Känner nån som mig?
På senatse tiden har jag blivit så nervös av mig, och det är otroligt jobbigt! Jag är nervös för allt tex som att åka och handla, hälsa på folk, resa är tom jätte nervös för att åka till jobbet. Jag är också nervös för att ringa samtal tex till vårdcentralen och liknande.
Är så jobbigt att leva med nervositets känslor i magen och tryck på bröstet hela tiden :(
Är det nån som känt/känner lika dant? Vad gjord eni för att få bort det?
Vet inte om det kan ha nånting med det att göra men har/haft depression och lättare Borderline. Åt medicin för det men gör inte det mer.
(Vet inte om jag la tråden rätt)
Saknar du någon kategori att lägga din tråd i?
/Helena, medarbetare
Helena

#1 visste inte riktig var jag skulle lägga den, tyckte inte den passade nån stanns :P
Nej men det är ingen fara, men om du skulle vilja ha en annan grupp är det bara för mig att lägga till en^^
Helena
Jag tycker det låter som social fobi..
Sara
Jag tror också jag har social fobi.. Inge kul alls. Kan inte ens vara med på idrotten i skolan för det blir för stor press på mig (fast det enligt andra inte finns nån press på någon), men de vet inte hur jag känner det. Det är inte så lätt att förklara det för "min" manliga gympalärare som är helt seg i huvet, så jag kommer antagligen få IG i gympa bara därför :( Har man inte rätt att göra nåt annat när det är så? Jag har försökt, men det går bara inte!! Så frustrerande… :'/ Känner mig alltid ful och sämre än alla andra, vart jag än går. Är jämt och ständigt nervös när jag är med andra människor (fast inte med mina bästa vänner). Har inte pratat med nån om det (förutom mamma), kan bara inte förklara hur jag känner..

#5 känner igen mig i det du berättar, va samma sak för mig i idrotten men jag hade tur och hade en förstående lärare som lät mig gå till gymmet ensam när jag tyckte det va jobbigt.
Hej
Jag tycker att det låter som GAD - generaliserad ångest. Det innbär precis som det låter att man är orolig för precis allt. Jag kan ha ångest på bussen, i affären, hemma i soffan… Har också fått höra att jag har "en släng" av social fobi, men kanske är det bara så att jag har ångest inför nästan allt, lite beroende på vad det är för dag. Sen är ju gränserna mellan olika typer av ångestsyndrom extremt luddiga ibland. Man skulle t ex kunna tänka sig att jag har GAD, men att jag ofta fokuserar min ångest på sociala situationer, vilket ju då skulle kunna klassa det som social fobi lite beroende på hur man völjer att se det. Å andra sidan är min ångest absolut inte begränsad enbart till det sociala.
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
#6: Då hade du tur med din lärare då :) För min fattar ingenting.. :/

#7 går det att behandla och kan man få den diagnosen?
Jag fick min diagnos i samband med en medicinsk studie, så ja, man kan få den diagnosen. Till att börja med fick jag Zoloft och nu senast Sertralin. Jag fick dock så mycket biverkningar av sertralinet att jag fick byta till Paroxetin istället. Det hjälper ganska bra och tar liksom udden av ångesten så att jag kan se förbi den. Kognitiv terapi ska vara särskilt bra mot GAD, men jag har tyvärr aldrig haft möjligheten att prova..
**Kattungar till salu!
#10: Inte för att det kanske hör till, men min pappa är kognetiv beteende terapeut (tror det heter så? ^^). Fattar inte riktigt hans arbetssätt…
att inte vilja våga vara bland folk har med att det är något som man är rädd för att visa.. att en annan ska få se den riktiga än.. man skäms för sina brister eller hemligheter.. en del kan känna att de måste vara bland folk o sen när de är ensamma får de panik. det är samma kännslor men bara omvänt.. jag har studerat mig i så många år o det där är så logiskt det kan bli. ja ska ge ett ex…
jag har varit i båda fallen jobbat för mycket för att ja inte kunde stanna upp o känna allt jag bar på.. sedan har jag lyckats varit själv det har gjort så ont o en massa kännslor kom ut… o efter det så är man starkare… nu har jag kännt sedan länge att det är dags för mig att ta tag i det största problemet. jag har kännt att det har varit svårt att vara bland folk nu o det är för att jag vill ha kontrollen på min ångest.. ja vill inte isa hur ja mår.. så då känns det jobbigt att va bland folk
Jag känner precis likadant och har trott ett tag att jag har social fobi, men jag vet inte.
Jag hade exakt sådana känslor som du förut!
Jag vågade aldrig följa vännerna och shoppa tex. Visst kunde jag följa, men jag vågade inte kolla in något plagg eller prova det.
Jag hade problem med köer, ringa vissa samtal mm..
Men jag fick vissa övningar från min psykolog, så sakta men säkert så har jag lyckats jobba bort detta =)
Testa att prata med någon om det, en kurator eller liknande, kanske går det att bota eller lindra, och det är värt det!
Paulina
Japp, jag känner som du, Är alltid orolig och nervös. Har varit det så länge jag kan minnas men det har blivit värre nu, speciellt när jag måste till jobbet…SUCK!

