Etikettergeneraliserat-ångestsyndromgad
Läst 3724 ggr
kattkvinna
2008-09-25, 11:10

Ständig ångest

Jag har ständig ångest och är rädd för exakt allting :( och det gör att jag undviker saker…Jag undviker att gå ut jag går endast till psykologen, läkaren och affären. Psykologtiden och läkartiden har jag varit tvungen att avboka flera gånger och att gå och handla sjuter jag oftast uppe flera dagar till en vecka sen när kylskåpet är helt tom så måste jag gå…Har haft så stark ångest och OCD att jag inte har kunnat åka iväg :( Det är tur att jag har en fungerande dator och telefon. Jag går inte ut för jag klarar inte av öppna platser, gå över övergångställen, gå ute när det är ljust, gå ute när det är mörkt, jag kan inte gå om folk går bakom mig. Det känns som att jag lever i ett fängelse…Livet är svårt, åren passerar och jag mår skit…

Ville bara skriva av mig lite.

Senixus
2008-09-25, 12:45

Inte för att min ångest är lika extrem, men jag vet ändå hur fruktansvärd ångesten kan vara.

Jag hoppas innerligt att din ångest ska lätta med tiden

:hug:

Rocktjejen
2008-09-26, 00:13

Hej Kattkvinna!

Du har det onekligen jobbigt hör jag..har du några vänner så att du kan bryta din isolering? det är nog så viktigt att ha ett nätverk av vänner även om dom inte är många.är det generell ångest du har eller är det panikångest? och hur yttrar sig din OCD..förlåt för mina frågor.vill inte verka nyfiken.utan bara se om jag kan vara till någon hjälp.

Jag är också rädd för allting,går inte gärna ut,är känd för att avboka tider med läkare,kuratorer mfl.

varma kramar Eva

kattkvinna
2008-09-26, 00:34

#2 Jag har inte så många vänner, jag är ex jehovas vittne och när jag uteslöt mig ur församligen så sa alla upp bekantskapen med mig.Jag har ju vuxit upp i religionen så alla vännerna försvann även vissa släktingar :(

Jag kopierade "min egen text" från OCD tråden…

Ja, jag har OCD kollar och rycker i alla dörrar, kollar och provar att alla fönster är stängda, kollar att spisen är stängd känner på plattorna i viss ordning och känner på knapparna så att spisen verkligen är avstängd. kollar att alla lampor är stängda, känner på TV knappen att den är stängd, kollar plånboken så att jag inte har tappat id-handlingar eller några andra kort, kollar att jag inte har tappat mina hemnycklar och så här kan jag hålla på i flera timmar. Sen städar jag lägenheten kan städa i timmar varje dag, räknetvång, upprepar tal i huvudet m.m. och resten av tiden drar jag mitt hår. Så det blir inte så många timmar kvar innan det är läggdags. Äter medicin och har precis börjat på kognitiv beteendeterapi.

Jag har både Generell ångest och Paniksyndrom

Senixus
2008-09-26, 01:29

Vad skönt att läsa att dui iallafall börjat på Kognitiv beteendeterapi. Det är ju ett steg i rätt riktning & ett steg jag tror kommer vara väldigt bra för dig  

Tråkigt att höra att de sviker p.g.a att du lämnat Jehovas. Förhoppningsvis kan du finna nya vänner i framtiden. Du har nog redan fått några härinne. Iförsig är det ju "bara" på nätet. 

Oavsett religion man har/haft så anser jag att man ska ha rätt att bli bedömmd för den man är (bra och dåligt) & inte dömd (negativt bara). Så synd att en del Jehovas ser så starkt på om nån lämnar Sad 

Vet att det finns (inom kommunen) så man kan få en kontaktperson. En människa man kan hitta på saker tillsammans med. En som hjälper till att bryta isolering med mera. Den kan följa med när man behöver handla och sådant dessutom. Kanske kan vara något för dig?

Försöker komma på saker som kan hjälpa dig för det är du värd :hug:

kattkvinna
2008-09-26, 12:21

#4 Ja, jag har en bra psykolog som jag känner förtoende för och jag hoppas att Kognitiv beteendeterapi ska hjälpa.

