Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettakut-stöd
Läst 1715 ggr
HannaM
0

Inge bra dagar

Det började i onsdags på väg till samtalet. Smygångest. Väl på plats ersattes den av total panik. försökte behålla kontrollen, det gick inte. Jag ville bara därifrån, fort! Min samtalsgubbe insåg att det inte höll och vi tog en promenad istället för vanligt samtal. Paniken lugnade sig lite men jag klarade inte av att sätta mig på tunnelbanan bland allt folk och började gå hemmåt när vi skildes åt. Jag gick i en knapp halvtimme i ösregnet sen orkade jag inte mer, ringde min man som kom och hämtade mig med bilen. Lite te och en lussebulle och det kändes nästan ok igen. Min man försvann iväg för att träna och ag gjorde bedömningen att jag klarade mig ensam hemma…. 

Tog väl nästan två timmar innan det var total panik igen. Skar mig och lyckades få tag på en kompis på telefon som övertygade mig om att åka in och sy och som höll mig sällskap i luren på väg till akuten. Läkaren på ortopeden ville absolut att jag skulle passera psykakuten så jag gjorde som han sa. Det kändes lite bättre och efter att ha väntat några timmar och sen fått prata med en läkare åkte jag hem och sov. 

Vaknade torsdag av att min samtalsgubbe ringde. Var rätt groggy och trött så jag somnade om och vaknade senare med en fruktansvärd ångest. Gick runt hela dagen och kämpade mot känslan. 

Så kom fredag. Vaknade med en ännu värre ångest. Har hela dagen koncentrerat mig och försökt göra något så jag inte ska ligga i fosterställning och skrika. Det är så det känns, det är som att må fruktansvärt illa och bara vilja spy för det lättar. Fast det finns ingen sådan lösning på ångest. Jag har en, men jag orkar inte. Dyker jag upp på akuten igen och behöver sys kommer jag bli inlagd och jag VILL inte. Jag orkar inte gå runt på en avdelning och vara rädd för att få mediciner ipropade i mig, rädd för läkares beslut, rädd för andra patienter, rädd för att bli misstolkad och felförstådd. 

Jag vet inte var jag ska ta vägen. Vill bara lägga mig ner och ge upp.

Rocktjejen
0

åh älskade HannaM det gör mig verkligen ont att höra att du mår så dåligt..vad känner du exakt när du får den där känslan att du vill skära dig och vad känner du när ångesten kommer,vet du vad det är som utlöser det? hur går tanke gångarna hos dig.?

Jag förstår att du inte vill bli inlagd för det är väl egentlign bara en förvaring för människor som mår dåligt och som du säger så proppar dom en full med mediciner..det hjälper på kort sikt men det är ju kankse inte det du behöver bara ,utan någon som förstår som lyssnar på dig som bara finns där och som vet vad du går igenom.

Stor värmande kram till dig Hanna

*jag tänker på dig*

Kram Eva

HannaM
0

Tack

Jag vet inte vad det är som utlöser ångesten, stress är en orsak men jag tror det finns fler, eller är rätt säker. Kan bara inte sätta fingret på det. Egentligen vill jag inte skära mig men det har blivit min flykt från ångesten.

Orkar inte andas, inte vara. Hur hamnade jag här?

Aviendha
0

Jag beklagar verkligen att du mår som du gör. Förstår till fullo din rädsla för att bli inlagd, då är du ju helt utlämnad, och har inte ett uns kontroll kvar.

Jag vet inte vad jag ska skriva, vad jag ska kunna säga för att ge någon tröst, lättnad eller något annat för den delen. Finns det något jag kan göra, vilket jag tvivlar på, men i vilket fall så säg till.

*sänder en tröstande klapp på ryggen*

Denna kommentar har tagits bort.
Aviendha
0

#4 Det är inte ok att gå till personangrepp enligt iFokus regler. Skäms!

paronskrutten
0

Oj, förlåt, jag missade att ta bort det inlägget i tid..

Helena

Aviendha
0

#6 Bra att det försvann =) Då kan du radera mitt med ;)

Ceciliaolucifer
0

#2 Försvinner ångesten när smärtan tar över? är det därför du skär dig?