Cymbalta
Jag har nu fått den istället för Mianserin och jag skulle vilja hur ni har reagetat på den när det gäller matsug och där med viktuppgång eller om ni till och med märkt vikt nedgång. Det är så att jag har äs och klarar inget med viktuppgång när min äs är som värst och det är därför jag undrar då mianserin ger mej ökad matsug och där med ökad vikt. jag vore jätte tacksam om snabba svar då läkaren som gav mej den idan ska ringa imorgonbitti.
Hej, Zandra!
Jag har inte själv ätit Cymbalta och tyvärr är det ju så att även de som äter samma preparat kan ändå få helt olika bieffekter pga att vi alla är unika och därför reagerar olika.
Dock är ju Cymbaltan en igångsättande medicin som ganska snabbt kan ge ökad aktivitet, när den fungerar som den är avsedd att göra. Många blir ganska snabbt bättre i sin depression av den och det är ju hoppfullt!
Jag har inte hört någon som sagt att de gått upp i vikt just av Cymbaltan. (men garantier finns tyvärr aldrig med något preparat.)
Kanske det kan vara värt ett försök i alla fall. för det verkar vara en effektiv medicin, enlig flera jag har hört som är nöjda över att ha kommit igång igen!
Lycka till med läkarsamtalet i morgon!
Kram/Citronmeliss!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

Tack så jätte mycket. Jsg sa till läkaren (då han undrade över varför jag ej tog Mianserin) att jag ej fixar det nu när min äs blivit sämre igen och då ville han att jag skulle testa dessa. Så jag hoppas verkligen att jag slipper viktuppgång då det var det som orsakade att jag hamnade på jouren idag för kraftig ångest. Då jag hela tiden gått upp de senaste dagarna. Men jag fick en Xanor på jouren för att ta bort den ångest jag kände förut och sen samtidigt en cymbalta och jag har ätit lite godis (jag har förmåga att kunna hetsäta också både för jag är så hungrig och för att straffa mej själv) utan ångest och sen lite juice (visst kollade jag kcal i den innan, men ändå). Så jag hoppas allt blir bra med dessa och jag har gått ner i vikt under dagen och det är vad jag vill nu pga min äs och jag känner mej nu inte redo att göra något åt den, jag vet att den tiden kommer också bara jag fått gå ner och känna att jag mår skit av att ligga på låg vikt. Det har hänt förut).
Men tack för ditt svar! :)
Då håller jag tummarna för att allt blir till det bästa för dig Zandra.
/Kram Citronmeliss!

cymbalta har jag knaprat.. jag gick upp i vikt, dock inte hysteriskt men enligt läkaren så är det en medicin som väldigt sällan ger den bieffekten

Bieffekterna är okej bara det inte leder till viktuppgång då jag verkligen tycker om menaserin egentligen men eftersom de ger vikt uppgång klarar jag ej dom då min äs blir värre och då slutar jag ta dom bara så där. Så det är därför jag ville ha någon annan som jag kan ha även när min äs blir sämre.

Samtalet gick bra. Han var jätte glad över att min ångest är borta (känner inget alls av den varken senare igår eller idag). Och ska nu börja med cymbalta. Jag hoppas som sagt att den inte ger mej ökad matsug och där av viktuppgång som mianserinet gör. Men har ju inget val än att ge det en chans i alla fall.
Men jag vill ändå gärna höra mer om vad andra har för erfarenhet av den. :)
Det är synd att du inte klarar av att fortsätta med mianserinet när de gett så bra effekt på dig. (bortsett från viktuppgång..)
Förhoppningsvis ger Cymbaltan samma goda effekt på dig men utan viktuppgång för det är precis som Hanna säger mycket ovanligt att den ger det som bieffekt!

Jag hoppas det, visst mår lite illa och eftersom jag ej ätit mycket så spyr jag galla, men det ska ju ge sej med tiden (det beror inte på hunger att jag mår illa för det är inte första gången äs får mej att nästan sluta helt och jag aldrig mått illa förut så det måste vara cymbalta som gör det) och det var väl inte läkaren så glad åt (att ag spyr galla), men eftersom min ångest inte finns kvar så vill både han och jag göra ett försök med den. Och jag mår gärna illa och så nu om det är så att jag kan hitta en medicin som kan få mej att må bra. Då är det värt det och det är första gången jag är så öppen för att testa något nytt, men det kanske är efter att mått så dåligt som jag gjorde först lör kväll och natt och sen när jag vaknade igår pga sån ångest.
Tänk på att inte ta medicinen på fastande mage för då mår du lättare illa. Har du tur är illamåendet en bieffekt som är snabbt övergående. Men som sagt många preparat ger illamående om de tas utan mat i magen så försök att äta lite innan!
Tror som du att din motivation att prova något nytt kan komma av att du mått så dåligt och att du nu längtar en förändring till det positiva, att äntligen få en chans att må bättre!

#9 Tack för tipset, men jag ska ta dom på morgonen och jag kan pga min äs (sämre period just nu) så kan jag inte äta förrän på kvällen (om jag ens klarar det då, visst lite med få kacl får jag i mej på kvällen, men inte mycket). Men jag är glad för ditt tips! Det är jag verkligen. För utan de kan jag ju inte försöka göra en förändring, sen får jag ju se hur det går, om jag lyckas få i mej något annat på morgonen. Det vet jag ej just nu.
Jag åt Cymbalta men den funkade inte för mig, varför vet jag.
Lycka till!

Allt funkar bättre för mej, visst jag känner fortfarande av deverse biverkningar som ex illamående, känns ibland som jag överdoserat sömntabeltter, huvudvärk och att fingar domnar bort, men själva maten har fått en drastisk vändning sen i tisdags! Visst det är inte 100% bra, men mycket bättre än förut. Men jag har även börjat med att jag vilar mellan 30-50 min efter frukost/lunch och middag för att slappna av och ju mer jag kan slappna av ju mindre ångest. Men späner jag mej ibörjan så somnar jag tyvärr lätt när jag väl kan slappna av, men det är något jag får jobba på. Jag har idag pratat med min kurator om avslappning och vi skulle kolla mer på det nästa gång jag ska till henne. Men jag ha mina små aningar om vad som denna gången orsakade att jag fick återfall av min äs och det är ju bra det också! :)
Det låter toppen Zandra, Hoppas att du kan få må fortsatt bra nu när det har vänt och att det fungerar bra med avslappningen för dig! Så bra om kuratorn kan stötta dig också!
Kram/Citronmeliss!

Jag kommer säkert få mina återfall igen, men nu när jag börja förstå varför jag fick det denna gången kanske det också går att förhindra återfall. Min kurator är jätte nöjd med att jag tänkt så mycket sen i tisdags när jag träffade henne 8både kommit på vad som kan ha orsakat återfall men sen också testat på avslappning och att jag vill jobba vidare på det). Hon har alltid velat att jag ska komma med förslag om vad för hjälp jag vill ha, men har aldrig riktigt vetat vad jag velat ha och behöver och så. Men nu med detta verkar det ha lossnat och det känns jätte skönt! Visst det är ett jobb vid framför allt varje huvudmål, men så kommer det att vara en tid.