Tandvård
Jag orkar inte dra allt, orkar inte det, pallar inte det.
Jag har världens tandläkarskräck och av alla antidepmediciner så har jag ingen savliproduktion. Det har resulterat i en massa tandproblem nu som uppdagades igår. Jag har dessutom en visdomstand som lagt sig horisontelt och tryggt på alla nedre tänder så att de lutar och det har bildats karies mellan praktiskt taget varje tand.
Jag gick regelbundet hos tandläkaren förra vinter och då hade jag 6 stora hål och 8 påbörjade. Men dem tog en tand på vardera sidor både uppe och nere och jag hade sen så ont att jag inte kunde äta. Så det tog ett år innan jag gick tillbaka. För jag har så känsliga tänder och tänkte att det måste lägga sig innan jag fortsätter. Och dem hade tydligen lagt en temporär lagning som håller 1 månad men jag gick 1 år med den och nu måste dem rotfylla och jag ska få en remiss för att operera bort visdomständerna.
Jag klarar verkligen inte det här, jag mår så dåligt och bedövningen tar inte. Jag får sånna panikattacker att jag nästan kräks över att gå dit. Jag har dessutom inga pengar att fixa allt som behöver göras så jag har börjat gå till city dental i sthlm som är billiga men helt kassa.
Jag kontaktade försäkringskassan om det här förra året när jag varit hos tandläkaren och konstaterade att det var mkt att göra. För man kan få sånt ersatt om man har sjukdomsrelaterade problem. Men handläggaren sa att det var mkt jobb för så lite ersättning så hon sa att det inte var ngn ide. Vem med depression ifrågasätter sånt? dessutom när jag hade så ont att jag inte kunde fortsätta gå till tandläkaren och få behandling?
Jag orkar inte det här, jag inte ekonomi eller hälsa till att kämpa för det här. Det är så mkt som ska göras och jag vet inte hur jag ska överleva.
Jag sköter mina tänder exemplariskt. Tandtråd, flourskölj, tuggummi när jag kommer ihåg, och självklart ordentlig borstning morgon och kväll.
vet inte vad jag ska göra. Började med del 1 av rotfyllningen igår och jag är helt svullen i hela munnen, kan inte äta..

Förstår dig, jag har det likadant. Bedövningen hjälper inte det gör ont allt de gör. Sist jag var hos tandläkaren gick jag därifrån för jag fick "jättepanik" och det var bara undersökning har inte varit tillbaka sen dess fast jag behöver.
Jag vill bli sövd och få allt gjort på en gång. :(

en del tandläkare kan också erbjuda lustgas, det funkade bra för min väninna

Jag blir sövd.
Jag fick intyg från min psykläkare att det inte funkade att gå till tandläkaren för mig, för jag kan inte änns sätta mig i stolen, och gör jag det får jag inte upp munnen.
Då jag är noga med mina tänder, men har mina "kräk" perioder och 0 saliv i munnen pga. tabletter fick jag också ett högkostnads kort. det betyder att det kostar som ett vanligt läkarbesök att gå dit. Detta är ett kort som man ansöker om 1 gång och går det igenom gäller kortet föralltid. Därimot gör dom inga skönhetsingrepp, utan det är nödvändig regelbunden tandvård. Prata med psykläkaren eller Vårdcentralens läkare så du får hjälp
lycka till/svava
glömde till lägga att du kan bli sövd ändå och göra allt. men då ska själva sövningen som går på 1500 betalas in innan dom sätter upp dig på tid. Resetande kan du avbetala
#4 resterande kan du avbetala, vad menar du med det?

svava, är det alltså på sjukhuset som dom söver dig, för tandbehandling och inte hos tandläkaren?

6#ja, sjukhustandvården, slå i katalog.
5# Ja taxan är ju den samma för lagning av tänderna. det är ju inte gratis bara för att man sövs. Det är det jag menade med resterande. rotfyllningar lagninga rönken, ja allt. Det är alltså själva sövningen på sjukhuset som kostar 1500 kr i förskott..