Rymling som minderårig?
Någon av er som vet vad som händer lite mer exakt om man som ungdom (16-17 år) rymmer hemifrån och gömmer sig hos en vän?
Vilka resurser sätts in för att finna en då?
Efterlysning förstås men går polisen in och kollar ev internet trafik, mobilanvändning osv..
Vad händer med personen som hjälper till, rent rättsligt?
Någon som vet lite mer konkret om detta?
Skulle vara tacksam för svar då det är akut!
Tack!
jag vet faktiskt inte vad som händer.
Men en arbetskamrat till mig hade en dotter på 12 år, dotterns klasskompis blev utsatt för övergrepp i sitt eget hem av sin egen pappa och min arbetskamrat tog in henne i sitt hem för att skydda henne. Hon blev senare anmäld för kidnappning :(

Tack för svaret!

När jag var tonåring hade jag en vän som bleev misshandlad hemma. Mina föräldrar *gömmde* henne hos oss. Enda skillnaden… de berättade för polisen (när de knackade på å letade) att hon var hos oss & att hon skulle stanna där tills vidare p.g.a misshandeln. Mor sa bara rent ur att hon *vägrade* släppa tillbaka min kompis till sina föräldrar som läget var & att polisen inte fick berätta för föräldrarna vart hon fanns. Polisen löd *hmm… ovanligt fall*
Grejjen var att de föräldrarna bodde vägg i vägg med oss (i trappen brevid oss). De *visste* väll att hon var hos oss… men när polisen sa nej med.. inte mycket de kunde göra då liksom.
Så.. rymmer man p.g.a en riktig orsak som denna & det ställe man rymmer till har vettiga vuxna så kan det gå vägen. Men annars ska man nog inte rymma… det är ju inte så lång tid kvar tills man fyller 18 & då kan välja själv.
*Kram*
jag rymde på riktigt lite innan jag fyllt 17 år. Jag o mamma hade haft ett jätte gräl o hon hade slagit mig ganska ordentligt. Gick upp tidigt nästa morgon och stal 200 ur hennes plånbok (enda ggn jag stulit) och åkte till skolan, sa till dom att jag kommer vara borta en tid och sen satte jag mig på bussen 30 mil till sthlm. Hade kille där då. Det tog nåstan en månad innan polisen och soc blev inkopplade. De ringde och uppmanade min killes föräldrar att skicka hem mig, vilket de gjorde.
I o med att jag o mamma var osams så hamnade jag på ungdomshem en tid tills vi rett ut allt.