Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketterbehandlingmediciner
Läst 6742 ggr
Ayena_old
0

Fluoxetin - biverkningar

Är det någon här som har samma erfarenhet som jag att denna medicin, även Fontex, har så många biverkningar att det är faktiskt bättre att stå ut med sina panikångestattacker.

Vore det inte på sin plats att läkarna informerar om dessa biverkningarna? Hela mitt liv blev förändrat till det sämre då jag 1996 började med denna medicin. Jag tappade mitt smaksinne och aptit på all sund och ren mat, så jag kunde bara äta kakor, mackor, ost och kex och vindruvor. Jag gick upp 30 kg. Den värsta biverkningen är att blödningstendensen ökar. Jag blöder näsblod när jag tar Fluoxetin. Ibland är det så illa att jag måste åka till akuten och bli etsad i näsan, man bränner igen ett blodkärl. Vet inte hur många gånger jag gjorde detta då under en period 2000-2001.

Jag flyttade till Jämtland 2003 och träffade en ny läkare som ville jag skulle byta till Cipramil (Citolapram). Jag mådde jättebra utav denna medicin, hade några småblödningar som jag kunde klara själv. Jag gick ner 23 kg i vikt på ett år och blev som folk igen. Jag slutade denna successivt så den var ute i slutet av sommaren. Jag blev pigg och fick ny inspiration, skaffade nya projekt, men tyvärr så gick jag in i väggen igen. Stess-chock som ledde till panikångestattacker. Gamla läkaren - gamla medicinen Fluoxetin. Jag sade till honom att jag får näsblod av denna medicin men han skrattade och sade neeeej, man får inte näsblod av Fluoxetin. Får man näsblod ska man åka till akuten. (Som om jag inte visste det) Jag bad om medicin som ska hjälpa blodet att stilla sig, men det fick jag inte eftersom detta inte skulle behövas.

Jag började med Fluoxetinen 29 november och har under denna tid varit på akuten fyra gånger för störtblödning och blivit etsad i näsan. Dessutom har jag haft tre blödningar som jag själv stoppat. I söndags och i tisdags var jag på akuten och blev etsad. Mellan söndag och tisdag hade jag en tampong i näsborren. Denna tampong var så stor att den trängde den andra näsborren åt sidan. När då tampongen togs bort så brast blodkärlet i andra näsborren.

Nu har jag inte tagit någon medicin sen i onsdags och tänker aldrig mer i mitt liv ta någon antideppressiv medicin!

Finns där någon annan som har samma erfarenhet?

Ayena_old
0

Jag glömde ju berätta att första gången jag fick Fontex (Fluoxetin) var när jag var ledsen eftersom jag gick in i väggen och fick fibromyalgi och inte kunde jobba. Jag var 49 år och stod på toppen av min kärriär! Och så kunde jag inte jobba! INte så konstigt att man blir ledsen!

Dessutom blev jag förnedrad av Försäkringskassan och de rehab jag blev tvingad att deltaga i trots att jag blev ännu sämre. Detta gjorde ju inte heller att jag mådde så bra precis. Jag skulle inte haft några lyckopiller, jag skulle haft en kurator att prata med istället.

Mina näsblödningar började strax efter att jag börjat med Fluoxetinet och jag såg inget samband. Jag tog ju så många andra tabletter!

Förutom näsblödningarna ger Fluoxitin ändrat personligt beteende. Illamående, folkskygghet, viktökning, svimningskänsla, yrsel. darrighet. smakändringar m m

Ayena_old
0

puttar

attmar
0

Oj de har jag inte ens tänkt på !! Jag brukar ALDRIG blöda näsblod, men i somras då jag började med fluoxetin så blödda jag också, inte alls lika mycket som du, men ofta för att vara jag. Blev täppt i näsan om nätterna och varje morgon fick jag snyta ut massa torkat blod. Tänkte inte på att de kunde ha med medecinen att göra, men de gjorde de nog. Jag käkade flouxetin baar några månader för jag gick också upp i vikt och de gjorde ju inte att jag mådde bättre, och då slutade nog näsblodet också.
Ja de är förjävligt att läkarna inte berättar om eventuella biverkningar.
Jag fick remeron utskrivet häromdagen och då sa läkaren att viktuppgång var en väldigt ovanlig bieffekt av dessa,men när jag kommer hem och läser i papprena står det att det är vanligt… Hmm.. kändes ju kul. Dessutom var den svindyr jämfört med de andra medeciner jag testar. Får väl hoppas att den funkar 3 gånger bättre också.. Men oops nu blev de lite babbekl utanför ämnet här…

Ayena_old
0

Tack för ditt svar! Ja där ser man, då är det mer än jag som upplevt detta. Läkaren på akuten kände ju till detta problem men han sade samtidigt att man måste väga varför man tar medicinen och eventuella biverkningar.

Jag har precis fått reda på att den läkare jag besökte har blivit utesluten från Socialstyrelsen pga att han skriver ut för mycket medicin till folk.

Jag kollade lite på Remeron, där verkar ju också vara biverkningar med denna. Hoppas den fungerar på dig utan problem. Sen får du ju vara lite försiktig med vad du äter kanske Flört. Det är ju inget kul att gå upp i vikt!

Citronmeliss
0

Hej, Ayena!Glad

Trot  att jag under mitt liv har provat en hel massa olika preparat så har jag aldrig ätit något innehållande fluoxetin som verksamt ämne och tur är väl det när jag läser om dina problem med näsblod som jag lidit av till och från men särskilt i yngre år!

Och, nu när jag funderar om dina blödningar så vet jag att min ena dotter när hon åt Prosac/Fontex fick näsblod igen, nått som hon led mycket av som barn. Vi kopplade inte då, när detta hände, sambandet just med Fontexen, för den var bara en av flera mediciner som hon åt samtidigt. Utan trodde väl kanske att det berodde på den ohälsa hon befann sig i. Men det är ju inte omöjligt att den faktiskt var en bidragande orsak till att hon fick tillbaka näsblod igen!

# Tessan, jag tror inte det är nån fara att du kom utanför ämnet för nu fick vi ju veta lite om remeron också… *blinkar*Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Ayena_old
0

Men då kan detta förklara sammanhanget! Fontex och Fluoxetin är ju samma sak.

Nu har jag slutat med medicinen och tror faktiskt inte att jag behöver denna. Jag tycker nog det tillräckligt obehagligt med näsblod, men naturligtvis måste man överväga för- och nackdelar med medicinen.

svava
1

jag har bara bra erfarenheter av fontex… konstigt

Zandra---83
1

#7 Inget konstigt, alla reagerar vi olika på mediciner.

blondifire
0

jag äter zoloft o den funkar på mig. nackdelen är att många blir inte informerade om att man i början mår sämre innan det vänder o all medicin beter sig annorlunda beroende på vem man är och vilka sjukdomar man har i vilken grad m.m.

vet många som fått prova massa olika.hade jag varit i din sits hade jag inte ens hämtat ut den medicinen utan begärt en annan läkare men d e lätt o vara efterklok..hoppas du mår bättre nu iaf.

S*Winsnes Wilda