rädd för att dö
jag har sådan ilande ångest nästan varje dag… känns som att min kropp kommer att sprängas av det.. det sticker o vrider innom mig… som om något vill fram ut.. men när ja känner så vill jag bara att det ska bort kan inte äta godis då som ja alltid tagit till för att dämpa för då blir det värre sen.. eller knark mm.. så fort ja har tagit bort de flykt vägarna kommer ångesten o värker.. ja blir sååååååå rädd.. tar fram penna skriver ner hur det känns ringer de som står mig nära… måste få bekräftelse att ja kommer att stå ut med ångesten en engång!!!!
kom hem från en prommenad.. vågade inte gå egentligen men ja gjorde det i allafall… trodde att jag skulle falla ihop.. men nej ja höll…ja vet att ja kommer att skratta åt det här sen men just nu är det inte bra alls…. jag blir så här när ja inte ätit… annars brukar ja längta tills maten.. ja är väl inte van vid att känna den riktiga hungern.. så det kan va därför ja fick ångest idag… tror att ja dör om jag inte äter när ja ska…..
Alltså, jag tycker att det låter som du har väldiga ätstörningar? Se till att du äter regelbundet, börja och ät var tredje timme, nåt litet bara, för att få igång magen till regelbunden hunger. Sen när du känner att du blir hungrig regelbundet så ät mat, undivk snacks och godis helt. Även läsk (oavsett om det är light eller sockrad).
Helena
ja det har jag men ja kan inte äta var tredje timme har provat det. och sen är ja inte hungrig så mycket nu efter som ja äter mera fett…jag får mera ångest när jag inte äter vid sug.. jag måste lära mig att äta när ja är hungrig annars äter ja hela tiden även när ja inte är hungrig.
Oj, hmm, krångligt du.. men om du käkar mat när du vill ha godis eller nåt då?
Helena
Få se nu om jag förstått det hela rätt. Du får ångest när du inte äter? Vad gör du när du har ätit, om du börjar känna ångest? Hur känns det efteråt när du har ätit?
Om du har jättesug efter sötsaker, kanske frukt kan gå att ta till när du måste tugga på nåt? Eller nötter? Russin är sött som tusan! :)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
jag blir lungnare när ja ätit.. om jag äter tills jag känner lagom mättnad… det blir ångest för att jag är så van att äta när jag känner ett begär. och det är för att inte ångesten ska komma. nu kommer ångesten eftersom jag inte flyr in i mat o godis..
men jag förstår det att det är bättre att äta mat istället för socker.. men det blir ju fortfarande ett sätt att hålla ångesten borta det funkar inte…
Jag förstår var du menar. Låter jättejobbigt.. :(
Jag kan inte låta bli att fundera hur din vardag ser ut. Är det mycket som har hänt runt dig? Hur mår du annars? Har du depressioner eller liknande?
Jag är långt ifrån utbildad, men du har nog själv redan räknat ut att du antagligen lider av någon slags ätstörning. Vilket iofs inte gör saken lättare.. Men det gör det lättare när du söker hjälp. För hjälp tycker jag att du ska söka. Du mår inte bra! Och det finns hjälp att få.
*stödkramar*
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
gulligt av dig.. jo jag har vänner som vet o som bryr sig.. ja stannar kvar vid dem när jag får ångest o de vet att jag måste ta det lite lungt ibland..o jag ska börja i terapi igen så jag kommer få hjälp..o min vardag ser väldigt glassig ut.. nu när jag har semester gör jag vad ja vill. så jag prommenerar tar o fikar o kan helt plötsligt sitta på ett tåg till stockholm. går på krogen osv det är ingen som skulle se att ja mår såhär… alla som känner mig lite på ytan.. säger att jag strålar o ser så glad ut o är så fri… jag har det jätte bra med allt utåt ekonomi, vänner sex, stark att inte falla i droger mm… sjunger tränar mm.. men det är min insida som lider o det kan variera från dag till dag..så ja är lite borta ibland lite frånvarande i perioder. jag tar helt ett eget ansvar när det gäller mig o mina känslor.. förut kunde jag skylla på jobbet eller annat för att ja mådde som ja gjorde men det är bara mig det handlar om.. annars brukar man ha problem inom fam eller ekonomi och en massa strul här o där.. men det finns inget sånt hos mig.. nu gäller det mig o det är bara jag som avgör hur ja ska må…..krammmmmmmmmmm
Sådär kan jag också känna ibland, men oftast när jag känner sådär så kommer det från magen. Då tar jag novalucol så magen börjar neutralisera magsaften. Då brukar det kännas lite bättre efteråt.
att tillägga.. äta regelbundet är A och O. för annars blir jag matt i kroppen