stilnoct
tog en halv stilnoct (5mg) för 1 timme sen och har legat framt tills nu i sängen och inväntat på att få somna..Vad händer?..jag kan inte sova..knepigt värre tycker jag..vill inte gärna ta en halv till nu när kl är så sent så jag även ska upp kl.08 till morgonen…Jag blir så förbaskat trött på alla dessa sömnlösa nätter..för man är ju så slut i kroppen och knoppen sen..
Hoppas att ni andra sover sött iaf.
Kram Eva
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
Och ta den lite tidigare med så du får den där extra timmen att vänta in den utan att det påverkar din så viktiga "sömntid".

tack Citronmeliss!
Jodå jag somnade vid 03 så några timmar blev det ju iaf. Ja jag får nog ta en hel tablett ikväll ist.
Eva
Man ska ta dem i samband med sängående. Mycket viktigt.
Farliga piller vill jag påstå då jag som många andra gick upp igen och "sömngick". Tog fler tabletter under natten osv. Kom inte ihåg ngt alls på morgonen. farligt farligt.

Usch det där lät inget bra förstås Hera..hoppas att jag dock inte är sådan..Gillar inte alls detta med sömnpiller..räcker med dom andra mediciner man tar tycker jag.Sen är jag ju sån att jag vill ha fullständig kontroll över min kropp så jag e livrädd för det rus man kan få av vissa mediciner..
#2..Tack! det ska jag tänka på.
Kram Eva
#5 Speciellt stilnockt är kända för att man går upp igen och gör saker som man sedan inte minns. Och att man tar fler och fler piller eftersom man glömmer att man redan tagit. Min läkare berättade om en som hade tagit 10 tabletter under en natt.
Jag tog "bara" 3. Hade suttit och skrivit på iFokus, inlägg jag själv inte fattade dagen efter.
Så var vaksam. Bor du ensam eller finns det ngn som kan vakna om du går upp och yrar?
Viktigast är att du INTE sitter vaken efter att du tagit tabletten, då är det större risk för farligt beteende.

Hej Hera!
Jag bor för närvarande själv tyvärr..så jag har ingen som kan hålla koll på mig..Om jag inte dressera katterna förstås
..Nej skämt åsido..Fyy..jag tror jag nog hellre ligger sömnlös hädanefter eller så får läkaren skriva ut någon annan mild insomnings tablett..vad hemskt det måste vara som du skriver att du varit uppe o yrat och tagit fler tabetter..
Nej det gör jag ju inte då,,har jag tagit tabletten så ska man ju sova..vet att läkaren sa till mig att inte vara vaken utan lägga mig direkt när jag tagit den..minns inte om hans a att man kunde bli hög eller få hallucinationer nått sådant..
Ja, man kan få hallisar också. Har varit med om det också.
Nu får ju inte alla dessa biverkningar, men för många får det. Och jag tycker absolut att du ska be om mildare om du är orolig. Dessutom är dom väldigt beroendeframkallande :/ Det märkte jag det med.
Vill man vara snäll mot kroppen så finns det insomningstabletter på hälsokost. Jag åt dom när jag hade 23 råttor som levde om på mitt rum när jag bodde hemma. Dom funkar om man går och lägger sig och försöker somna. I annat fall blir man inte trött.

Kan det vara valeriana tro du menar ? eller vad heter dom du köpt på hälsokost.
Ladyinred; jag tycker deras piller är blaha. Men sen är det ju så att alla påverkas av olika saker.
Men har man riktiga sömnproblem som jag har fungerar inte sånt.

