Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketter: behandlingmediciner
Läst 3369 ggr
attmar
0

kolhydrater i fokus

För ett tag sedan la jag upp en tråd här om att jag gått upp i vikt av medecinen och ville ha hjälp.

Citronmeliss gav mig tipset att gå in på kolhydrater i fokus och titta och lite. Sagt och gjort - och i samma sekund var jag frälst kan jag lova :)
Så all världens rosor till dig citronmeliss, jag mår redan så mycket bättre!!!! :D

Bilden “http://lumaol.files.wordpress.com/2007/11/rosor.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel.

Jag har inte hållt på länge alls, jag började lite smått redan då, med att sluta med chips o sånt, och har sedan bara 2 dagar tillbaks kört "stenhårt".

Jag har redan gått ner över 4 kilo, och jag mår mycket bättre!!!!
Har läst där att det är ganska många som kunnat sluta med antidepp medecin efter att dom började med denna kost, och jag hoppas verkligen att jag kan bli en av dem. Just nu känns det inte omöligt :)

Jag är så glad! :) TUSEN TACK IGEN!

paronskrutten
0

Åh, vad roligt att det fungerar!

Tråkigt tycker jag att det är så svårt för folk att fatta att smör är nyttigt

Helena

Rocktjejen
0

Jasså men ojdå! Det lät ju jättebra..så roligt för digGlad Man kankse skulle pröva på också..har en hel del som behöver bort på mig

Konstigabaralillajag
0

Jag har också börjat med den kosten och jag mår kanon. Jag har gått ner 13 kg på 9 veckor (5,2 kg försvann första veckan) och jag småäter inte och jag har mitt sockerberoende under kontroll. Och tack vare detta har jag också lärt mig att hantera hetsätningen ganska bra…

Dock kommer jag inte vara en av dem som kan sluta med antideppressiva eller jag äter inga längre men det är inte för att jag vart bättre utan att läkarna kommit fram till att jag inte får ngn effekt av medicinerna… :(

För er som är nyfikna, kika in på KIF och läs.

HannaM
0

egentligen en bra ide.. men jag är för frukt och grönsaksälskande för att riktigt kunna övertala mig själv=p

Konstigabaralillajag
0

Jag var också det och är fortfarande men all frukt, bär och grönsaker är inte ajabaja :)
Sen beror det på hur högt/lågt man lägger sin ribba. Det finns de som äter frukt varje dag också…

paronskrutten
0

Jag kan tänka mig att det underlättar om man drar ner till 20% kolhydrater/dag, istället för dom 40 som det är enligt tallriksmodellen

Helena

Allamej
0

Välkommen till gruppen :) Jag har ätit kosten i 10 veckor nu och står just nu still… enbart mitt fel dock… Men jag har märkt att jag inte är ens i närheten så hetsig som jag brukar vara, jag mår bra på den och människorna där är verkligt gulliga och stöttande på alla vis.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Citronmeliss
0

Åhhh, tack snälla tessan!

(ursäkta att inlägget ser konstigt ut med understruket nästan hela vägen men jag vet inte hur det blev så och jag får inte bort det igen Generad)

Vad roligt att du hittade till kolhydrater i fokus och att du dessutom verkligen fått hjälp av sidan och all erfarenhet samt råden som finns att ta del av där!Glad

Själv är jag så glad att jag hittade dit för som jag talade om i din förra tråd så har jag alltid haft problem med vikten i samband med medicinering. Och mediciner har jag ätit till och från sen jag var ung!

När jag för lite över ett år sedan började äta lågkolhydratkost på allvar så kände jag ganska snabbt att det funkade bra för mig och gav resultat på vikten.[

Men jag tyckte att det var svårt att veta vad, hur och när jag skulle äta för att få bäst effekt.. Jag kände dessutom att bara "bantning" var inte lösningen för mig längre, nu när jag börjar närma mig 50 och måste fortsätta att medicinera resten av livet pga min sjukdom.

Förr hade jag längre, medicinfria perioder och då kunde jag SNABBT gå ner i vikt och vara "normal" tills nästa period av depression och mediciner kom..

Så när jag "ramlade" över denna sida av en tillfällighet (när jag läste en artikel om "min mamma äter inte vitt" så blev det min räddning, för här fann jag precis vad jag sökte….

Nämligen, verktyg både till viktnedgång och en hälsosammare livsstil som jag aldrig kommer att ångra!

Det jag tycker är så bra är att jag genom sidan och alla delade erfarenheter som finns där, äntligen har kommit underfund med hur jag själv kan pröva mig fram och tillbaka med vad som passar just mig, men som ändå är acceptabelt inom de gränser som är vettiga för oss som undviker kolhydrater.

