DBT??
Ngn av er som slutfört en DBT-behandling och mått bättre med den behandlingen?

vad är DBT?

Nej det kan jag inte påstå att jag gjorde. det är ca 8 årsedan,
men det kretsar runt mig varje dag nu med.
Det som håller mig, är att jag är rädd att jag ska hamna på någon värre plats än denna.
kämpa på. jag håller tankarna på dig. bestäm dig för att vänta.
största kramen.
# 1, Det är en behandlings/terapiform för personer med emotionellt instabil personlighetsstörning (borderline personlighets störning)
Från Borderline.nu har jag lånat följande citat.
_"DBT (Dialektisk Beteende Terapi) är en omfattande och avancerad form av KBT (Kognitiv Beteende Terapi), som är speciellt utvecklad för kroniskt självmordsbenägna patienter med BPS.
DBT har flera inslag, bl.a. beteendeförändrande tekniker, metoder som syftar till att lära patienten identifiera och hantera tankar samt metoder för att lära sig acceptera känslor.
Behandlingen genomförs i flera steg, där självskadande och terapistörande beteenden prioriteras i början av behandlingen.
Ett utmärkande drag för behandlingen är den omfattande kontakt som behandlingsteamet har med patienten i form av individualterapi, gruppterapi och telefonstöd."_
Själv känner jag bara en tjej som genomgått och slutfört den (har alltså inte gjort det själv) och för henne var det med gott resultat. Hon mår idag betydligt bättre än innan!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

Tack igen Citronmeliss :)

jag har påbörjat men då det var i gtupp klarade jag inte av att slutföra det…

hoppas ingen tar illa upp nu, men jag undrar lite om DBT..
hur fick ni diagnosen?
Visste ni att ni hade den innan ni fick diagnosen?
vad kan man göra för att få "testa" sig (vet att man inte bara tar ett test men jag hoppas ni förstår hur jag menar)?
Är DBT genetiskt?
vore välldigt tacksam för svar.
MVH Emelie
#6 DBT är en behandlingsform inte en sjukdom. Om du undrar om Borderline och självskadebeteenden så finns det tester man kan göra om man inte genom långvarig terapi kommit fram till diagnosen.
Annars syns det ofta på ärren om man har ett självskadebeteende…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#7 ja, hade fått för mig att Borderline och DBT var samma sak, men det är det alltså inte? okey tack för svar! =) fast det jag har läst om Borderline så har alla inte ett självskadebeteende?
#8 Borderline är en så pass… luddig diagnos, uppfyller man vissa kriterier så landar man på den diagnosen.
Och nej, alla med Borderline har inte självskadebeteende… inte så att det alltid syns då.
Här är artikeln på wikipedia om bordeline och här kan du läsa om DBT
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#9 tack =) har redan läst den artikeln, men tack endå =)
Försöker o lära mig mer om just Borderline, men som du sa, mycket är "luddigt" och svårt att reda ut.
tack för svaren! =)
Hej, Hayley!
Är det något speciellt du undrar över så får du gärna fråga, kanske är det någon av oss här inne som kan bringa klarhet i det du undrar över!
Kram/Citronmeliss!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta