Psykolog?
För en vecka sedan ungefär var jag på ungdomsmottagningen och pratade med en kurator.. Ett så kallat bedömningssamtal.. Och sen skulle de diskutera om vem jag skulle hamna hos..
Jag trodde hela tiden att jag skulle få komma till ännu en kurator.. Men nej, denna gången blev det en psykolog.. Och jag känner mig osäker..
Jag är ingen som sitter och pratar självmant, om jag inte har något jätteviktigt att säga.. Så sitter mest bara tyst och svarar på frågor..
Vad gör en psykolog egentligen? Är det stor skillnad mellan en psykolog och en kurator?
Jag vill liksom inte bara sitta där och ta upp en himla massa tid, när det finns andra som behöver den mer än mig.. En kurator räcker länge, men samtidigt hade kanske en psykolog varit bra.. Jag vet liksom inte..
//Emelie
Kurator är bättre än psykolg.
Hej, CraZzyInLove!
Självklart ska du gå till psykologen nu när du har fått tid!
Oroa dig inte utan lita du på att de gemensamt utifrån ditt behov och aktuella mående, placerat dig hos rätt person.
Sedan kanske ditt behov ändras framöver och om du behöver annan hjälp så går det alltid att ordna när du redan finns där!
En kurator och psykolog har helt olika utbildning med fokus på olika delar. Kuratorn har sin utbildning inom det sociala och psykologen har den psykiska biten.
När man som du mår dåligt psykiskt är det främst en psykolog som är bäst lämpad för att komma underfund med på vilket sätt du behöver hjälp för att må bättre.
Sedan kan kuratorn vara behjälplig i specifika situationer där du behöver praktisk hjälp i vardagen för att få helheten så bra som möjligt.
Det är sådant som du tillsammans med psykologen kommer fram till gemensamt efter samtal. Vad ni ska prata om löser sig nog när ni väl kommer igång med kontakten för de brukar vara ganska bra på att ställa frågor och följdfrågor för att komma underfund med hur du tänker!
Jag vet inte hur mycket av dina problem du berättade om vid första bedömningssamtalet men de har ju sett ett behov av psykolog så det måste ha framkommit att du mår dåligt psykiskt (och jag minns ju att du gjort det mer än en gång).
Om du har svårt för första besöket så vill jag påminna om tipset du fick vid ett annat tillfälle.
Skriv på en lapp och lämna, säg att du har svårt i början så du har skrivit ned lite istället som stöd. Så ger du henne anteckningarna och ber henne läsa dem först..
Din mycket tydliga redogörelse som du skrev här i tidigare inlägg är en bra sammanfattning för psykologen att få. Då har hon något konkret att utgå i från vid samtalet, utan att du ska behöva berätta allt just då, i fall du får svårt att berätta!
(tänk på att det är viktigt att du verkligen beskriver dina problem både hur du mår nu och hur det var vid tidigare period för några år sedan. Det behövs för att få en rättvis bild av dig så du kan få bästa hjälp!)
Sedan ska du se att det kommer att fungera bara ni väl kommer igång! Jag håller tummarna och lova nu att du verkligen går dit för det är guld värt att få hjälp även om det kan kännas lite motigt i början!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

håller helt med citronmelissen..
kram

Det är klart att jag ska gå dit.. Jag var där faktiskt idag=) Men det var ju mest "kolla läget samtal".. Frågade en massa frågor för att kolla vilken hjälp jag behöver..
Men det kändes okej ändå.. Var lite mer att man fick prata själv, och berätta.. Och jag gjorde så gott jag kunde..
Men ska dit igen nästa vecka..
Hon ska även ta kontakt med läkaren igen åt mig..
Tack för svaren=)
Be om att få bildterapi istället! det är som en psykolog men istället för att bara prata så kan du få måla för att utrycka dina känslor. jag har testat det och tycker det är bra.
Det låter som en bra början!
Tycker du är jätteduktig som har gått dit!
Hoppas att du får en fin helg
Kram/Citronmeliss!
Hej
Hur har det gått för dig - CraZzyInLove - har du fått någon ytterligare kontakt med psykologen?
Kram/Citronmeliss!

Hejhej=)
Jo, jag går dit en gång i veckan=) Än så länge funkar det bra..
Har även fått tid till läkaren, så ska dit på tisdag..
Kram=)
Hej
Det låter bra och att du får träffa läkaren också!
Ha en bra dag!
Kram/Citronmeliss!