Inte behöva förklara.
Vissa dagr är ju sämre än andra, man är mer nere, har mer ångest och sånt. Såna dagar har jag svårt att ta mig utanför dörren och göra saker.
Jag kan tala om det för min familj och andra närstående, men hur gör man med andra?
Om jag har planerat något med en förening eller med någon bekant jag inte är så nära med, och har en dålig dag. Vilken förklaring ska jag komma med om jag inte vill berätta min livshistoria för att de ska förstå?
Vill helst inte fortsätta ljuga om magsjuka, migrän, feber o.s.v. Men vill också att folk ska förstå att jag inte bara struntar i dom och stannar hemma av ren bekvämlighet..
Så, vad ska man säga?

jag vet faktiskt inte. det är väl lite om vad man vill säga… =/
När jag hade det problemet (som jag igentligen har) brukar jag lösa det med att sgäa att jag mår dåligt, har ångest & dålig dag, har dom frågor så svarar man väl på dom - i den grad man orkar. Iaf så är det för mig.
//Wizy

Jag har samma problem exakt, men nu har jag börjat säga att jag är sjuk, så jag kan inte lova något till 100%. Ibland säger jag att jag kanske kan men är inne i en dålig (värre) period.
Dom förstår mycket,, kanske inte alltid, men det är inte ditt fel.
Var ärlig det kommer man längst på
kram svava
Jo, att vara ärlig är bra. Fast det är svårt också, känns inte som folk förstår att man inte kan vara med/ställa upp när man mår som man mår.. Vet inte, svammlar bara.

Jag hade liknande problem då jag började läsa komvux tex. Jag tog en lärare vid sidan av och berättade bara lite enkelt att jag brukar må dåligt ibland..tror jag nämde att jag ahr panikångest..men inget mer…det accepterades läraren visste varför jag inte alltid dök upp..
Kram Eva
det är bara att säga att man inte mår bra. man behöver inte säga mer.. om inte andra kan förstå eller acceptera är det deras problem, du ska inte lägga det på dig själv. det viktigaste är att du vet varför, andra behöver inte veta allt.
#5 Det är sant. Är väl mest att jag bryr mig lite för mycket om vad andra tycker och tror om mig antar jag.
Vad folk tycker och tror om en är något man absolut inte ska bry sig om, liksom who cares, jag är jag och dom är inte tvingade att vara med mig liksom, var som du är :)
Helena
Precis så är jag med. men man försöker i alla fall att inte bry sig allt för mycket. det är ju svårt men man måste försöka…