Ja så är det även för mig..hälsokost var det första jag testade när jag började få mina psykiska problem..valeriana var ett utav dom som jag prövade..nej här behövs det nog för min del en mildare men ändå stark medicin för o få mig att somna in på kvällen
Eva
Rocktjejen; har du testat propavan eller dyl?
Hej, Eva & Hera!
Jag vill bara påminna om att bieffekter är väldigt olika från individ till individ och inte alla behöver må lika dåligt som Hera tyvärr gjorde av Stilnocten! (tack och lov)
Jag har en bekant som efter endast ett halvt glas vin blir exakt som du beskriver Hera. Jag hade aldrig riktigt fattat att det var så illa tills vi en gång var på kurs tillsammans och sov i gemensamt rum..
Herregud säger jag, fick jaga runt henne i korridorerna på hotellet..
Efteråt mindes hon ingenting.. *nada* medan jag själv satt på kursen med blodsprängda ögon efter en natt med minimal sömn..
Själv vågar jag ändå dricka både ett och två glas vin för jag reagerar inte likadant.. (däremot vill jag ej kampera i hop med min kollega igen om hon dricker alkohol, även om det är aldrig så lite..
)
Så, precis som alltid när det gäller mediciner så bör vi nog våga pröva oss fram till vad som är bra för just *mig* när det gäller ett preparat. Det skiljer ju trots allt så otroligt mycket från person till person!
Kram/Citronmeliss!
#14 Javisst stämmer det. Men man kommer inte undan att det är en vanlig bieffekt tyvärr. Och det känns ju inte bra om en som bor ensam skulle börja springa runder :/ OM, skriver jag :)
Nej, det är klart att det inte är önskvärt..
Men då borde kanske inte ensamstående personer äta antidepressiva medel heller eftersom de är kända för att ge en försämring i början och även självmordstankar ..
Jag har ju själv ätit mängder av preparat som inte passat utan varit i det närmaste katastrofala just för mig, men jag nekar inte till att de kan vara en bra lösning för andra som ej får mina bieffekter.
Vad beträffar Stilnocten så bekymmrar jag mig nog mer för att de är beroedeframkallande vid regelbunden användning och själv blir jag väldigt trött dagen efter så mig passar de inte! 
Men att avstå ett preparat baserat på någon annans reaktion på samma preparat tycker jag personligen inte är ett bra val!
Då skulle nog inte så många bli kvar efter att vi alla delat med oss våra olika erfarenheter misstänker jag!

Hera!
Propavan har jag provat 1 gång och ingen mer.lyckades aldrig somna fick myrkrypningar ist och en bakrus effekt dagen efter.Theralen droppar fick jag akut en gång dom hjälpte bra men detsamma där..bakrus effekt dagen efter och så helt borta i skallen..

Citronmeliss!
nej jag vet att det är lite dumt o reagera på vad någon annan har haft för bieffekter av stilnoct tex. men kan dock inte låta bli och bli skrämd utav det iaf. så jag har lagt dom på hyllan tills vidare. Beträffande stilnocten så vart jag också otroligt trött häromdagen efter att jag tagit en halv tablett kl.11 på kvällen..Finns det någon insomnings tablett som man inte blir trött av dagen efter tro? fast med närmare efter tanke så tar jag nog hellre tröttheten en bakruset som oftast blir av insomnings tabletterna..fyy lede!!
Atarax är en väldigt snäll tablett du kan rådfråga din läkare om. Den fungerar mycket bra för mig. Är ej beroendeframkallande heller. Den sitter i ganska länge men jag brukar kunna ruska bort tröttheten om jag vill. Bekvämt och bra 
Hej! 
Jag tycker absolut inte att du är dum som reagerar på vad någon berättar om sina biverkningar, tro inte det.
Det är ju helt naturligt och vore nog snarare märkligt om man inte gjorde!! Självklart lägger du medicinen åt sidan om det känns jobbigt, det är ditt val som avgör!
Och Hera har min fulla respekt för sin syn och åsikt..
För biverkningar finns det… -massor- … på de flesta mediciner dessutom… ingen ska förledas att tro något annat!
Tänk bara på ev. biverkningar man kan få av så "beskedliga" preparat som våra vanligaste "värktabletter" som tex: magnecyl eller Iprén men ändå tror jag inte att det är särskilt många som funderar eller oroar sig över om just h*n ska drabbas av tex strok av sin Ipren när man har huvudvärk och tar en! (Ja risken finns..)
Ofta tvingas man som sjuk att att välja mellan pest och kolera.. så känns det i alla fall stundtals… men det är ju i syfte att må bättre på sikt och det tycker jag är en viktig del att komma ihåg i valet..
Jag menar det som du säger, om man har att välja mellan två "dåliga" ting… att vara trött pga utebliven nattsömn eller att vara trött men ändå ha fått sova natten.. Då väljer gärna jag att pröva det som kan få mig att må bättre på sikt, i detta fallet att komma tillrätta med sömnproblemet.
En så kallad skada/nytta bedömning har jag själv blivit tvingad till vid fleratal tillfällen både vad gäller min egen hälsa, anhörigas och för mina "brukare" i min yrkesroll..
Vad som då blir avgörande för mig är att förändra och komma ur det oönskade beteendet eller måendet. Det är inte alltid som man lyckas med första behandlingen, kanske behöver man pröva olika alternativ innan man hittar det optimala för just den personen. Men de val man gör och resultatet av behandlingen utgår alltid från den enskilda, unika personen, dess egenskaper och unika reaktionsmönster!!
Förlåt att detta blev långt… och att det handlar om min syn inte någon allmängiltig sanning…
Men ändå…
Kram/Citronmeliss!
Jag fickinte den biverkningen av stilnoct, att jag blev trött. Men de andra övervägde ganska kraftigt.
Så nu äter jag propavan, trots att jag är sjukt trött när jag går upp. Det går dock bort under dagen.
RL* fick jag också av dem, men nu lyckas jag undvika dem genom tankens kraft :)
* Restless leggs
Vad är restless leggs? vad typ händer?
Helena
http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=865
Det är när man har rastlösa ben,´som hindrar en från att somna.
hmm, jobbigt
Helena
Ja det är fruktansvrt jobbigt.
Tyvärr lider många människor av detta, även utan mediciner. Men på vårdcentralen här finns det info om det, vet inte om det finns något bot.
Det är ett elände med restless legs, Hera!
Jag har haft det sen jag var barn och tyvärr har det gått i arv till mina barn. Det värsta är att mediciner förvärrar det kraftigt…
Jag blev nästan stollig första gången fick SSRI-preparat för jag blev så mycket sämre av dem.
Litiumet likaså, huuuu… som en zombie utom i benen och även armarna som tycktes leva alldeles egna liv
Hur är det för dig hade du mycket växtvärk som barn? Jag och barnen har haft det (samt kramper) och forskarna funderar ju på om det kan ha ett samband, kanske rent av av vara ett förstadie till RSL men om det är så vet de inte med säkerhet ännu.
Ena sonen som dessutom haft mycket kraftiga smärtor förutom "pirret" har ätit neurontin med gott resultat.
Själv har jag nästan alltid ätit järn, B-12 samt magnesium, det sist nämnda främst mot kramperna!
Måste tillägga att jag har blivit betydligt bättre sedan jag lade om kosten till LCHF och vet att många andra också blivit det men det är ju individuellt förstås!
Får du någon form av behandling i nuläget eller är det främst i form av tabletter för sömnen?
Ber om ursäkt för denna trådkapning
men kanske det är fler av er med sömnproblem som lider av detta, kanske du Eva?
Kram/Citronmeliss!
Jag hade väldigt mycket växtvärk och kramper. Kramp får jag fortfarande.
Och jag lider av RL, därför har jag mycket sömnproblem. Eller ja, RL är en av orsakerna.
Oj, jag visste inte ens att det fanns något som hette RL, trodde bara jag hade överskottsenergi i benen typ *s*
#28 Tyvärr är det många som inte vet om det och lever med det.
har haft mina besvär så länge jag kan minnas 
men man kanske skulle söka hjälp för det då
#30 Det tycker jag du ska göra :)
tack för infon Hera 
Varsågod :)

