Ångesthelvete.
Sitter med världens ångest just nu. Har insett att jag antagligen har diabetes. Är verkligen livrädd för att det ska vara sant.
Nyss kommit in ifrån att ha varit ute och gått med min pojkvän medan han fått övertala mig om att jag inte alls kommer dö och att jag kommer leva lääänge. Det blev bättre i alla fall. Men har fortfarande riktigt ont i magen och mår illa av all ångest.
Vad kan man göra för att mildra?
Läs på om diabetes. Det kommer antagligen lugna ditt sinne betydligt. :) Väldigt få dör av diabetes. Visst finns det risker, som att man måste amputera eller blir blind. Men, med största sannorlikhet kommer du klara dig ifrån det. Det är oftast i äldre dagar som det inträffar, och inte heller så väldigt ofta.
Men mitt tips är att läsa läsa läsa. Googla, eller gå till biblioteket för att hitta bra information.
Det kommer bli bra. :)
*styrkekramar*
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Försöker läsa på om diabetes, men får bara mer ont i magen av det. Ska försöka förneka det tills jag ska till läkaren på måndag. Får ta itu med det då. Synd bara att det jag förnekar ha en förmåga att göra ont i magen..
Det som känns värst är ifall jag måste ta sprutor.. Har alltid haft sprutfobi. Känns ruskigt jobbigt..
Idag finns det jättebra sprutor! Som inte ens ser ut som sprutor. :) Så det kommer nog gå jättebra! Sen har jag hört många som varit såå rädda för sprutor innan men med diagnosen så måste man ju.. och ja, då går fobin över efter ett tag.
Men ta upp detta med din läkare! Det finns hjälp att få även där. :)
Att trycka bort känslorna är ju förstås inte heller bra. Kanske kan du istället distrahera dig med annat? Ett sätt att komma över helgen. Eller ännu bättre om det finns någon du kan prata med? Någon som du tillsammans med kan läsa på om sjukdommen och komma till insikt att det inte är så farligt. :)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Skulle mest vilja åka hem till mamma och pappa, men dom är bortresta. Typiskt. Men funderar på att ringa dom.. Borde ge tröst.
Tack för att du försöker hjälpa.
Ofta börjar man med att hålla diabetesen i schack med kost och motion. Så det är inte alls säkert att du behöver sprutor, speciellt inte i början.
Sara

#1 ampution måste man väll kanske bara göra om man missköter diabetesen?
vad har du för symptom då? har du diabetes i släkten?
#5 Oh, låter skönt att höra. Tack.
#7 Är trött jämt, illamående i princip jämt, huvudvärk varenda dag, alltid törstig hur mycket jag än dricker. Kissnödig konstant, springer på toa en gång varje vaken timma och fyra-fem gånger varje natt. Är nästan kontsnt yrslig. Inge kul alls.
det finns ju två olika typer av diabetes typ 1 och typ 2, jag har typ 1 och då måste man ta sprutor, jag var också jätte-spruträdd när jag fick diagnosen, är fortfarande väldigt spruträdd, men inte för dom jag ar själv :O)
TYP 2 hör oftast ihop med dålig kost, övervikt, ålder, det kan du styra mkt med hjälp av motion och bra kost, medicin mot typ2 finns i tablettform