Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketterbehandlingmediciner
Läst 5797 ggr
Emelie-E
0

Atarax

Tänkte bara fråga en sak.. Det är så att min systerdotter fick atarax utskrivet mot klåda, och efter att hon inte behövde dem längre, fick jag dem, då jag har/hade pityriasis rosea och jag höll på att klia sönder mig själv.. 
Jag sover som en stock på dem, blir trött efter några minuter, och somnar så fort jag lägger huvudet på kudden.. Jag som har rätt svårt att sova/somna under veckorna då jag går i skolan, så jag undrar om jag kan ta såna innan jag går och lägger mig? Fast det inte är till mig läkaren har skrivit ut dem?
Dem är på 10mg så tar alltid två st åt gången och har nu bara 11 tabletter kvar. Tror ni det kan vara någon fara att ta dessa sista tabletter?

Citronmeliss
0

Hej!Glad

Ataraxen är ju en allergi medicin som har som"bieffekt" att man blir trött och dåsig av den. Pga detta används den ofta som ett milt alternativ till andra "sömnmedel" då den ej är vanebildande.

Nu ska man ju aldrig rekommendera någon att ta medicin de ej fått utskrivna till sig själv av behandlande läkare…Generad

Men personligen ser jag ingen skada i att du äter ataraxen om du mår bra av dem (dvs äntligen kan få  sova bra) och att du samtidigt säger som det är nästa gång du går till läkaren så denne kan skriva ut nya egna till dig som du kan ta vid behov!Flört

Min ene son fick rejält med nässelutslag i samband med en kraftig förkylning för ett par veckor sedan. Då var jag lycklig när jag hittade en karta "kvarglömda" atarax här hemma, det lindrade kådan och gjorde så han sov lite goareHemlis

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Citronmeliss
0

GeneradNänä.. nån kåda led han ej av men väl klåda som lindrades av ataraxen hihihi..*ler förläget*

Karmatarerskanise
0

Jag är ju en av dem som inte blir trött av atarax. Tråkigt :/ Eftersom jag har svårt med sömnen.

Mizzi
1

Jag fick atarax för min ångest när man slutade med vistaril, tyckte den var helt värdelös på mig.

Emelie-E
0

har bara tabletter för 5 dagar, så det är ju inte speciellt länge jag tänker ta dem.. Men samtidigt tänker jag bara ta dem då jag verkligen behöver det. Så det kommer inte bli varje kväll=)

Millan1971
1

Jag har oxå fått tarax utskrivet för min pms…ingen verkan på mig inte förutom att jag blev oerhört arg dagen efter;/  Ingenting för pms alltså!!!!

Madson
0

Har inte läst igenom svaren du fått.

Men jag vill uttrycka min åsikt om Atarax. Jag har sånna och jag tycker de är skit! Jag får de som ångestdämpande och mot sömnen. Visst mot sömnen är de bra. Men ångestdämpande, å nej. De förlamar kroppen men är inte ångest dämpande. Jag är lite arg på mina läkare bara…

Detta är vad jag upplever, kan inte svara för någon annan, de påverkar alla olika.

HannaM
0

jag får inte heller någon ångestdämpande effekt däremot brukar jag ta såpass många att jag somnar rätt fort.. och jag sover hårt på dom vilken gör att jag slipper ångesten men att bara ta ett piller gör ju inte ett piss

Madson
0

Precis vad jag menar:) Man kan sova bort ångesten, men att vara vaken på Atarax, då har man lika mycket ångest som om man inte tagit de. Bara det att man blir väldigt väldigt seg i kroppen.

HannaM
0

#9 jepps precis så upplever jag det… men å andra sidan så kan man tyvär inte sova 24 timmar om dygnet..

Madson
0

Nej, man kan inte sova hela tiden heller och det är därför jag är så arg på mina läkare.

EddaM
0

Har fått det som lugnande mot min ångest och kan säga att de hjälper nada tvärr. Jag yrar runt som vanligt och så där. Skall prata med läkaren igen och kanske få ett annat preparat.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Citronmeliss
0

Egenligen är det kanske inte så konstigt att många inte känner av den lugnade eller sövande effekten som ataraxen kan ge för det är ju endast en biverkning och inte det egentliga användningsområdet för preparatet, som är mot allergier. 

Då långt ifrån alla drabbas av de biverkningar ett preparat kan ge, så är det kanske därför inte så konstigt att effekten uteblir på en del, men CraZzyInLoves blev hjälpt med sina sömnsvårigheter av ataraxen precis som hon skrev om och det var väl skönt för henne att de hjälpteSkrattande

Madson
0

Du säger att det är en biverkning, det sövande med Ataraxen. Jag har ingen aning, men det låter konstigt för mig. Jag fick dessa utskrivna för att kunna somna på kvällarna. Är det verkligen en biverkning?

Karmatarerskanise
0

#14 Ja, det är en allergi medicin, fast med så pass vanliga biverkningar som trötthet och ångestdämpande att den även skrivs ut till folk som inte kan sova och till folk med ångest.

Nattali
0

äter själv atarax, har problem med sömnen och svag ångest, alltså inte så stark. dom hjälper lite mot ångesten med mej, känns som om jag blir helt tom i huvudet och det är verkligen jätteskönt att inte gå och grubbla på saker! men mot sömnen hjälper den inte alls. ligger vaken hela nätterna. men den 19 ska jag till bup och träffa nån läkare som skriver ut medicin. så vi får se om jag får nåt annat.

Oliviahack
0

Jag tog Atarax ett tag mot att jag inte kunde somna .. Men jag slutade med dom för att jag blev så jäklans trött i skolan.

Doris
0

Man ska aldrig ta medicin som någon annan har fått på recept, alla mediciner på recept är ju personligt. Om du behöver hjälp så måste du gå till läkaren själv.

Allting är möjligt

[LucyInTheSky]
0

Hej,

Fick atarax + setralin då jag bröt i hop totalt och insåg att jag mått så här fram och tillbaka så länge jag kan minnas.. Men jag tyckte inte riktigt om resultatet så jag har inte vågat ta dem igen..

Jag tog två tabletter, blev ganska flummig och slocknade "pang" mitt i mitt flum.. Läskigt tyckte jag.