#4 Nu blev jag lite orolig..inte för min egendel, men min 90-åriga far tar en sådan tablett varje kväll några timmar innan han ska lägga sig..men kanske dom fungerar bättre på gamla?
#34 Några timmar innan han ska lägga sig? Tabletterna är korttidsverkande. Så jag tror inte det är dem han tar några timmar innan sängående.
#35 Och är det stilnoct han får spelar åldern ingen roll. Dom sks tas i samband med sängående. Och inte längre än 4 veckor.

#36 Är nästan övertygad om att det är stilnocs..men jag måste ta o kolla upp det med honom..dessa tabletter har han ätit i flera år nu..
tack för svar!
#37 Om det är dom tabletterna måste jag säga att hans läkare måste vara kass. Dom är mycket beroende framkallande, och tillvänjningsrisken är hög.
Och om han tar dem flera timmar innan sängående tar han dem inte för att sova, snarare för att ha "kul". Så kolla upp om det verkligen är dessa tabletter. Hoppas inte det är dom.

#37 Tack snälla, jag ska ta o ringa honom redan idag och fråga!
Berätta gärna sen hur det gick :)

#40 Det dröjde inte länge innan jag ringde honom, (Han bor i Örebro, jag i LInköping) Och jag hade rätt, det är stilnocs han äter och det har han gjort i flera års tid. Han sa att han tar tabletten en timme före läggdags..
När jag varit hos honom och hälsat på har jag inte märkt att han reagerat något konstigt efter tabletten..men kanske bör jag ta kontakt med hans läkare..
Bra att jag fick veta detta!