Det finns alltid vänliga själar som glatt delar med sig av sina erfarenheter när man behöver svar på något!Glad

](javascript:emoticon(':flower:'))

Själv har jag Sten Sture Skaldeman som min absoluta "guru" men Annika är också en ledstjärna för mig…

Något jag tagit fasta på är att låta kroppen anpassa sig till min nya livsstil, därför passar jag mig så att jag inte går ner alltför snabbt, för jag vill att viktnedgången blir stabil och långvarig, inte en snabb nedgång som sedan kanske bryts av att jag går tillbaka, mer och mer till "vanlig" kost igen.

Utan, jag strävar efter att LCHF kosten verkligen blir "min" mat på allvar. Förr älskade jag grönsaker, potatis, pasta, och bröd, såser och stuvningar. Köttet stod jag gärna över och animaliskt fett var inte riktigt min grej.. Idag älskar jag Bacon, kött, smör lax, makrill ägg, ja i stort sett alla de matvaror som jag förut ratade för de snabba kolhydraterna i den "vita" maten…

Jag väger idag ca 20 kg mindre än för ett år sedan och om ett år är jag övertygad om att jag tappat ytterligar 20 kilo och sedan är jag nöjd vad gäller vikten. Men hälsan tror jag hela tiden kan förbättras med denna kosten jämfört med annan.

Min mage har blivit bätte än någonsin, höfter och leder likaså, jag har till och med kunnat börja rida igen efter många års avbrott, något som jag trodde var helt omöjligt för ett år sedan!

Att rida bångstyriga islandshästar på långa uteritter UTAN att ens ha ont någonstans dagen efter, DET är en stor seger för mig och en otrolig glädje!

Så jag vill bara lyckönska dig tessan att du hittat samma sporre som jag, till en ny hälsosammare kost och jag hoppas det blir precis lika bra för dig som det blivit för mig!

Kram/Citronmeliss

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Kitty41
0

#1: Smör är så fruktansvärt äckligt :P
jag äter inte smör (bortsett från den normala mängden i maten), och jag är väl inte tjock, har dålig kondis, hjärtproblem och lalala, right?

paronskrutten
0

nej, men du har heller inga depressioner du måste bota

Helena

Mizzi
0

Jag åt LCHF ett tag och har aldrig mått så bra varken fysiskt eller psykiskt som då.

Anledningen till avbrottet är ekonomin, det blir ganska dyrt med LCHF till mig och dottern men vanlig mat till sonen.

Men vi ska göra ett nytt försök nu fast lägga till mer grönsaker än förut.

Men alla här inne som kan råder jag att testa man mår faktiskt så himmla mycket bättre.

Ylva-Li
0

Jag var också in och kikade och funderat.. men jag blir lite rädd. Namnet Atkins skrämmer livet av mig, de har ju pratat så mycket ont om honom. Och så älskar jag ju pasta, nudlar osv.. Bah. Och jag har 40kg lite drygt att gå ner. :-(
Och mitt andra problem är väl vad att dricka. Här i Tyskland smakar vårt vatten uschfyochblä..  Vissa dagar är det drickbart dock. Så man måste i princip blanda till det för att det ska gå att dricka. Vi köpte en sodastream för några månader sen och kan sen dess inte alls dricka vanlig läsk, på tok för sött! (Kan bara dricka vanlig cola, fanta etc.. jag kreverar av söthet.) Det är ju inte riktigt socker, utan nåt artificiellt.. så jag vet inte vad LFCH säger om sånt?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Allamej
0

Det beror ju helt och hållet på hur naturlig kost man vill äta… Om man säger  (som jag) att utan sötningsmedel stannar världen, för vad ska jag då äta? så är ju light läst osv. ok.

Pasta, ris potatis osv. känns lite mysko att utesluta i början men sen saknar man det inte ens :) Och bor du i tyskland så har du bland dom bästa lchf produkterna i charkdisken… här jagar vi tyska korvar osv eftersom dom inte innehåller en massa skit utan bara kött och kryddor.

jag är inne på min 11:e vecka om det är något du undrar över så är det bara att fråga, dels svarar gärna jag men dels svarar hela kolhydrater iFokus väldigt fort på alla frågor :)

Och lchf är inte atkins, han förespråkade ju att man skulle återintroducera kolisar i maten igen… det gör inte lchf. Dessutom så är det så mycket lögner som media skickat ut som baktalar den mannen… han var faktiskt inne på något bra :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Citronmeliss
0

Jag hade nog ungefär samma tankar som du när jag började..LCHF är dock inte Atkins för att klara upp ett missförstånd. Han åter inte enligt samma principer utan det är ett lite annat "tänk" där..

