imovane
Imovane är inte en insomnings tablett. det krävs en speciell receptblnkett, jag tror den är vit. Om du ska åka utomlands krävs det intyg från läkare, för du kan åka fast för narkotika smuggling. Det är kraftigt vanebildande och får inte bara tas bort utan dom ska sättas ut. utsättning sker oftast om man inte ligger inne med 25% av dosen / vecka. Detta är en sanning som bör beaktas
var lite rädda om er i tablett djungeln.. kram svava
Imovane är väl visst en insomningstablett. Det står det på mina imovane i alla fall samt att min läkare talat om det.
En annan sak som är viktigt att påpeka när det gäller imovane tabletterna är att det är viktigt att hålla sig till rätt dos då det är väldigt vanligt att få hallucinationer om man överdoserar dom tabletterna. Inge skoj alls vill jag lova.

ta en liten titt i www.fass.se
eller vilken söksida som helst
plus att jag har haft dom själv. Bara för att dom är ganska snabbverkande betyder det inte att det är insomning. ofta får personer som tar imovane och inte går och lägger sig hallisar, därför räknas den in i gruppen insomning.dom innehåller Zopiklon som är narkotika klassat.
Imovane är ett sömnmedel för behandling av olika former av sömnbesvär t ex svårigheter att somna, för tidigt uppvaknande eller många nattliga uppvaknanden. Imovane används vid tillfälliga och kortvariga sömnbesvär samt under begränsad tid vid kroniska sömnbesvär.
Det är en farlig tablett, och läkare som skriver ut dom som första hands allternativ borde prickas. det finns så mycket annat man kan prova först.
men det är bekvämt. det är hela saken. inte hans/hennes bekymmer när du ska gå av och kryper efter väggarna, eller ser underliga saker bakom tapeten som rör och slingrar sig närmare dig..
Svava
Jag fick nåt sist hos läkaren som hette Mirtazapin (stavas?) men jag har inte löst ut dom än. Hur funkar dom? Är dom bra om man nu kan skriva så? Jag har så svårt att komma till ro på kvällarna och tankarna maler tills jag av utmattning somnar straxt innan jag ska gå upp igen.
Amor vincit omnia 

Hur gammal är du.
detta är ett Antidepressivum som gör att du blir lite loj. det tas vid säggående för att dämpa oro och är alltså inte ett sömnmedel. utan ett medel med både seratonin och noradrenalin mot depression och oro
Det ska inte ges till ungdomar under 18 då vi använder olika delar av våra hjärnor.
Du får heller inte ha tendens till att ha höga och låga stunder(manodepressiv)
Kram Svava
" Bara för att dom är ganska snabbverkande betyder det inte att det är insomning. ofta får personer som tar imovane och inte går och lägger sig hallisar, därför räknas den in i gruppen insomning.dom innehåller Zopiklon
som är narkotika klassat."
Först skriver du att den inte räknas som insomningstablett och sen skriver du i nästa mening att den tillhör den gruppen? sorry men förstår inte riktigt vad du menar..

ok..
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara mig. Imovane liksom stilnoct är narkotikaklassade och zopiklon används vid olika förhörs metoder, som ett hypnotiskt preparat. man kan inte låta bli att babbla på. Om man går upp så kan man göra de mest befängda saker. därför passar det tex inte en som ofta går i sömnen. Jag ville nog mest vana för själva ämnet.
tex självmordsbenägna människor kan om dom håller sig vakna (vilket inte är så speciellt svårt) ha lättare för att ta sitt liv, då hjärnan är inställd på det och blir då som programmerad, det är inga problem tycker man.
Jag ville nog mer få fram att dom är olämpliga att använda i insomnings syfte, när det finns så mycket annat.
Saara_aa har naturligtvis rätt i att dom klassas som insomning, mm.
ursäkta felskrivningen..
svava
okej, då förstår jag :)
Håller med dig, dom tabletterna är verkligen inte att rekomendera när det finns så mkt annat.
#4 Ja nog är jag över 18 år alltid
Jag är 38 år. Och jag har Borderline med just maniska perioder och detta vet läkarna om. Får jag för mig tex. att koka saft på sommaren så gör jag det dygnet runt i 1 vecka eller så, snacka om att vi har saft på vintern 
Amor vincit omnia 

mmm: då gumman skulle jag tro att dom passar dig utmärkt..
hoppas att du kommer att trivas mes att inte fara omkring som en tätting. Mina barn tyckte det var oerhört skönt när jag kom ner en smula

Jag har haft de flesta sömntablett kassade mediciner (både insomning och sömn) och (nu rekomenderar jag verkligen inte någon annan göra detta eftersom min kropp är speciell. Det har jag fått höra av min kurator x antal gånger och doser andra skulle somna på innan de hinner blicka märker jag ej ens av), men jag har överdoserat Imovane x antal gånger utan att få några som helst problem av det. Så att den är farlig har i alla fall inte jag märkt av.
Alla får ju inte dom tråkiga biverkningarna som tex. hallucinationer när man överdoserar men saken är den att det är väldigt vanligt att det blir så.

Jo jag vet och jag är som sakt ett udda exemplar om man säger så. Jag blir inte beroende äv tabletter som är beroendeframkallande utan jag kunde lätt sluta med alla mediciner jag hade bara över en natt (anti. depp.) och sömntabletter slutar snabbt att verka på mej om de ens verkar på mej alls. Så att ingen ska ta efter det jag gör (eller gjrode rättade sagt, för gör det ej längre)! Så för mej är inte imovan farlig överhuvudtaget, den är t.o.m. tråkig när det gäller för min del då den ej hjälper överhuvudtaget.
Jag fick imovane när jag var 17 och hm.. de funkade inte så bra. Blev hög av dem och beroende, men det fattade jag inte först eftersom jag var liksom inne i det.. Det värsta med dem var dock att det smakar järn i munnen på morgonen/förmiddagen.. blä.