Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketterbehandlingmediciner
Läst 3166 ggr
Maki
0

Nya piller.

Var hos läkarn idag, fick reda på att läkarn jag fick träffa första gången då jag fick piller i juni hade gett mej de piller jag fick mycket för att jag skulle gå upp i vikt, vägde ca49 när jag började med dom, nu väger jag nästan 63. Försöker vara ok med det, men det känns konstigt för jag har aldrig vägt såhär mycket förr :O Menmen, fick nya piller idag iaf, Cymbalta, ska äta 30g i en vecka och fortsätta med pillren jag har samtidigt och sen gå över till 60g Cymbalta från det och sluta med Mirtazapinen.

Någon med erfarenhet om Cymbalta? Var en del som sa att Mirtazapin som jag åt förut inte var nå vidare, så jag tänkte höra mej för lite här innan jag stoppar i mej de nya pillren så jag vet på ett ungefär vad jag utsätter mej för ;P

Men nu ska jag iaf sova så jag orkar springa runt med vovvarna imorrn :) Mysiga nattkramar på er!

Cat
0

Min mamma äter den så vet att de är en tablett som arbetar med beroende delen i hjärnan och att man kan få den utskriven för många olika saker. Men tycker du ska ge de en chans och inte lyssna allt för mycke på andras erfarenheter då medicin fungerar väldigt individuellt.

Lycka tillSkrattande

Zaphix
0

Jag har ätit cymbalta i kanske ett halvår nu, tycker den fungerar ganska bra faktiskt. Äter 90 mg per dag.

Det som är jobbigt med den är att ifall jag glömmer ta en dag så mår jag konstigt fysiskt. Får korta svimningskänslor i huvudet, ungefär som elstötar, väldigt obehagligt. Kommer väldigt ofta, men går över när jag tar cymbaltan igen. Så jag är rädd för hur det ska gå när jag ska sluta.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

HannaM
0

#2 jag hade samma problem, fick aldrig veta hur det gick när jag skulle sluta eftersom jag gick direkt från 90 mg cymbalta till 30 mg paroxetin.Hade samma problem med paroxetin, dom har jag slutat med och för en vecka sen tog jag sista 5 milligramen och jag mår INTE bra nu, hoppas du slipper den här skiten.

#0 Jag fick ingen effekt av cymbalta (har jag inte fått av någon medicin visserligen) dock dom vanliga biverkningarna. Allt som har med det sexuella att göra var dött och jag lyckades faktiskt gå upp i vikt av dom trots att man inte ska göra det.

Maki
0

#1 Oke :) Ja, självklart ska jag testa, måste bara orka hämta ut den först >< Var ner på stan idag en sväng, men självklart glömde jag bort att hämta pillren =( Måste komma ihåg imorrn…

#2 Oke, det låter ju bra det första iaf :) Fast det där med svimningskänslor lät inge vidare :S Är normalt väldigt yr även utan piller… Har tydligen väldigt lågt blodtryck :S Men jag ska tänka på det du säger och vara ordentlig med pillren ^__^ Hoppas det går bra för dej :)

#3 Uh, det låter lite läskigt :S Kämpa på! :)

Jobbigt att det inte funkat för dej :( Gå upp i vikt är bra, så länge man inte går upp alltför mycket :) Jag hoppas dock att jag inte går upp mer, kläder börjar bli för små osv xD

Zaphix
0

Glömde bort att nämnna en sak, jag har fått problem med njurarna och ämnesomsättningen pga. cymbaltan också. Och blir väldigt lätt illamående och yr, vilket läkarna också beror på cymbaltan, så var försiktig.

Men jag fortsätter på cymbalta, enda medicinen som hjälper mig, och jag mår hellre bättre mentalt och mår dåligt fysiskt än tvärtom.

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

#3 Så du har kvar svimningskänslorna? Läskigt, är så fruktansvärt obehagligt. Nu blev jag lite rädd.

Som tur är fungerar det sexuella för mig fortfarande, bättre än innan till och med. :)
Men som jag skrev ovan, min ämnesomsättning har blivit knas. Gjort en massa prover nu, och det beror på cymbaltan. Så jag går upp i vikt, eller åtminstone inte ner även fast jag försöker.

Min och Dackes blogg

HannaM
0

#6 jepp dom är fortfarande kvar. När jag rör på huvudet eller gör andra hastiga rörelser kommer "elstöten".. dessutom är jag helt slut av att ha det så. Men men, dom säger att det ska gå över. Den här gången mår jag bättre än senast jag försökte sluta, då kunde jag int eta mig ur sängen för det snurrade.

Zaphix
0

Oj, låter inge kul alls. Men tack för informationen i alla fall.

Min och Dackes blogg

angelica75
0

Hej alla! Jag känner igen mig. Glömmer jag att ta Cymbaltan blir jag hel knasig i huvudet. Huvudet känns tungt och jag blir yr. Jag äter 60mg Cymbalta och Lyrica 600mg.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

mayolica
0

har prövat en hel drös med olika antidepp-mediciner under åren, har bara dåliga erfarenheter och biverkningar från dom. är glad att jag kommit från eländet sedan några år tillbaka.dom ahr förstört många år av mitt liv.

det sägs oxå att dom inte skapar beroende , det anser jag att det inte är sant. hade abstinens i flera månader av zoloft.

tar i så fall en stessolid om jag skulle behöva, dom tål jag utan att få hemska biverkningar.

~ mayolica ~

David
0

Jag tillhör nog också de som provat de flesta antidepressiva mediciner som finns. Den antidepressiva jag äter nu är Fluoxtein, som ska vara väldigt viktneutral. Fungerar bra, förutom lite illamående. Ska dock trappa ut den om ett tag, när min nya medicin, Lamotrigin är uppe i tillräcklig hög dos.

Stesolid är min bästa vän sedan länge, men den har fått hård konkurrens ifrån Xanor, som jag tycker ger mer effekt (men den är också starkare)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

mayolica
0

xanor tycker jag oxå är det bästa mot svår ångest,men det är en medicin jag har stor respekt för vill inte ta den för offta. försöker klara mej på stesolid och sobril som inte är lika tung medicin.        

vill inte heller att xanor ska tappa effekten, då finns det inget att ta till när ångesten blir jättesvår.

~ mayolica ~

David
0

Nä, man ska inte ta Xanor i onödan. Men den är förbaskat bra att ha där när det kniper till.

Har man två dåliga val, att antingen ta livet av sig för ångesten blir för stark, eller bli beroende av Xanor, så väljer jag det senare alternativet. Ska bara försöka få min läkare att förstå det också.

// David

mayolica
0

ja många gånger känns det som att läkarna skulle tycka att det är bättre att folk tar livet av sej än att dom ska skriva ut någon medicin som är narkotikaklassad , för att dom är rädda för vad socialstyrelsen säger.

~ mayolica ~

David
0

Ja, tyvärr är det så. Men det finns några undantag. Några som varit överläkare så länge att de vågar. Men det är svårt att hitta rätt. Många blir så livrädda om man nämner Stesolid och framförallt Xanor att man tror de ska sk*ta på sig…

// David

mayolica
0

antidepp av olika slag har gör mej bara apatisk,avtrubbad och dimmig i huvet + massor med andra konstiga biverkningar ,som kom smygande efter lång tids bruk och förväxlades med egna sjukdomar , jag känner mej grund-lurad på dom. är glad att jag lyckades komma ifrån dom för några år sen, efter flera månaders abstinens på zoloft som inte skulle vara beroende-framkallande.

~ mayolica ~