Inom LCHF slopar vi kohydraterna så gott som helt , mer eller mindre i alla fall under perioden vi aktivt vill minska i vikt..

Sedan, är det individuellt vilken nivå man väljer att ligga på om det "bara" gäller att hålla vikten!

För att ge kroppen energi (istället för den vi tar bort i samband med att vi minskar socker=kolhydrater) så tillför vi istället naturligt animaliskt fett.

Våra kroppar ställer alltså om från sockerdrift till fettdrift enkelt sagt.. Att ersätta kolhydraterna/sockret med sötningsmedel är dock ingen bra lösning, dels för att det är onyttigt men även pga att vår kropp "bryter ned det" så att kroppen ändå får samma insulinpåverkan som vid vanligt socker!/kolhydrat intag..

Själv drack jag alltid buteljerat vatten i början typ ramlösa o liknande. Men med tiden har det blivit att jag gått ifrån det kolsyrade och dricker vanligt vatten från kranen men det är kanske inte ett alternativ för dig om det smakar pyton… Så då får det nog bli köpt vatten eller vatten med citron i som smaksättare kanske?

Jag hade ungefär din övervikt när jag startade och idag har jag klarat av halva resan.. Tänk på att man i detta som allt annat kan ta ett steg i taget, man måste inte vara fullfjädrad LCHF-are med en gång trappa ned på kolhydraterna lite i taget…

Rom byggdes som bekant inte på en dag och det gjorde inte min övervikt heller så både jag och kroppen behöver tid att ställa om igen!

Ät vanlig mat men istället för pasta tar du grönsaker. Ändra frukosten som ofta innehåller mkt kolhydrater i form av bröd eller flingor till youghurt och bär.. kokta ägg och majonäs eller smör… Eller lite kalla rester från middagen kött och ost..

Ta en bit i taget och rätt som det är så knallar det på av sig själv, ska du se.

Förr, i början så vände det sig i min mage bara vid tanken av stekt ägg och bacon. Nu äter jag det med glupande aptit.. 

Det hade jag ALDRIG trott på om någon hade sagt det till mig innan, jag hade nog gapskrattat eller skakat på huvudet åt demGenerad

Kram/Citronmeliss!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Ylva-Li
0

Tack ska ni ha. :) Ställde samma fråga på k-ifokus och japp, man får en hel bok med svar. ;)
Ju mer jag läser.. ju mer inställd blir jag. Enda problemet med charken i tyskland, när det gäller korv, är att de stoppar i mycket mjölk, och jag är laktosintollerant.. Men färsk kanske är lättare att hitta utan, än burkkorv.. Hittade EN sort som var utan mjölk.. EN av typ 15.. Helt sjukt. Tyskland har ändå 14% av sin befolkning som är laktos eller mjölkallergiker, Sverige har 4-5%.. och vi har bra mycket bättre varor tycker jag. Tack vare Finland skulle jag tro.

Hm, yoghurt tycker jag om. Brukar göra "smoothies" ibland, med bär och banan som jag kör i maskinen så det blir mindre bitar. Brukar dock använda vaniljyoughurt, eftersom den naturella är så sur att det inte är ätbart.. Om man inte tillsätter socker, och det förstör ju hela grejen.

Kommer iaf dra ner på sodastreamandet. Dessvärre är mitt andra alternativ att dricka krümmelstee, vilket är typ små korn.. av socker med teesmak som man tillsätter vatten till. Gott och billigt, men långt onyttigare än sodastream-läsk. Måste kika mer vad som kan finnas. I Sverige har vi ju så bra låghaltiga juicer som man kan blanda till. De där i tetrapack. Vet inte om det finns i Tyskland, har inte tittat så noga. Måste kika nästa gång jag går och handlar.

Tror jag ska ta ett snack med sambon. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Allamej
0

:) Lycka till :) Om man söker hittar man mer än man trodde,  :)

Funkar det med ost för dig? Isf. så är ju det en väldigt bra matkälla..

Ylva-Li
0

Japp. Iaf endel ostar. Tyskland har ju precis som de har med korv.. massvis med ost, fet ost dessutom. Endel av de ostarna klarar jag inte riktigt av. Men brie, camabert osv brukar funka. Färsk feta.. njae. Så vi undviker det. Men vanlig skivad gouda funkar utmärkt! Och de har ju så många olika sorter av bara gouda. ;) Ung, medel och gammal. Och min favvo av alla ostar.. old amsterdam! Lite dyr dock..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||