Ångest!! Depressioner!!
Tjej på 18år.
Haft depressioner i snart två år.
Allt känns upp och ner..
kanske fel att säga
men känns som att allt tappat mening
jag får ångestattacker ibland,
vill bara springa och gömma mig, försvinna.
Många säger att jag kan "vara i den åldern" ni vet.. puberteten osv. men tycker jag borde passerat den.
Men de känns som något annat.
Vill kunna bearbeta detta.
Men vet inte hur.
och eftersom jag är ny här..
Tips? råd?
Hej! Eftersom vi är i ungefär samma ålder och så (är tjej på 19 år) så tänkte jag bara säga att det inte alls behöver ha med din ålder att göra - du kan må dåligt av andra orsaker. Jag har själv varit deprimerad sedan snart åtta år tillbaka.
Får du hjälp någonstans idag? Har du någon som du känner att du kan prata med utan att känna att du måste tala osanning eller hålla tillbaka med hur du känner dig?
Eftersom du fyllt arton kan du inte längre få gratis vård via BUP, men det finns - vad jag vet - lokala öppenvårdsmottagningar överrallt i Sverige och för det mesta för en rimlig summa pengar så kan man träffa någon att prata med. Om du inte testat detta rekomenderar jag dig att försöka hitta någon som du känner att du kan få förtroende för. Det kan hjälpa en hel del!
Lycka till!
Hej!Vill bara göra ett tillägg till att vara över 18 , det är för det mesta helt gratis att besöka en kurator på en öppenvårdsmottagning…kan ju vara värt ett försök iallafall. Sen kan det ju aldrig kosta mer än 900 kr innan högkostnadskyddet.

Man kan också gå till ungdomsmottagningen. Där har de psykolog, det kanske kan hjälpa? Åldern på ungdomsmottagningen är olika beroende på kommunen…
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

När brukar du få depressioner? Nån speciell tid på året?
Hur är det mellan depressionerna? Och mellan ångestattackerna?
Hur yttrar sig ångestattackerna?
Annars håller jag med de andra, gå och träffa nån, börja med en vanlig husläkare och kolla upp det fysiska först, uteslut låg ämnesomsättning, borrelia och andra sjukdomar som kan ge de symtom du har. Det går fort med ett blodprov. Sedan är det aldrig fel att prata med kurator eller psykolog när man känner sig som du gör, oavsett vad det beror på.
Kram!
Det om att det kan vara nåt fysiskt, är jag också rädd för men jag är helt säker nu på att det är ångestattacker jag har (trots att jag inte är deprimerad längre) och det blir oftast värra på hösten/vintern. Har nu inte haft en sån attack som idag (alla symptom på engång) sen förra hösten/vintern då jag hade det ofta även om jag har färre symptom säkert varje dag eller flera gånger i veckan…
Jag har tagit blodprov förra året, inte för nåt specifikt men just för jag mådde dåligt o fick problem o andas, men dom såg inget konstigt med det. Skulle man ha nån sjukdom syns det väl ändå att nåt är fel i blodprovet? :S
#5 Du kanske borde göra en ordentligt utredning hos en astmasjuksköterska? En sk spirometri? Inget som är obehagligt.
Blodprov visar ju inte allt, långt ifrån.
Nä kanske inte astma o sånt.. Men jag menar sånt som är dödligt, cancer, hjärtfel o sånt ja oroar mig för..