Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettdiagnoser
Läst 2278 ggr
Ioma
0

Erfarenhet av dysfagi någon?

Min lillasyster har precis de problem som ger en klar bild av dysfagi (svårigheter att svälja).

Läkarna säger efter åtskilliga år av undersökningar osv att det är psykiskt och så skickar de henne till kurator.

inget hjälper och hon orkar snart inte mer.

Finns det någon här som har erfarenhet av dysfagi som kan komma med tips och ideer?

Skrev på dysfagiföreningens forum men fick föga svar tyvärr…

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Rocktjejen
0

Hej Ioma!

Jag har aldrig hört talas om dysfagi förut men nu gogglade jag på det och fick reda på en hel del.

Har läkarna inte gjort några undersökningar på din lillasyster så att det går o fast ställa att det är dysfagi?

Men sen kan man faktiskt ha sväljsvårigheter också så är psykiskt betingade..Jag vet själv..för jag har haft det i åtskilliga år..maten fastnar…Jag förstår henne att inte bli trodd eller bli tagen på allvar..Men tycker att hon ska stå på sig..vet ju inte hur gammal hon är..Är hon yngre så får ju era föräldrar hjälpa till o kräva en ordentlig utredning..

Kram Eva

Veyla
0

Ioma.

Jag har heller aldrig hört om det. Men jag antar att det är en sjukdom som inte syns på utsidan. Det är jobbigt när ingen fattar hur det känns. Men med en "psykisk sjukdom" lär man sig att acceptera att ingen förstår.

Jag vågar inte säga så mycket iom att jag inte vet vad det igentligen handler om. Men jag är säker på att hon kan bli mycket bättre. Det finns massor av människor som klarat av att tex sluta stamma.

Jag ska sjänka en tanke på din syster. Jag hoppas värkligen att hon nu får den hjälp hon behöver.

lightseeker
0

var själv och gjorde en magröntgen nyligen, där dom just undersökte svårigheten med reflux och sväljsvårigheter, det kunde dom se under röntgenundersökningen eftersom jag drack kontrastvätska medans dom tog bilder, det kanske kan vara en möjlig väg till att utreda vidare, om det kan vara fysiskt.

Det psykiska utesluter ju inte det fysiska….