Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikett: diagnoser
Läst 8400 ggr
[Tassy]
1

ångesten som inte var ångest

Jag vill bara berätta om mina besvär litegrann, i hopp om att kanske hjälpa någon.

I många år gick jag runt med ångest och panikångest, trodde jag. Alla symptomen stämde klockrent, och eftersom jag är hypokondriker så tänkte jag att jo men det kan nog stämma att jag har ångest, eftersom jag ofta tror mig hitta än det ena än det andra felet jämt och ständigt. Så jag viftade bort ångesten. Det enda jag nånsin har ignorerat/avfärdat. Efter en tid blev jag allt sämre, fick massor av olika piller men inget hjälpte. Av en slump upptäcktes flera år senare att jag har fel på sköldkörteln, och ångesten kunde snabbt avfärdas. Nu har jag lärt mig att inte lita blint på läkare i alla lägen, för de var de som inte gjorde en utredning på engång, de sa bara att jag hade ångest, sedan skickades jag till psykiatrin i stället. Idag sitter jag och är beroende av mediciner jag inte ens behöver, och jag har fått min mage förstörd av alla piller…

Så våga stå på er och kräv ordentlig utredning!
En liten tankeställare bara. 

Mvh Tassy

HannaM
0

Sköldkörteln kollas ordentligt nuförtiden. I alla fall har dom kollar sköldkörtelns funktion hos mig ett antal gånger, fick göra det det första som hände när jag kom in på psyk för att utesluta attt det var ett rent kroppsligt fel och har även gjort det i öppenvården. Vilken skit att dom inte gjorde det på dig! Hoppas alla andra fått lika bra som jag med den biten.

[Tassy]
0

jo, tyvärr missas det på många ställen fortfarande, i synnerhet på små vårdcentraler på bonnvischan Fundersam

Rocktjejen
0

Samma här jag har kollat sköldkörteln ett flertal ggr och det är inga fel på den..

Men som du skriver tassy..att ångest och andra psykiska symtom kan faktiskt vara fel på sköldkörteln så det är bäst o gå och kolla upp det också..

Mizzi
0

Jag HAR panikångest, men jag har även fel på sköldkötteln ( för låg ämnesomsättning) som jag måste äta levaxin mot resten av mitt liv.

Så har man aldrig haft ångest problem och plötsligt får det är det viktigt att be dom kolla upp sköldkötteln .

Men vad som kan vara knivit för mig ibland är att veta vad som är vad, har fått höjt min levaxindos flera gånger och kommer förmodligen få göra det igen.

Symptomen kommer ju tyvärr smygande så man förstår ju inte alltid att det kanske är dags att kolla upp med nya prover varje gång, utan tar det som sin vanliga panikångest.

[Tassy]
0

jo, jag har själv haft kraftig ångest, och jag kunde själv inte skilja på den och på syptomen från sköldkörteln först, sen allt eftersom insåg jag att jag mådde hur bra som helst psykiskt, men tänkte att det är väl allt jag har gått igenom som kommer såhär efteråt, farliga tanke! Fundersam

fridaas
0

Min syster har fel på sköldskörtel, henne skickade de direkt till BUP.. Mamma som är sjukskötelska och haft djupa deprisioner (stavning??)  och ångest anade dock att någonting är/var fel.. så hon krävde fler utredningar.. och jodå fel på sköldkörteln var det och hon hade även borelia, fast utan att ha haft någon fästing..

Så nu käkar hon cortison och antibiotika för fullt och är mkt gladare + att hon växer som hon ska.. hon har alltid varit väldigt kort för sin ålder, men nu är hon bara 15cm kortare än sina klasskamrater istället för 25cm..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Mizzi
0

Ja det är olyckligt med en del läkare som inte fattar att ta ett så enkelt prov.

Många som skulle slippa år av lidande om dom gjort det, man får ju alla möjliga symtom.

Min ena syrra som också har det, började fundera starkt på att ta livet av sig innan dom upptäckte vart felet låg .

Då tänker man på hur det kunde ha slutat, och hur det kanske har slutat för en del som inte blivit ordentligt uträdda.

Det är bland det första en läkare bör kolla upp innan man ens börjar tänka tanken att det kan vara psykiskt anser jag.

Men tyvärr är många läkare än i dag efter i tiden, och tänker inte på det.

HannaM
0

skönt för alla er som det upptäckts på, tråkigt där det har gått fel… många gånger har jag önskat att det arit något fysikst fel på mig, så mycket lättare att åtgärda. Tycker alla läkare borde kunna ta lite enkla prover för att utesluta sånna problem, tar ju inte lång tid.

Mizzi
0

Sedan finns det en sak till som kan få en att må väldigt dåligt, och det är brist på  B 12 vitamin.

Det kan också vara värt att be läkaren kolla upp när man är där. Flört

HannaM
0

Check=) den dagen jag har brist på vitamin b 12 kommer katter cykla och hundar tillverka glass=p men det är bra att tänka på att det kan vara det med=)