oxascand
Är en medicin so har hjälpt mej massor. Jag mådde bra av den trots liten dos, det kändes som att jag fick livet tillbaks,, på ett sätt och vis.
Men varför VÄGRAR läkarna att skriva ut dom till mej? Beroendeframkallade hävdar dom… Men javisst det är möjligt men va faaaan,, dom hjälper ju mej,, Citodon är oxå beroendeframkallande,, massor av tabletter som är det…
Istället skriver dom ut Lyrica som jag aldrig testat men som dom tycker att jag ska prova.. men varför? När det finns en med, som faktiskt fungerar?
//Linda

det svaret fick jag också när jag krävde samma styrka som innan på mina xanor..jag har ätit dom i 18 år nu och jag utav någon vet ju att dom är beroende framkallande..men jag har fixat det under alla andra år och bara tagit dom vid behov sen har jag själv trappat ner på dom då jag märkte att jag inte fick samma verkan längre..Fick då höra utav sköterskan i telefonen att läkarna har det senaste halvåret uppmärksammat benzo beroendet mera..Mycket konstigt att det tog dom så lång tid att komma på detta beroende..Ännu så länge har dom inte bytt utav mina mediciner.Så jag förstår din frustation verkligen.
Varma kramar Eva

Det är så där när något händer som uppmärksammas i media, då drar helt plötligt läkarna öronen åt sig.
Tyvärr blir det så att vi som endå sköter vårt medecinintag också blir drabbade.
Tycker dom kunde göra en ordentlig koll i alla fall för dom borde ju se i sina papper hur mycket medecin dom skrivit ut och på så sätt se att man faktiskt har koll.
Jag får tex sobril men då får jag bara 26 tabletter åt gången och jag är mycket noga med hur och när jag tar dom, det är endast när jag verkligen behöver.
Det finns ju faktiskt en viss tid som måste gå innan man får lösa ut nya också och den regeln måste ju vara till för att man INTE ska kunna ta ut för mycket åt gången.
Så man tycker ju det är konstigt om man ska behöva byta då från något som faktiskt hjälper och fungerar.
ALLA blir ju inte beroende bara för att några blir det.
Visst kan de kännas surt när något man ätit länge och dessutom fungerar inte skrivs ut längre. Men de skrivs ut såna mängder i onödan. De gör ju också att dom som verkligen behöver blir drabbade nu när de uppdagats som ett missbruksproblem.
Men jag vet hur de är att vara benzomissbrukare. De va de första psyk skrev ut åt mig när jag va 13 år. Hade dom haft vetskapen om benzo då som dom har idag hade jag förmodligen inte setat i den här situationen.
Men där de inte finns någon annan medicin att ge ist finns de sätt att undvika att behöva höja dosen som man annars måste göra tillslut för att de ska fungera.
Äta den medicinen man har lite beroende på sort… äta tex tre veckor i följd och en veckas uppehåll efter de innan man börjar om.
En vecka brukar räcka bra för att effekten ska bli fullgod igen.