Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketterbehandlingmediciner
Läst 2333 ggr
Jisushika
2008-06-02 17:44
0

Fontex

Hej!

Jag tror mig verkligen ha selektiv mutism (ofrivillig stumhet av psykiska skäl), men jag har inte fått diagnosen än…
Jag mår verkligen jättedåligt av att inte kunna prata med mina vänner i skolan, så jag vill ha hjälp snabbt.

Jag vet att bl a i England ges "Prozac" som ett "botemedel" mot selektiv mutism. Om jag har förstått det rätt så är "Fontex" Sveriges motsvarighet till den medicinen.

Min högsta önskan för tillfället är att få Fontex snarast möjligast, så att jag kan börja äta det. Förhoppningsvis så verkar den under sommaren, så att jag kan vara mig själv och kunna prata med mina kompisar i höst =)
Tyvärr är detta bara mina fantasier… Tillbaka till verkligheten:

Tror ni att man måste få diagnosen selektiv mutism innan man tillåts att äta Fontex, för den är väl knappast receptfri?
Man kanske kan gå till en läkare och be dem skriva ut Fontex åt en?

Fontex = lyckopiller. Arctic root = naturläkemedel och motsvarigheten till lyckopiller. Kanske lite långsökt, men kan måhända Arctic root vara ett alternativ om jag inte får tag på Fontex?

Vad tror ni?
Mvh desperata mig

Veyla
2008-06-02 17:58
0

Naturläkemedel är väl si och så. Men testa, varför inte?

Jag är ju ingen expert eller så men jag vet att alla sätt att bli frisk på är bra (utom de dåliga sätten då förstås *s*)

Hoppas att det löser sig

Önskar dig en sommar av talan//Veyla

Jisushika
2008-06-05 01:01
0

Tack för ditt svar!
Jag har fått lite hjälp från ett par vänliga själar och jag tror att allt det här är på väg mot en lösning. Jag hoppas i alla fall att det är sant.

Skrattande

svava
2008-06-05 21:15
0

Jag äter Fontex och har gjort det i många år. Det är ett ämne som heter Fluoxetin som är det verksamma ämnet.
Jag tycker att du inte ska labba med naturmedel, för man har inte så stor koll hur mycket av ämnet man får i sig.
till skillnad från när man får Fontex utskrivet, då kan läkaren hålla koll på halten i ditt blod, så det blir i lagom dos.

Sedan måste jag verkligen protestera mot sättet att tänka på medicinen, det är inga "lyckopiller" det är ren och skär överlevnad för en del. Om man inte behöver medlet, har man inte heller någon effekt utan bara biverkningar, och det vännen är det en massa på fontex och allt annat man stoppar i sig, så gå till bup och prata med en läkare, ta inte medicin som du får utan att ha fått diagnos..

Kan du inte läsa igenom detta innan du hoppar in i cirkusen
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19961108000027&DocTypeID=7&UserTypeID=2
Lycka till
Svava

Jisushika
2008-06-12 22:15
0

Jag läste någonstans att Fontex verkar som lyckopiller, så då antog jag att man brukar kalla medecinen för det. (Ursäkta min okunnighet =P)

Jag ska nu försöka vänta på att få en diagnos och sedan prata med en läkare och sedan förhoppningsvis få Fontex.
Läste nyss din länk om Fontex och den långa listan på alla ev. biverkningar såg inte så rolig ut… Men finns det ingen annan utväg så blir det till att kasta sig in i biverkningshavet.