Kronisk andnöd?? Panikångest
Jag har precis hittat hit, och efter alla år jag undrat om det är nåt fysiskt fel på mig och av hypokondri men med rädsla va att gå till doktorn är jag helt säker på att det är panikångest efter att läst en tråd här!!
Men nu undrar jag en sak, det är så att när jag får en attack får jag en klump i halsen o jobbigt o andas under allt från 10 min till flera timmar, men i intervaller. Detta händer flera gånger i veckan dock inte så illa nu mera förutom idag då jag fick en riktigt grov attack igen, ett år sen sist…
MEN, vissa dagar har jag det tungt o andas nästan hela dagen och vissa dagar inte alls, men ganska ofta när jag sitter ensam, mår illa, har ont i magen eller nåt.. Jag är överviktig så visst spelar det in lite men kan man ha problemet att känna att man har jobbigt att andas nästan hla tiden en hel dag ibland pga panikångesten trots att man inte känner den som en attack?!
Jag har så ofta jag med, kan känna av andningen, klump mm hela dagar utan att det för den sak skull blir en "riktig" panikattack av det hela, iaf inte hela tiden. Du tänker mycket på din andning skulle jag tro? Det gör jag, både medvetet och omedvetet. Hela min panikångest är fokuserad på hur jag andas och har oxå märkt ett samband med illamående, dålig mage (bubblig, svullen mm) och panikattacker. Får ofta dålig mage när jag har en panikattack och mår illa - då om illamåendet kommer först tex så förknippar jag det med panikattacken och så sätter hela cirkusen igång. Jag har haft panikångest i ca 15 år så hjärnan är väl så duktig vid det här laget på att uppfatta mina signaler så jag hinner inte med att stoppa själv.. men jag ska lära mej:)
Men om jag var du skulle jag trots läkarrädsla, ta med någon du känner tillit till och göra en riktig läkarundersökning för bara vetskapen om att det inte är något fysiskt kan göra att mycket lättar.
Kram till dig och berätta gärna hur det går 
Besök mig gärna på Ronias matte
Jo det är precis så jag känner, exakt så är allt.. Skönt att inte vara ensam, ändå.
Ja kanske blir det lite lättare nu när jag är rätt säker på att det är detta att göra en rutinkontroll än när jag verkligen trodde det va nåt annat. Får försöka få med min sambo, men tar det efter jul och nyår och allt..
Även om jag nu är rätt säker på att det är detta är det som sagt skönt att ha det svart på vitt, kanske kan det lätta på attackerna lite.. :) När jag verkligen vet att det är psykiskt. Men jobbigt ändå… :/ Men bättre än att ha en fysisk sjukdom i alla fall…
Ja precis, ta det som ett första steg. Att göra en vanlig undersökning - du kommer vara stolt över dig själv efter det och så går du och handlar något fint åt dig själv som belöning efteråt. 
Tack för uppmuntran!! =)
Så lite så - vet hur det känns … hemska känsla! Hoppas julen blir så "lättandad" den kan bli 
tack detsamma=)
Har också tungt med andhämtningen. Har pågått i drygt 2 månader. Fick diagnosen astma, sedan sa en astmasjuksköterska att jag inte har astma. Men det pågår så gott som hela tiden. Det kan vara något fysiskt men har klart också blivit psykiskt.
Fruktansvärt jobbigt. Just idag är en bättre dag. Tar atarax då och då.

Jag kan ibland om jag sitter i en bil t.ex inbilla migsjälv att luften är dålig, dvs att där inte är något syre och då får jag plötslig andnöd och det känns verkligen som om jag ska kvävas om jag inte direkt kommer ur bilen eller får ett fönster vidöppet etc. Ibland kan kvävningskänslan komma om det är trångt med folk eller om jag har mkt kläder på mig också.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Ja så har jag också…. Det är så jobbigt!!
Jag får oftare typen av "sluta-andas-känsla" än kvävas. Ett öppet fönster hjälper inte mig. Konstiga lukter kan trigga igång det, för tänk om jag är allergisk mot just denna konstiga lukt eller den där konstiga nya frukten jag nyss svalde mm mm mm.
Jo det är mer så för mig också.. Att jag måste tänka för att kunna andas in varje andetag…. Och det hjälper inte så mkt med luft heller,,, Men lite ibland!
Jag är inte rädd för o va allergisk men jag kan få de i värme, bland folk, konstig lukt, eller bara ändå.. I bilen om de är torr luft eller om jag inte KAN stanna o mår illa eller nåt sånt!