Handlingsplan vid ångestattack?
Var hos min psyksköterka för samtal idag och berättade om mitt ångestbryt för 2 veckor sedan och förklarade för henne att jag inte fixade att komma ur det och att jag ville ha medicin att ta nästa gång det händer.
Fick till svar att atarax är det som ges (fungerar inte för mig) och starkare kunde de inte ge mig på vårdcentralen utan då måste jag in genom öppenpsyk igen och de tycker jag är för frisk..
Iaf så ville hon göra en handlingsplan som jag ska följa nästa gång. Fungerar inte ett så ska jag göra 2 osv.
- Andas och försöka slappna av.
- Gå ut och gå.
- Prata med en vän. (Har en superkompis som fixar sådana tillfällen)
- Ringa psyk, jourhavande medmänniska eller liknande.
- Söka gemenskap.
1, 2, 3 är ok men 4 och 5??? Ringa och "gnälla" till en okänd person vill jag absolut inte göra. Att träffa folk är oxå ett stort no no när jag mår så jäkla dåligt.
Har ni några liknande handlingsplaner?
Sara
Jag förstår dig, att ringa en vilt främmande männsika, och försöka förklara att man håller på att gå under känns kanske inte som ett alternativ.. JAG skulle då inte gjort det.
Men punkt 1 till 3 låter riktigt bra, och att du har en vän som du känner att du kan dela med dig av även i dessa faser är ju värt guld och diamanter.
Själv har jag ingen plan, mer än att jag nu har lärt mig när det är påväg, så jag har blivit rätt duktig på att avstyra dem. Detta gör jag "tyvärr" genoom att resa innre "skyddsmurar" som om ångesten var en storm som kommer utifrån. Svårt att förklara.
Men de gånger det händer, och det inge går att slappna av, så brukar pojkvännen få krypa upp bakom mig i sängen och hålla om mig, och stryka mig på kinden, samt hålla fast mig när det behövs. Tillslut blir jag så trött att jag somnar av utmattningen, och när jag vaknar så är jag inte "frisk" men iaf kontaktbar.
Paulina

Ut och gå är det absolut sista jag skulle klara.

Jag har ringt ibland. Pratat med psyykjouren. I princip kan det gå att prata med en okänd för mig. Förutsatt att det är rätt människa i andra änden, en del som jobbar där verkar ha som mål att göra så lite som möjligt och bli av med den jobbiga människan i andra änden. En del är bra, en del har fått mig att lugna ner mig och kunnat få mig att ta en lugnande och somna. Men efter att dom senaste gångerna blivit bemött med "drick te och gå och lägg dig" när jag velat dö så har jag lagt ner det där
Alltså jag har svårt för sådan handlingsplaner..
Punkt 1 följer jag..koncentrerar mig på andningen sen vill jag vara ifred.. så 2-5 är uteslutna..
Jätteskönt för de som blir hjälpta av det dock..
Men själv gör jag som du Aviendha, reser murar och stänger ute allt..
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

Ja herregud säger jag vem klarar något av det när en riktigt rejäl attack sätter in.????
Attarax är också den värsta skit man kan erbjuda det hjälper ju inte ett dugg, möjligen mot allergi.

#5 atarax fungerar tro det eller ej för en del människor. Jag äter det ibland, inte tusan dämpar det ångesten men tar jag tillräckligt mycket så somnar jag ifrån allt i alla fall.

prova något som du egentligen inte hade tänkt göra , gå och simma 1 timma i ett sträck .och efteråt äter du något som du tycker riktigt mycket om…och se hur du mår efter det , du slipper prata med folk iallafall…

Jag blir typ helt handikappad vid en attack

Jag blir också handikappad, kan inte för mitt liv gå utanför dörren då.

Nej jag skulle nog dö då 
LERGIGAN fungerar bra för mig (ibland räcker det med en tablett ibland tar jag nån till)
Den funkar också mkt bra för åksjuka och allergier :O)