Ångest
I december 2006 fick jag en lillebror, Sebastian heter han och är super söt. Redan innan han föddes började jag få ångest, tänk om jag skulle tappa honom eller göra honom illa. Om jag ser vissa saker kan jag börja må riktigt illa för att jag ser en bild framför mig med detta objektet. Det kan vara att jag kastar upp honom i luften och leker med honom och slår i hans huvud i en vägg. det senaste var en kniv som jag såg framför mig hur han skar upp hela handen eller munnen för att han skulle smaka på den. Han har också hittat en sladd till en lampa som han lärt sig dra ur jacket på väggen, och så sitter han och suger på den och försöker stoppa tillbaka den iväggen (detta gör han) sedan ser jag framför mig hur han får massa ström i sig och börjar skaka.
Ursch, nu gråter jag snart….
Jag vill snart ha barn jag med. Kom att tänka på att risken är väl kanske stor att jag utvecklar hmm.. jag vet inte. men att jag kommer vara jätte rädd när jag får mitt egna barn. Tänk om jag inte vågar hålla i h*n för att jag är så rädd att skada det…?!
(jag vet inte alls i vilken grupp jag ska lägga detta så flytta gärna på det om det är felplacerat.)

någon som känner igen sig?
Kände så förut. Nu har jag jobbat med barn och har en vän som har barn så jag har växt ur det.
Vill dock inte ha egna barn.
Jag har inte kännt så kring barn just, så jag kanske inte alls kan hjälpa.. Däremot kring mina egna djur, att jag ska råka de dem mat som jag inte vet är dålig och att de får tarmvred, att jag ska kliva på dem så de dör..
Det hela blev inte bättre av att ett av djuren dog, inte mitt fel, men jag drömmer konstant att jag har begravt honom levande, och att det var mitt fel att han dog..
Till det sämsta, jag vet inte alls hur man ska komma ur det.. Jag har berättat för min sambo, och han ger mig små kommentarer ibland som "se vad glad hon är när du gosar med henne" eller "kan du göra detta, för du gör det bättre.." och det har hjälpt mig en aning..
Paulina

ok.. jah la samma inlägg på gravid iFokus. är påväg dit nu för att se om någon svarat..
Så har jag det också, Aviendha, det är jobbigt …
det bästa är nog att gå i kognitiv terapi, då det handlar om hur du ska tänka och inte tänka……det plus ssri preparat typ zoloft…..jag lider "bara" av ångestattacker, och har blivit hjälpt av medicin….funkar jättebra! Vet att det finns en hel del människor som har problem som du, i olika grad, Tänk om…syndromet. Dom som jag käner har blivit hjälpta med just kognitiv terapi och det ihop med medicin. Har du sökt hjälp hos läkare?

Zoloft åt jag under min depression.. Vet faktiskt inte om dom funkade för mig.
Nej, jag har inte sökt hjälp hos läkare, jag vet inte vart jag ska vända mig. Jag gick hos en underbar läkare förut, som jag gått hoshela mitt liv, men så privatiserades den vårdcentralen och jag har inte råd att gå dit längre. Så jag har fått någonny läkare som jag inte träffat än…
Det låter som du har tvångstankar. KBT brukar tillsammans med medicinering vara en bra hjälp.
Lycka till.
/Maria

men vart ska jag vända mig för att få den hjälpen?
Kan du inte försöka få en remiss av din "nye" allmänläkare. Det är väl den lättaste vägen om man inte kan betala privat vilket kan bli en dyr historia.
/Maria

Hmm.. jo. det kan jag väl göra.
du kan få en remiss av din läkare och prata med en psykolog eller kurator, och dom bestämmer sen om dom tycker du ska få kognitiv terapi, tror verkligen du kan få det om du vill.
har en nära kompis som led av OCD, (obsessive compulsive disorder), hon var skräcksalgen för just samma sak som du, plus en hel del till, fick hjälp av medicin och kognitiv terapi, nu äter hon medicinen, och mår mycket bättre! knappt några tvångstankar alls. Du ska inte behöva gå omkring och må dåligt, det finns fler som du och det finns hjälp.

tack för erat stöd. :) ska se om jag kan få en tid på vårdcentralen