Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettpaniksyndrom
Läst 2956 ggr
EddaM
0

Nere...

…är jag som många andra här inne och överallt i världen. Har bara en sådan lust att skriva av mig lite. Så här en del av min historia…

Mina föräldrar skildes när jag var fyra. Trodde hela tiden att jag inte tagit illa upp av det men nu när jag snart är 30 vet jag bättre. Har varit depremerad så länge jag minns, alltid haft ett tomrum inne i mig. Jag gråter konstant innom mig men folk ser bara mitt glada tjötiga yttre. Och för två år sedan insåg jag att det var så. Min barndom var inte lätt, min mamma började dricka efter skilsmässan med sin nya man. Jag o min lillebror var hos hennne varannan helg, tänkte inte på det så mycket då, hur mycket hon drack men idag ser jag det. Hon är alkolist sedan den tiden och ja hon är det fortfarande. Jag inser nu att mamma antagligen kände och känner likadant som mig. Kanske har jag ärvt det.

Min pappa var bra, vi bodde ute på våran ö. Och jag älskar den ön o längtar till havet o tiden då ja tiden inte betydde något. Vi flyttade in till stan och det blev genast "hårdare" runt omkring en. Var fortfarande på ön på somrarna hos farfar. Om tiden ändå kunde stå still. Det är senaste gången jag kände mig riktigt riktigt riktigt lycklig.

Pappa började använda droger och jag o min bror övergavs mer o mer. Min bror fick familjehem men jag var kvar. Kanske för att jag ville leva min fantasi då allt var bra. Mamma har sagt att hon kom ut varje vecka men jag vet att hon ringde varje vecka. 13 år gammal är man inte mogen nog att ta hand om sig själv även om man låtstas om det. Fick nyligen veta att min faster hade tänkt att hämta mig…guuud vad jag önskar att hon gjort det.

Hur som helst blev jag sjuk i en kronisk tarminflammation och hamnade på sjukhus. Mamma var hos mig varje dag, pappa var borta och knarkade. Visst tröstade det att mamma var där men ingen såg hur ledsen jag var utan jag var stark utanpå och tröstade själv de som var ledsna för min skull.

På gymnasiet kom jag in på en naturbruks skola och bodde på ett internat. Har många trevliga minnen från den tiden men oxå tråkiga. En kompis tog livet av sig o jag tänkte att han var stark som klarade det. Min morfar dog kort där efter. 

Nu orkar jag inte mera men kan berätta att trots mina själv instinkter och rannsakan mår inte bättre för det. Är sjukskriven och plågas varje dag av mitt gråtade innre och mina panikattacker som kommer nästan varje gång man går ut…

…ja det var en del…o inte mår jag bättre…*sucka*

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Citronmeliss
0

Hej Edda!

Du bär tveklöst på mycket sorg och smärta inom dig!

Livet är inte rättvist, vissa drabbas om och om igen av svårigheter och istället för att ges möjlighet att sörja och bli tröstad så byggs i stället en fasad upp …en bild som till slut riskerar att lura både en själv och omgivningen. Man skaffar sig en gladare mask som sen är svår att ta av sig…

Det är så lätt att fortsätta med självbedrägeriet för att lugna de runt omkring och för att kunna hantera sin egen tomhet och sorgsenhet som annars riskerar att kväva en..

Förr eller senare kommer dock allt i kapp en och då är det mycket ackumulerad förtvivlan som behöver komma ut!

Ibland blir det nästan outhärdigt, och det visar sig på många olika sätt så som du beskriver.

I ditt fall när det finns så mycket ouppklarat i livet så borde samatalsterapi vara ett nästan nödvändigt behandlingsalternativ för att du ska kunna gå vidare i ditt liv och samtidigt få hjälp att lägga det gamla bakom dig!

Har du någon hjälp i dagsläget, mer än att du är sjukskriven?

Medicin för depression, samtalsstöd… någonting som hjälper dig på vägen genom det jobbiga?

Du är inte ensam ska du veta men det är ju lika jobbigt ändå att vara där du nu är..ledsen och förtvivlad!

Jag tänker på dig och kramar om dig!

Kram, Citronmeliss!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

EddaM
0

Hej Citronmeliss

Just nu får jag mediciner, då jag nyss har flyttat så har jag ännu inte fått hjälp här i denna staden. Men det kommer i sep. Hade samtalsterapi innan jag flyttade men den hjälpte inte så mycket mer än att mer flöt upp till ytan o gör mig ledsnare.

Sååå inte är det så lätt just nu inte. Min sambo förstår mig inte heller han har aldig varit deppad utan tror att det är mer som en tråkig dag på jobbet. Hur jag än förklarar. Jag fortsätter försöka prata med honom om detta. Han måste förstå annars fungerar det nog inte i längden o det skulle göra mig ännu mer ledsen.

*suck* nej livet är inte rättvist men alla borde må bra tycker jag men det kan jag ju inte heller hjälpa mer än det jag försöker.

*kram*

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z