Att riskera
Att skratta är att riskera att vara löjlig..
Att gråta är att riskera att verka sentimental.
Att sträcka ut handen mot en annan människa är att riskera att bli invaderad.
Att uttrycka sina känslor är att riskera att visa sitt rätta jag.
Att lägga fram sina ideal, sina drömmar inför en publik är att riskera att förlora dem.
…Att älska är att riskera att inte bli älskad tillbaka…
Att leva är att riskera att dö.
Att hoppas är att riskera att bli förtvivlad.
…Att försöka är att riskera att misslyckas…
Men risker måste tas!
För den största risken man kan ta i livet är att inte ta några risker alls!
En människa som inte riskerar någonting, gör ingenting, har ingenting och ÄR ingenting.
H*n kanske unviker lidande och sorg, men h*n kan inte lära, känna, förändras, växa, älska och leva.
Kedjad av sina säkerhetsföreskrifter blir h*n en slav, h*n har förverkat sin fritid.
BARA EN MÄNNISKA SOM TAR RISKER ÄR FRI.
*en välldigt bra dikt som jag fått ifrån "vuxna barn till aalkoholister", tåls att tänka på ibland*
Hej, Hayley!
Det var en mycket tänkvärd dikt…
Att våga, tänk vad det gör skillnad!
För mig är inte hjältarna de som bestiger mount Everest eller som tar guld i sina respektive sporter, eller som på annat sätt når ständig framgång!
Nej, för mig är hjältarna de som trots sina rädslor och svårigheter orkar fortsätta, trots att de misslyckas gång på gång,
De som berövats sin frihet pga att de inte vågar.. Vilken prestation uppbringar inte de genom att orka fortsätta…
Och att ibland våga övervinna sin rädsla över att inte våga, även om det är i smått..
"För den största risken man kan ta i livet är att inte ta några risker alls"
Att "bara" våga tänka tanken, på att "riskera" utföra något som man inte vågat tidigare… Det är ett stort steg frammåt!
Sådana personer är hjältar för mig, när de väl vågar så är det en prestation långt mer beundransvärd än storslagna prestationer från de som ej känner begränsningar eller räds risker!
Kram/Citronmeliss!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

exakt min baktanke med att lägga ut denna dikt.. den har fått mig att tänka till både två och tre gånger när jag känner att jag hamnat i ett ekkorrehjul. Ibland måste man våga..och nej, jag talar inte om saker som att våga "bestiga mounteverest" eller något sådant. För de som är som mig så är det en risk att bara ens tänka tanken på att göra någon som utsätter en för en "fara".Som att gå in i en ny relation, eller att gå ut ibland folk eller att helt (enkelt) bara låta telefonen vara i ett rum meddans man själv är i ett annat =)
Nej, jag förstod nästan att du inte tänkte börja bestiga berg Hayley… i alla fall inte riktigt så höga med en gång
*ler*
Jag tycker att du är ett bra exempel på att våga!
Jätte starkt av dig att berätta och söka hjälp hos din vän och att sedan våga pröva ytterligare en terapeut för att finna rätt hjälp..
Kontrollbehovet gör det många gånger nästan omöjligt för en att "våga" misslyckas … 
Det är ju liksom det hela beteendet "går ut på" att alltid ha kontroll för att inte riskera något.. Så det är en stor utmaning som du "tagit vid hornen" och jag önskar dig innerligt lycka till!
Kram/Citronmeliss!

haha nää tror inte jag kommer bestiga mount everest än på ett tag faktiskt =P
vet inte om jag är ett bra exempel iof, men det har varit tufft. Men nu ger det utdelning. För första gången på länge klarar jag av att vara iett rum och ha telefonen i ett annat.vet att det låter helt skumt, men jag är helt beroende av min mobil och får ångest av att lämna den. Men nu så har jag den avtsängd på jobbet tilloch med, något som var en av mina värsta farhågor innan..att vara utan min mobil. Ibland måste man chansa, riskera att bli "utsatt" för att bli bättre..
Kognigtiv terapi har fungerat bättre på mig än alla de andra metoderna jag prövat. Även om jag har en lång väg kvar så känns det skönt att kunna leva någorlunda "normalt" med min mobil nu iaf.
jo jag är nog ganska öppen om mig själv, känner att ja inte har något att dölja..är det någon som undrar någo så är det bara att fråga. vad som hellst =)
och än en gång tack citronmeliss, för all din hjälp! =D
Det känns så härligt och hoppfullt att läsa hur du har funnit en metod som fungerar bra för dig, Hayley!
Visst har du fortfarande en del framför dig men du har kommit en bra bit på väg redan och det är toppen tycker jag!
Tack själv, jag är glad för din skull vännen!
Det där var häftigt Hayley!!! Vilken upplevelse det var att läsa din dikt. Det stämmer så bra och jag vet inte hur jag ska förklara. Men jag blev både glad och ledsen på samma gång;)
Tack för den fina stunden!

#6 tja jag måste erkänna att det inte är jag som skrivit den utan jag fått den på ett vuxna barn till alkoholister möte =) men det glädjer mig att du gillade den =) ja, jag känner mig oxå som en blandning av glad och ledsen när jag läser den. den ger en lite o tänka på =)
Det gör den verkligen:D
Tack för den dikten :)
Jag tror att det var något sådant jag behövde just nu.
Hanna