Jag läste ett gammalt mail ifrån Per stenbeck på RFHL.Där det står så här.
Använding av Stilnoct kan ledas till ett fysiskt och psykiskt beroende av läkemedlet risk för tillväjning ökar med dosens storlek och behandlingstidens längd.
Trots denna tydliga rekommendation om korta behandlingstider skrivs årligen mellan 100 000 och 200 000 recept med längre behandlingstider ut i Sverige som helhet. En stor del av dem i Västra Götalandsregionen.
I takt med att konsumtionen av dessa preparat ökat möter vi i RFHL Göteborg allt fler människor som drabbas av sömnproblem. Man vaknar mitt i natten, halv fyra - fyra, och kan inte somna om. Dagen efter mår man dåligt. Man får ångest, känner sig nedstämd och orkeslös. Dessa besvär, som lätt kan tolkas som depression är i själva verket abstinensbesvär som börjar uppkomma redan efter så pass kort tid som två veckors medicinering.
Problemen med abstinens på dagarna blir mycket vanliga och varken patienten eller sjukvården är medvetna om det. Därför ger man nya behandlingar i stället för att enkelt kontrollera om det kan handla om abstinens och beroende. En annan betydande risk är att patienten börjar självmedicinera sitt dåliga mående genom att ta ett piller till, eller att dricka alkohol i liten dos. Ytterligare en annan effekt av insomningspreparaten, särskilt Stilnoct, är att människor börjar göra saker i sömnen. Vi har hört exempel på människor som i sovande tillstånd ringt anhöriga och vänner och berättat att det ska ta livet av sig.
Ganska skrämmande må jag säga..nej själv har jag lagt stilnocten på hyllan för all framtid..
Kram Eva
Låter bra Eva :)
#41 Har du möjlighet kanske du bör kontakta läkaren och fråga hur oansvarig han egentligen är. Tror verkligen din far är beroende om han ätit dem i flera år. Och förstår inte att han tar dem en timme innan sängående. Mn i vilket fall som, inget bra alls :/ Tråkigt. Hoppas allt går bra om ni tar tag i det iaf :)

#42 När det gäller min far har han varit än mer ledsen den sista tiden och säger att det blivit än värre med sorgen efter min mor som gick bort för några år sedan..när jag läser ditt inlägg får jag mina funderingar om denna nedstämdhet och tomhet kan bero på stilnocsen..något mer apatisk har han också varit, men det har jag förknippat med hans höga ålder..
Jag ska ta reda på vilken läkare som skrivit ut dom..det borde finnas bättre tabletter att somna in på..tack för att jag fick veta detta!!
Det där med stilnoct är ju väldigt inviduellt faktiskt, som med ganska mycket medecin. Den passar inte alla individer. Äter själv stilnoct till och från eftersom jag har ganska svåra sömnproblem ibland. Har aldrig fått några biverkningar alls så för mig är detta en mirakel medicin… =)
Ja, Sara jag håller med dig. Jag har under ganska många år arbetat i ett stort antal boenden av varierande typ. Har även haft en hel del som bott i egen bostad under min omsorg.
Under mina år som behandlingsansvarig har jag aldrig råkat ut för att någon drabbats av just denna bieffekten.
Så jag säger som dig, att för många människor är det en mirakel medicin som gör att de äntligen kan få en hel natts sömn.
Andra drabbas tyvärr av biverkningar, men det är individuellt, precis som vid all medicinering!
Skönt att du blivit hjälpt med sömnen Sara!
Vilken bieffekt pratar vi om? Minnesförlusten och nattgåendet?
om du frågar mig hera så var det dem jag tänkte på!

Jag vill som någon innan sagt rekommendera atarax, som är en orosdämpande tablett som också används för insomning. Den funkar bra om man har svårt att somna på grund av massa tankar och oro på kvällarna. Men man skall inte ta för mycket… jag sov i 2,5 dygn efter att jag åt dem sista gången (tog två istället för en) så nu har jag slutat ta dem. (Jag fick dem framförallt mot ångest och oro, och inte för insomning)
#49 Om på vissa fungerar atarax inte alls. Jag blev inte av med ångest eller trött.
Atarax gjorde mig inte lugnare eller sövde mig… det är för mig rena giftet… är allergisk mot det så istället för att öppna min luftvägar vid astma så stängdes dom totalt..
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Ojojoj.. ja där ser man hur olika det kan variera från person till person…

#51 Jag upplevde inte direkt att det var ångestdämpande heller, men somnade gjorde jag…
Verkar som att den här typen av mediciner påverkar folk väldigt individuellt…
ja, det har du rätt i Elva_Hax, mycket individuellt!
Positivt att du kunde somna bra av dem tycker jag.
Det är skönt att ha något som funkar, när man behöver!