag jätteintresserad av fysik och liknande saker, vilket mamma inte ens kunde stava till. Antagligen var det avundsjuka på mig när han hjälpte mig med mina läxor som gjorde att vi fick undvika varandra för att undvika bråk.
Som ni nu kanske förstår har inte min mamma alla hamstrar i garaget. Min psykolog som träffat henne säger att hon är väldigt labil, vilket inte kom som en nyhet. Hon framkallade bråk med nya killen jämt och ständigt, och då han jobbade så var det jag som fick ta det hela.
Jag mådde sämre och sämre, men kunde inte visa det. Ingen visste hur jag mådde. Jag var ju den artiga, snälla ambitiösa tjejen med topp-betyg.
För att korta ner lite kom vändpunkten när jag var 17. Det var aldeles efter nyår då jag bestämde mig för att ta mitt liv. Som ni anar misslyckades jag, men det var nära. Låg länge på intensiven, både döv ochg blind, och talet sluddrade de få gånger jag var vaken nog för att försöka säga något.
Det första jag minns när jag vaknar upp är att mamma sitter bredvid, coh jag är säker på att mitt liv är över, hon skulle aldrig förlåta något sådant. Hon säger något i stil med "jag har suttit här på en hård pall jättelänge, och jag har jätteont i ryggen som krånglar som du vet.." Det första jag känner är skam, över att min mamma plågas med att sitta där, det är mitt fel. Jag som fortfarande är lomhörd, allt dansar för ögonen, jag är inkopplad till en massa apparater och kan inte ens lyfta min hand om livet hängde på det.
Psykologer blev inkopplade, och de förskräcktes, då de aldrig mött en människa som så mycket hatade världen för att den tvingat denne all leva vidare.
Jag var tillbaka i skolan igen efter 4 veckor. Varav 3 av dessa vart på sjukhuset. Samma mask uppe. Glad och amitiös. 10 kilo mindre och skyllde allt på en kollaps. Mamma var livrädd att någon skulle få veta sanningen. Ingen visste. Inte ens min pappa eller bästa vän.
Mediciner sattes in, jag kämpade på bakom min mask. "allt är bra" men inom mig så skrek jag i vanmakt.
Efter många om och men rymde jag hemifrån till min pappa som fått veta efter ca 6 veckor.. Den sista jag pratade med var min styvfar som skrek åt mig att komma hem. Trotsig som jag var så sade jag. "varför ska jag? Du hatar svaga människor, och anser att de som försöker ta sitt liv är svaga." "Ja, det har jag sagt, och det ska du veta att jag står fast vid" Svarade han. Då var det 10 veckor sedan mitt självmordsförsök.
Senare flyttade jag till egen lägenhet. Förvånad över att jag överlevde den sommaren utan med. Impulsiv och med självskadebeteenden så utsatte jag mig för det mesta. Inga droger eller så, men hade sex med okänt folk bara för att känna mig som den äckliga värdelösa trasa till människa jag var.
Vissa gånger var dock allt bättre. Jag kännde mig stark, jag kunde klara av det jag tog mig för. Jag skaffade en iller, vilket hjkälpte mig mycket, han blev min trogna följeslagare, den enda jag ville se de dagar jag låste in mig själv utan att äta, sova eller göra något alls.
Jag började må bättre och träffade killen jag har nu, och då vände mycket. Men jag har även fört oss igenom mycket, så jag är ärligt talat förvånad att han är kvar, så ont som han har slitit. Otrohet, för om han lämnade mig så var det ju ett bevis på att jag inte var värd att älska. Skar mig. Låg apatisk i sängen i 3 månaders tid utan att äta mer än en gång per dag, och det under tvång.
När jag blev bättre från det kunde jag få väldiga ångestattacker, hade svårt att träffa folk. Tog avstånd från alla vänner. Om jag mötte någoin så kunde de inte se hur illa det var, samma gamla mask uppe.
Nu har jag börjat plugga, mend et tar hårt på krafterna. Jag sover runt 14 tim per dygn, för att ens hålla mig på benen, men som tur är så har vi ungefär bara 3 tim i skolan varje dag, hade det vart mer så hade det inte gått.
