Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketterbehandlingmediciner
Läst 2699 ggr
Ceciliaolucifer
0

Försäkringskassan

Är jag den enda som verkligen hatar dem just nu?

Under dem 3 år jag har varit sjukskriven så har jag haft över 6 handläggare och del har jag aldrig pratat med. Jag har fått nya utan att veta det och det gör mig irriterad. Men det är inte mitt största problem.

Jag har på eget bevåg börjat arbetsträna för att jag kände att jag behövde göra någonting som ändrade mina tankar på mornarna. Jag ville inte längre vakna och tycka att livet kändes meningslöst. Psykologen och läkaren tyckte inte att jag var redo men det var mitt val. Jag bestämde och vi bokade en tid med försäkringskassan och vi gjorde upp en arbetsträningsplan på 3 månader varav jag skulle träna 2 timmar per vecka med uppehåll över december månad då det skulle vara alldeles för mkt stress i butiken. ( jag jobbar/jobbade i livsmedelsbutik)

Sen får jag ett samtal om att jag får en ny handläggare och nu i mars så gick min arbetsträningsplan ut och en vecka innan den så hör hon av sig till mig och är för det första väldigt otrevlig och jag blev faktiskt arg och ifrågasatte henne när hon högg mot mig hela tiden . Det var som att jag inte var sjuk och nu jävlar skulle jag ut och jobba.

Hon säger att nu har jag arbetstränat klart och ska ut och jobba 25% i början av mars. Hur kan det bli så frågade jag? Ja, enligt regelverket får man bara arbetsträna 3 månader och sen blir det 25 %. Men varför blev jag inte informerad om det när den här planen las upp? Den gamla handläggare sa att vi förlänger arbetsträningen efter 3 månader om jag inte kunde börja arbeta 25%. Men att det var viktigt att hon skrev det målet i ansökan så jag skulle få det beviljat. Men det EXISTRERAR INTE att förlänga arbetsträning säger hon!

Men nu sätter den här tanten stopp och pratar med min arbetsgivare och min psykolog över huvudet på mig och jag blir behandlad som ett litet barn och vet inte vad som händer och känner givetvis förtvivlan över vad som kommer att hända. Jag har en ekonomi jag måste ta hand om.

Men hur kan dem göra såhär och lägga upp en plan på 2 tim i veckan i totalt 12 veckor och tro att en person som varit sjukskriven i 3 år ska kunna gå tillbaka och jobba 25%?

Nu pratas dem om rehabiliterings ersättning som gör att jag får lägre % av min inkomst men kan komma och gå som jag vill? men då går inte min vardag ekonomisk ihop.

Någon som varit med om det här?

Sara
0

Har inte kommit så långt än själv men jag råder dig helt sonika att säga att du misstog dig och du inte är redo för arbetsträningen och nu fick du bevis på att din psykolog och läkare hade rätt.

Be som social praktik istället. Det är steget innan arbetsträning. Ett sätt att aktivera sig och inte mista den sociala biten med arbetslivet.

Sara

Ceciliaolucifer
0

#1 men varför får man inte reda på sånt här? av läkare, av psykologen eller av försäkringskassan?

suck..

Sara
0

För att de vill ha ut dig i arbetslivet..

Har du aktivitetsersättning?

Sara

HannaM
0

Var får man reda på allt man inte vet? Social praktik, ett ord jag inte ens hört förut.. är det dom personliga ombuden man ska fråga? Eller finns det att läsa någonstans vad man har rätt till och vad som är möjligt att begära? Mina kontaktpersoner har suttit och glott på mig och frågat vad jag vill ha hjälp med men eftersom jag inte vet vad jag kan få hjälp med så har jag inte kunnat säga något..

kan bara hålla med dig Ceciliaolucifer, försäkringskassan är inte populära här heller.. sällan något som funkar som det ska.

Sara
0

Jag har faktiskt fått bra hjälp av min (läs mina) handläggare. Men så har jag inga problem att snacka för mig och "kräva" saker.

Sara

Ceciliaolucifer
0

#3 Jag vet inte ens vad det jag har heter!!! Jag har försökt läsa på färsäkringskassans hemsida för att ta reda på vad jag har och vad jag har för rättigheter och hur saker ska gå till. Men jag finner inga svar i mina frågor.

jag tror att jag får ut 80% av lön. Och nu vill dem sänka ersättningsgraden då jag har varit sjukskriven så länge..

vad får ni?

HannaM
0

ingen aning om vad jag får… har för mig att det är 80% av lönen jag angav när jag blev sjukskriven, insåg idag att min lön ökat betydligt sen dess… hursom, jag har bara varit sjukskriven i ett och ett halvt år så jag har ju inte kommit upp i så lång tid som du…

Sara
0

# 6 Då har du antagligen sjukpenning.

Jag har aktivitetsersättning som är en tidsbegränsad sjukpension.

Den är lägre än sjukpenning men man kan ansöka om bostadstillägg som är inkomstprövat och kan ge dig 90 % av hyran till ett max tak på en hyra för 4900:-

Sara