Kan inte sova
Jag vet inte vad jag ska ta mig till snart. Är så less på att ständigt ha ångest. Har fått må ganska bra ett tag och man glömmer att glädjas över sina förbättringar, eller så har man svårt att se dem själv.
Jag har inte sovit på evigheter känns det som och jag har ont i ögonen, får synbortfall och det riktigt ömmar. Jag har mått riktigt dåligt i snart 2 veckor. Jag har fått stilnoct utskrivet men jag somnar inte. Om jag somnar så drömmer jag mardrömmar och vaknar titt som tätt och kan inte slappna av.
Yrsel, illamående och bortdommningar hela tiden i fötterna och armarna. Men hur mkt är ångest av den här biten och hur mkt har och göra med att jag har sovit så dåligt?
Minsta stöt i sidan och jag är beredd att ge upp. Jag har alltid kunna fly från min ångest genom att sova, men det kan jag inte nu och jag blir tokig!!!!!

Men du..
Känselbortfall och dimsyn ska man alltid kolla.
Det blir vårdcentralen nästa för dig, eller sjukan.. bättre kolla för ofta än för sällan. det kan vara neurologiska. Du måste vara rädd om dig
svava

Men det är ett typiskt täcken på långvarig ångest också , man spänner sig så hårt under en lång tid så muskelvätskor till slut inte kan cirkulera som dom ska.
Har själv varit med om samma sak.
Men kolla upp det för säkerhets skull, är allt ok så är mitt tipps att gå till en massör eller liknande som kan hjälpa dig bli av med spänningarna.
Jag hade gått och haft ångest och spännt mig i axlar o armar under en lång tid så till slut tappade jag saker jag höll i, och tappade kännseln och fick kramp i benen.
Jag gick till en naprapat som löste upp spänningen och då försvann det.
Varma kramar från en som vet hur det känns .
Tack för era svar. Jag måste kolla upp ögonen. Har haft ett par glasögon som jag skulle ta fram och det kändes ansträngt att läsa och så. Jag har inte användt dem på flera år. Men jag har alltid sparat dem och prövat dem titt som tätt men nu är dem bara borta. Men jag ska gå iväg och göra en undersökning.
Efter massage så får jag så mkt ångest att jag nästan kräks :(

Jag har under mitt 60-åriga liv haft två perioder med ångest. Den första var 1997 då jag blev utbränd och fick stress-reaktioner som i sin tur triggade igång ångestattacker.
Nu i slutet av november gjorde jag samma misstag och gick ännu en gång in i väggen och denna gången blev reaktionerna värre. Jag håller dock på att jobba med mig själv för att komma ur denna situation. De besvär du beskriver med ögonen har jag också. Jag har också problem med bihålorna. Anledningen till detta är att jag är spänd som betong i samtliga muskler över midjan! Speciellt nacke/axlar/och alla muskler i ansiktet.
Ångesten och sömnbristen kan ställa till mycket elände, men det gäller att mota Olle i grind och bryta den negativa spiralen.
Försök boka tid hos en sjukgymnast som kan ge dig massage.
Du kan själv börja med att massera ditt ansikte, hjässan, nacken och även insidan av munnen. Detta gör du med tungan. Låtsas att du målar alla tänderna med tungan. Mycket bra övning.
En annan övning som också är bra är att ljuda olika ljud och låta läpparna vibrera, göra alla fula grimaser du kan hitta på. Detta ger också avslappning.
Promenader är också mycket välgörande. Börja med att gå runt huset. Nästa dag går du runt kvarteret och utökar din runda dag för dag.
Tror du att du kan genomföra dessa övningar?
Absolut, det är värt att prova!! Ska börja på en gång.. tack :)

#5 massage… tänkte jag på igen. Om du får ångest av det, vet du varför och är det beroende på hur mycket massage du får?
#6 jag har ingen aning om varför. Jag tycker att det är skönt att få massage men jag har märkt ett tydligt mönster att jag blivit riktigt dålig efter att ha fått massagen. Det räcker med att bara ryggen masseras så får jag jätte mkt ångest.
Men att bara massera benen, eller armarna brukar inte vara så farligt.
Jag har trott att det kan ha och göra med alla slaggprodukter som frigörs och allt som händer i kroppen, att spänningar släpps.
Känner du igen dig? eller är det helt tvärtom för dig?

Man kan få reaktioner efter en massage. Det är därför mycket viktigt att den som utför massagen är väl informerad om ditt tillstånd. En bra massör/sjukgymnast ska kunna detta!

#7 jag tycker också det är jobbigt. Jag blir hysteriskt rastlös av massage och sen är allt mest deppigt efteråt.