Jag vet inte alls vart jag är idag. Utan killen och djurewn hade jag nog blivit alkolist och sexmissbrukare, eller snarare fortsatt som det.
Att hålla sig borta från otroheter och andra självskadebeteenden är en pärs. Samt att kämpa med den sviktande självbilden, och impulserna.
Borde fortrsätta hos psykologen, jag vet. Men jag hör aldrig av mig, har aldrig någonsin förmått mig att tala om när jag behöver hjälp. Och även fast de vet detta, så får jag inte det stöd jag antagligen behöver. Sen är det nog en utmaning att behandla någon som hela tiden ger skenet av att ha allt under kontroll, och allt är tiptop.
Jag har två riktiga vänner, sedan barndomen, men jag känner aldrig att jag passar in i ngot sammanhang. Känner mig alltid som den där outsidern, som folk kollar snett på, som inte hör till.
Testade en behandling, men den var frgäves, jag kan inte släppa på mina känslor, de är så hårt tyglade att de inte kan hjälpa mig.
Känner mig kopplös. Men möter ni mig på gatan, eller någon annanstans, kanske på dessa forum, så är det en lättsam tjej ni möter.
Har ni läst hit så ska ni ha en eloge, men jag kan inte hjkälpa att undra vad det är för fel på er, då ni vill veta något om mig, jag är ingen att bry sig i.. Denna bergochdalbana gör mig knäpp.
Paulina

Oj!!
Jag blir alldeles tårögd när jag läser din berättelse för mycket det du skriver känner jag igen i mig själv..Du har en enorm styrka inom dig som vågar trots allt berätta för oss om dig själv..
Känns lite tafatt detta..jag finner inga ord…hade du varit här framför mig så skulle jag ha gett dig en enorm varm kram..
Så ist. sänder jag en via här…*kraaam*
Har du fått någon diagnos ännu? jag tycker mig mig kunna urskilja Borderline problematik i det du berättar..Men jag kan även ha fel..är ju ingen läkare..
Eva
Visst är du någan att bry sig om! Jag förstår varför du känner att du inte är det eftersom du varit nertryckt så länge.
Vad du råkat ut för är en form av psykisk misshandel. Att bli anklagad för att försöka stjäla din mammas pojkvän, att hör att din far förgripit sig på dig och att du måste skydda din syster, att bli bråkad med, att din mor framkallar skuldkänslor hos dig osv osv. Allt det här är ett sätt att trycka ner dig och det är inte speciellt konstigt att du mår som du mår. Dessutom lär det ha hänt mycket som inte står med i ditt inlägg.
Jag förstår oxå ditt behov att ha kontroll på dig själv. Att du inte släpper igenom dina känslor framför andra. Det är ett sätt att skydda dig själv.
Den dagen du kan släppa din mask måste du oxå kunna acceptera allt som hänt och börja bearbeta det.
Du mår inte bättre så länge du inte låter allt komma fram men det är ett stort hinder du måste över.
Tyvärr fungerar inte psykvården om man inte själv tar tag i saker och ting. Gör man inte det så blir det ett "bevis" för dem att man inte egentligen vill ändra nått. Så fel av dem men jag har personligen varit med om det med en nära vän och mig själv.
Jag skulle råda dig att skriva ner i ett brev allt du känner eller bara kopiera ditt inlägg för det beskriver dina svårigheter väldigt väl. Ge sedan brevet till din samtalskontakt att läsa.
Har du ingen just nu så sätt att ringa upp din gamla eller den du vill gå till som ett första steg på vägen till din framtida hälsa.
Steg 2 är att gå dit och lämna brevet.
Tänk kortsiktiga steg ett steg i taget. Ofta vill man för mycket och så slutar det med att man inte orkar någonting.
Vill du prata mer privat så skicka ett PM.
Sara

Gripande är allt jag kan säga. Du är otroligt stark som tagit dig så långt som du gjort i livet!
Och tycker det är ett perfekt exempel på vad djur kan göra för människan :)
Tack för responsen!