Ja, det är så när man lämnar religionen dom får inte ha någon slags kontakt med dig överhuvudtaget det är för att markera att du har gjort fel och att man inte accepterar det och på detta sätt hoppas man att personen ska ångra sig.

Jag visste inte att det finns kontaktpersoner inom kommunen tack för tipset!

svava
2008-09-26, 21:44

Ja du min vän, vi är många här inne och jag kallar allihop för mina vänner.

Jag har samma som du, fast jag har väldigt mycket värk oxå, så man känner sig ganska jä**a värdelös, när man inget kan göra.

Som du säger är det tur att man har datorn.

kramar om genom etern.

Förresten. Jag är speritist och wicca hur välbemött tror du man är bland folk då hehehe men dom skyller på att jag är psykisktsjuk. men dom vill inte ha med mig att göra fördet..

svava

siberlina
2008-09-27, 00:36

stackars   er , va jobbigt, jag hoppas  allt    vänder och  ni en dag   mår   som     toppen, det är  ni  värda  , kramar

Rocktjejen
2008-09-27, 15:00

Hej igen Kattkvinna!

Jag har läst att det har gett gott resultat för oss med OCD med kognitiv beteende terapi. jag håller verkligen tummarna för din skull att det vänder för dig och att du kan leva ett bättre liv utan att vara instängd hemma pga rädsla och ångest.

Tråkigt mycket tråkigt att jehovas vände dig ryggen när du behöver stöd just nu.

Kontakt person det kan du få ja som Senixus skrev och även ett personligt ombud och bostads stöd om du så skulle vilja.

Kram i massor till dig

Eva

kattkvinna
2008-09-27, 16:57

#6 Kramar tillbaka. Vad jobbigt med värk också :(

#7 jag hoppas också att alla vi mår bättre en dag…Kram

#8 Hoppas att Kognitiv beteendeterapi hjälper för mig också jag vill inget annat än leva utan ångest, oro, rädsla osv…Kram

shorty73
2008-09-30, 12:36

Förstår dig precis!Jag sitter fast i min lägenheten.Har en son o en man utan dem skulle jag inte gå utanför dörren.Klarar inte av att gå till affären,tvättstugan eller promenera utan min man,min son eller syster.Vågar inte gå ut själv…tänk om nån kommer bakom mig då börjar jag springa i ren panik,eller kanske det står ett gäng ungdomar nånstans på vägen,finns många som kör mopeder häromkring,vågar inte möta nåt av det ensam.

Jag önskar att min ångest höll sig där men tyvärr blir det värre o värre.Fler saker blir insvepta hela tiden..Kan inte sova på natten..tänk om huset börjar brinna?Om det blir inbrott osv….Vad gör man när man är rädd för att leva o rädd för att dö?Någon som vet?

kattkvinna
2008-10-02, 00:42

#10 du låter precis som jag. Jag skulle kunna tänka att det där var någonting jag hade skrivit Förvånad jag är också rädd för exakt allting och det blir fler och fler saker hela tiden :( ja, hur ska man göra när man är rädd för att leva och rädd för att dö???

shorty73
2008-10-02, 02:12

Jag vet inte vad vi ska göra…men det måste finnas något att göra eller?Mitt liv står stilla just nu,jag lever inte i min kropp längre o jag försvinner mer o mer.Känner inte igen mig själv o vet inte längre vem jag är?Tankarna bara snurrar runt runt…har åkt fram o tillbaka till akuten pga av svåra magsmärtor…läkarna sa att det var magkatarr,det har hållt på sedan nyår förra året..till slut nu i september togs det en röntgen o jag fick veta att samma dag att jag skulle op akut för blindtarmen.OP den 9/9….under uppvaknandet hade jag dåligt med syre o minns en dröm där jag låg i vattnet med ett svart tak över…fick ingen luft….är nu livrädd för att somna…och tänk om det finns mer som dem har missat?Om jag måste op fler ggr kommer jag då att överleva det? är så rädd..så fruktansvärt rädd..har varit sjukskriven i många år för depp o ångest,men det jag går igenom nu liknar inget jag har varit med om tidigare!JAg vet inte vad jag ska göra?Snälla om nån vet vad man ska göra..hjälp mig!

Upp till toppen