Ny grupp, Bipolärt syndrom
La till den nu efter önskemål från allas vår kära Citronmeliss.. ^^
Helena
Tack, Paronskrutten, alltid lika snabb och hjälpsam!
Hade ju egenligen lovat dig en kaka, men här får du några påskägg så länge, håll till godo *ler*

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
Hihi, tackar :) Du äter ju inte socker, så jag får väl allt för mig själv, va? x)
Helena
Jepp absolut!

Bipolärt syndrom?
"
Bipolär sjukdom - också känd som manodepressivitet - innebär att man har ett stämningsläge som svänger på ett för individen och omgivningen besvärande sätt. Perioder av mani och depression avlöser ofta varandra, men sjukdomen har många skiftande ansikten. Och man talar därför idag om en spektrum av olika bipolära variationer.
För en del är manierna så svåra att man helt tappar verklighetsförankringen och gör saker som man ångrar i efterhand. För några är manierna mildare - så kallad hypomani. Andra upplever att det är de återkommande svåra och djupa depressionerna som är det största problemet. Och för några är det de snabba och tvära kasten som är svårast att hantera."

ok. då vet jag det!
Förlåt det "konstiga" utseendet på svaret jag tänkte vara lite bekväm och kopiera, men det blev visst helt fel och inte kunde jag rätta till det heller, men det går ju att läsa i alla fall 
*ler generat*/Citronmeliss!

Detta är ju intressant. du frågade mig en gång om jag var bipolär.
vad är det för tester man ska gå igenom, eller är det bara ett namn? Diagos är ju bra, men har det inverkan påvilka tabletter man äter. Jag äter ju stordosen fluoxitin, kandet var fel tablett eller får man samma som för deprisson mm??
kramisar till en citron
Heeej, Svava!
Ja, Svava om man är bipolär äter man ofta annan medicin!
Vanliga depressionspreparat, både de "gamla" beprövade från vår tid *ler* och dagens SSRI preparat ger en felaktig eller utebliven effekt om man är bipolär!
Den "felaktiga effekten är att man allt för snabbt växlar från depression till ett förhöjt stämningsläge, och riskerar då att hamna i hypomani eller mani!
Detta gör inte en som inte är bipolär, för det tar tid att ställa om, (någor som också påpekas i bipacksedeln på preparaten att det tar ofta en månad eller längre innan man känner någon förändring, i stället kanske man tom blir mer ångestfylld och deprimerad till att börja med som en bieffekt)
Om man är bipolär och äter dessa preparat måste därför en stämningsstabiliserande medicin tas samtidigt som gör att man INTE rusar i höjden, Fluoxetinet kapar ju neråt svackan så den ej blir för djup men den kapar inte uppåt så något skydd för att bli för uppåt eller speedad finns inte.
Ändå äter många bipolära tex SSRI pga ångest, tvång ätstörning osv men de måste då ha den stabiliserande medicinen också.
Det kan vara olika preparat ett gammalt beprövat är ju Litium som effektivt kapar manier..
Det finns även annat som neuroleptika, olika epelepsi mediciner som fungerar bra även vid bipolär sjukdom..mm..
För att veta om man är bipolär finns olika skattningsskalor, här är två test på engelska som ger en fingervisning om man kanske är bipolär!
http://www.psycheducation.org/depression/MDQ.htm
http://www.psycheducation.org/depression/BSDS.htm
Paronskrutten ska lägga in lite länkar om bipolärt syndrom!
Här är en ganska faktaspäckad länk som ger en ganska bra bild av hur sjukdomen kan variera, om du orkar läsa den!
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1388
Nu ska jag springa till min son som sitter och väntar på mig vid TVn!
Jag tittar in igen senare/Kram själv vännen!