# 15 samma här, mår illa på morgonen när jag ska till jobbet :/
#16 det är så himla jobbgit att känna så. Varför tror du att du känner så när du ska till jobbet? Har de varit dumma mot dig på jobbet? Har du As eller adhd, add eller liknande?

#17 Jag avskyr jobbet och känner mig dålig på det. Och jag måste träffa så mkt folk + att det är stressigt :/
Näe är inget av det.
Ja, jag känner igen det du beskriver. Jag känner mig inte så dålig på det jag gör, men att träffa alla människor är oerhört stressande.
Hoppas det blir bättre för dig
#10 ZOLOFT och SERTRALIN är samma sak, sertralinet är en billigare variant av Zoloft :O)
ursäkta om jag kommer med pekpinne… :)

#20 samma verksamma ämne men i övrigt inte riktigt samma innehåll=)
#20 Jo jag vet.
Vad jag inte fick med som gör att jag gör skillnad är att på Zoloft hade jag inga biverkningar, men på Sertralinet blev jag jättedålig… Konstigt, men sant…
#21 Hm… Då var det nog ngt i Sertralin ändå som jag blev dålig av. Fick bl a grova problem med avståndsanpassningen, trodde jag skulle svimma av att gå i affärer. Det var det som gjorde att jag bytte.
**Kattungar till salu!
skriver läkaren ut zoloft så får du (iaf mest troligt) sertralin så dom fungerar på exakt samma sätt
Men biverkningarna kan säkerligaen vara olika

#23 dom skriver oftast ut sertralin för att den är MKT billigare än zoloft! Fick recept på zoloft efter att flouexetin inte passade, men hon på apoteket gav mig sertralin för att det är billigare.
ang första inlägget- Jag har också samma oro som du känner, det yttrar sig i "nervös-ont-i-magen", sömnlöshet, krypningar i benen, oro, oro och oro…
Tycker också att det låter som GAD… Ge inte upp tjejen, det jobbiga går över och en ny tid av ro kommer infinna sig :O)
Fråga din läkare om LERGIGAN, den hjälper mig oerhört när oron slår på. Den är lugnande och det kan behövas i "oroliga" tider. MKT bra läkemedel tycker jag och den är inte beroendeframkallande, man kan tom äta den fast man är gravid.

#25 det lät jätte bra :) ska kolla upp det.

#26 lergigan och atarax är lite liknande.. eller ja, lergigan är en föredetta åksjuketablett och atarax allergimedicin. Det är alltså två mediciner som har som biverkning att man blir trött och lugn som används inom psykiatrin. För mig har atarax fungerat bra, iaf så att jag har somnat om jag tagit tillräckligt mycket och kunnat sova förbi ångesten.Så prova!
nu ska iaf jag ta min kompis LERGIGAN och gå och lägga mig :O)
#"24 jag vet att den är billigare, det är den billiga varianten av zoloft, likasom ibumetin och panodil är billigare än ipren och alvedon