#1 Jo, jag har läst lite om Borderline, och en del av det tycker jag själv stämmer in på mig, men det är inget som min samtalskontakt tagit upp. Det kan ju iofs bero på att hon är socionom, och arbetar för att få barn att prata, och de läkare jag träffat har aldrig tiden över till att prata mer med en än att de skriver ut medicin.
Så, nej, jag har ingen diagnos, mer än deppression, vilket är ganska naturligt att sätta på en människa när hon inte äter, eller ens kliver upp ur sängen, inte går att få kontakt med på flera veckor.
#2 Tack för stödet. Det var en ny vinkel som jag inte tänkt på. Men jag kan lova att det brevet skulle bli 4 gånger längre än det ovan =) Men en "riktig" psykolog kanske vore värd ett försök, för även om jag i princip vant mig vid att leva såhär, så tär det ju på de nära.
#3 Ja, de äår oerhört viktiga, och ger så mycket =) Skulle utan tvekan offra flera vitala delar för att ha dem.
Paulina
Hej, jag läste hela ditt inlägg och bara på en sak
---------------DU är ett offer.
Ett offer för dina föräldrars omogna beteende och brist på insikt och kunskap. Ett barn ska inte utsättas för det du utsattes för. För de förstår inte, de tar genast på sig skulden eftersom deras då, omogna hjärna inte kan hantera de svåra situationerna på ett annat sätt.
Detta leder till en självdestruktiv självbild. Och då får man problem. Du är världen, du har världen i dig, är DU ledsen eller trasig blir din värld trasig.
Kanske inte det bästa svaret, men en tanke
Vad är du?
Du är en stor hjälp för många andra i liknande situationer som inte själva kan tala ut. Där ibland jag som verkligen behöver veta att jag inte är ensam. Så du är viktig för många även om du inte känner de själv.
Större eloge till dig som skriver än oss som läser
Starkt jobbat vännen *kramar om* Det är tufft att släppa ut allt, spec. för människor du inte känner! Och dig ska man visst bry sig om! :)

Oj! Det här var ett starkt inlägg! Känner till viss del igen mig. det där med masken, den glada och lättsamma tjejen -sån är jag också . Men allt du gått igenom.. jag har inget förlösande att säga, mer än att: Du är stark! Du har har gått genom helvetets lågor och tagit dig ut på andra sidan, ärrad men vid liv! Det är i sig ett bevis om hur stark du egentligen är! Och du förtjänar att folk bryr sig om dig!!
Stor eloge och en varm kram!

Jag har tårar i ögonen. Otroligt gripande.
Vad är du? En otrolig människa med ett mörkt och djupt förflutet som verkar stärkt dig till något utöver det vanliga.
Min tanke.
Skickar massa värme!
Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?
Tackar, eller vad man nu säger. Era ord värmer, även om det på något vis inte kan tas in helt. Ni vet, skalet är tjockt, leendet stort och mantrat "allt är okej" sitter som berget ;)
Men jag funkar hyfsat normalt nuförtiden och ska försöka ta tag i biten med "underhållsarbete" för att förhindra att jag missar den där tretums plankan som jag brukar springa rakt in i.
Paulina
jag kan bara hålla med de andra. Jag är riktigt rörd oc känner igen mig bitvis, och ja du är stark!
Bara att öppna dig såhär är ett enromt steg.
Kram //Tassy
Kan man säga välkommen i klubben?
Väldigt likt min livshistoria faktiskt. Utåt sett så är jag jätteglad och pratsam, många undrar hur jag alltid kan vara så himla glad och pigg. Inom mig är jag ledsen, deppig och har extremt dålig självkänsla enligt psykologen.
Starkt av dig att skriva ner din historia 
Våra största hinder är våra största möjligheter.
Det är när vi kan släppa det som varit och sträcka ut det lika långt åt det andra hållet som det kan komma så mycket positiva saker ur någonting som tidigare varit våra värsta mardrömmar.
Strongt gjort att våga berätta om det du upplevt.
Du har skinn på näsan du.
God jul på dig