Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettot
Läst 4299 ggr
[aspie]
2008-08-12 19:44
1

munproblem?

Lägger in samma fråga på fler sajter och hoppas på många bra svar. Här kommer problemet…

Läste lite i tråden om "aftne" och tänkte det kanske var ngt sånt som var mitt problem. Men, nej, det stämde inte.

Jag har de senaste 10-20 åren varit väldigt känslig i munnen . En tandläkare såg slemhinne-förändringar på kindens insida och gjorde biopsi. Inga fel eller cellförändingar kunde ses

Jag har fortfarande samma problem, men det har blivit värre. Ibland får jag prickar eller om det är blåsor på tungan. På kindväggarna är det ständiga vita ytor som är upphöjda i linje med där tänderna går ihop när man stänger bettet, om ni fattar? (det var dom tandläkaren reagerade på)

Nu klarar jag knappt av att äta knäckebröd längre eftersom det ger mig sår i munnen, nästan som knäckebrödet skär mig i munnen som trasigt glas, Både på kindväggarna och i gommen, men ej tungan.

Är det någon som känner igen detta?

Cat
2008-08-13 04:05
0

Blåsor på tungan är ju vanligt om man är allergiskt mot något men de jag tänkte på om jag förstått dig rätt med dom vita ytorna längst bättet så funderar jag på om du inte biter eller suger på kinderna i sömnen. Jag kan göra de ibland och får då såna sår som är vita och upphöjda. Mediciner eller näringsbrist kan ställa till mycke  problem i munnen annars.

[aspie]
2008-08-13 11:58
0

Ja , biter gör jag så tanläkaren är skräckslagen… ha ha ha. Jag har fått en bettskena  som ska minska problemen. Tyvärr så hinner jag oftast somna innan bettskenan kommer på platsSkäms

paronskrutten
2008-08-13 13:07
0

Jag biter på dagen till och med, har därför ärrvärvnad på båda sidor i munnen..

Helena

[aspie]
2008-08-13 17:21
0

#3 ja, det kanske är ärr jag har på insidan av kindernaFörvånad Jag biter oxå hårt, dygnet runt faktiskt

HannaM
2008-08-13 19:56
0

Hur länge har du käkat mediciner? Många olika piller gör ju at tman blir tor i munnen och jag antar at om man är torr länge så får man problem, känns logiskt i min värld i alla fall.

[aspie]
2008-08-13 20:02
0

mina munproblem kom långt innan jag började äta medicin, så det kan jag inte skylla påObestämd

Cat
2008-08-14 01:55
0

#6 Kollat B12 brist? Kanske är långsökt men de ger sprickor, blåsor på tungan och irritation i resten av munnen. Man får oftast väldigt dåligt minne också

[aspie]
2008-08-14 10:05
0

#7 jag ska verklgen ta upp detta med min läkare när jag träffar henne nästa gång, Trodde jag hade gjort ett B12 prov, men det kanske jag inte harObestämd 

Tänk om  jag blir helt frisk om jag får B12Obestämd

svava
2008-08-14 16:49
0

är det dom enda symptom. nej det blev fel. har du probem med adra slemmhinnor. Det finns ett par olika sjukdommar som har  blåsor på slemhinnor.

Det vita bältet är troligt ditt bett, men jag hade kollat om jag hade svamp.

När  jag håller på att få ett skov av min sjukdom, så brukar jag nästan alltid åka på svamp, så det har  jag en tablett för så man slipper  hålla på med de recept fria, som knappt hjälper.

folsyrabrist kanske.. prata med läkaren och ge dig inte,

Jag vet hur det är att ha ont av blåsor i munnen, jag får när skoven kommer smörja in med xylitolsalva (läpparna  blir feta, så jag har kommit på att man kan använda det till läppfetning hehe)
sedan får  jag dricka näringsdryck med sugrör, medans det verkar typ 10 minuter..
så det finns så mycket skumt. På dom bara så dom inte avfärdar symptom som kan vara andra sjukdommar.

kram lycka till

[aspie]
2008-08-14 18:23
0

Tack svava! Jag ska ta upp det med läkaren nästa gång. Hade jag haft huvudet med mig kunde jag ha frågat henne redan idag när hon ringde mig. Men huvudet är ju som det är på mig, glömmer det mesta eller så får jag tunghäfta..

Det är tant aspie i ett nötskalObestämd hihi