Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Läst 169 ggr
homesick2018
0

Har inte råd med psykiatrisk hjälp

Vad gör man om man inte har råd att få psykiatrisk vård? Jag har inget jobb för tillfället men söker och min sambo jobbar 50%, han får ut 10k efter skatt och våra räkningar ligger på 7000. Jag lider av ångest, depression, social fobi, panikångest och antagligen har jag odiagnostiserad autism och jag behöver verkligen hjälp med detta men jag har inte råd.

Maria
0

Menar du privat vård?

/Maria

homesick2018
0

#1: Nej. Besök till psykiatrin kostar 250/gång tills man kommer upp i en viss summa och jag har inte råd med ens det

Maria
0

Jag tror högkostnadsskyddet är 1200 kr nu. Det är vad du max betalar på ett helt år.
Har du ingen inkomst alls? A-kassa ?

/Maria

Karmatarerskanise
6

Alltså du måste ju gå till soc då. 4000 kan inte 2 personer leva på.

Man brukar kunna ta faktura på psykiatrin.

91Marran
1

I Kalmar län kostar ett besök 200:-

Du får inga pengar alls? Prata med Arbetsförmedlingen om de kan hjälpa dig. De kanske kan fixa en praktikplats så får du en liten inkomst. Praktiken kan man anpassa så att den passar dig.

Mvh
Mig

Tarotstollan
1

#0. Har inte din vårdcentral någon samtalskurator du kan börja prata med? Jag betalar 50 kr varje gång jag går till henne.
Du kan ringa och fråga dem för jag har för mig att alla vårdcentralen skall ha det numera.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Karmatarerskanise
3

En diakon i kyrkan är gratis att prata med och kan vara bra till man har råd med annat.

Caeli
2

Men… Var det inte du som skrev i en annan tråd att du precis fått en timanställning och att du jobbat mycket förra veckan? I så fall har du ju lön som är på väg att betalas ut.

homesick2018
0

#8: Jag har jobbat 16 timmar den här månaden så det är inte mycket pengar alls och kommer att behöva gå till hyran då min sambo fått betala allt hittills.

Och ni som frågar om jag inte har a-kassa så tog jag studenten för mindre än en månad sen och har bara varit inskriven på arbetsförmedlingen i några veckor och har därför inte rätt till det.

homesick2018
0

#4: De tycker att vi klarar oss på min sambos lön.

Karmatarerskanise
2

#9: Du har ett jobb. Hade du tagit tag i det hade du haft råd. Det går inte att skylla på diagnos och inte jobba förvatt man tror någon är sur.

Du måste begripa att ni inte kommer klara er på dom pengarna. Och jag kan lova att ett förhållande tar skada när ekonomin inte går ihop och bara en gör något för att få lite pengar.

Karmatarerskanise
3

#10: Du får kontakta nån i din familj och be dom ta dig till psykiatrin innan detta eskalerar. Det verkar faktiskt vara allvarligt.