Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketterbehandlingmediciner
Läst 3725 ggr
Ceciliaolucifer
0

Sömnpiller

Jag har fått sömnpiller som heter Stilnoct och jag har tidigare alltid tacka nej till allt vad sömnpiller heter. Men eftersom jag inte kan sova ordentligt så fick jag det utsksrivet och var tvungen att ta en  igår kväll. Jag fick sånna hemska mardrömmar att jag inte vet om jag vågar ta dem igen..

Någon som känner igen sig`?

HannaM
0

4. EVENTUELLA BIVERKNINGAR

Liksom alla läkemedel kan Stilnoct ha biverkningar.

Vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 av 100 användare): Yrsel, dåsighet, mag- och tarmbesvär såsom diarré och kräkningar.

Mindre vanliga biverkningar (förekommer hos färre än 1 av 100 användare): Förvirring, minnesstörningar, hallucinationer, hudreaktioner som utslag, klåda, nässelutslag och svullnad av ansikte och svalg.

Sällsynta biverkningar (förekommer hos färre än 1 av 1000 användare): Muskelsvaghet, trötthet, huvudvärk, oförmåga att samordna rörelser, häftig oro, sänkt vakenhet, rastlöshet, förvärrad sömnlöshet, mardrömmar, irritation, aggressivitet, vanföreställningar, raserianfall, olika förändringar i uppträdandet, sömngång, förändringar i sexuallusten, dubbelseende.

Om du observerar en eller flera biverkningar som inte nämns i denna bipacksedel tala om det för din läkare eller farmaceut.

Så här står det i fass=) det är en dokumenterad biverkning som inte är vanlig… ring läkaren och kolla vad han/hon tycker?

Zandra---83
0

Det med mardrömmar kan vara till en början (det är inte alltid de slutar med tiden), men ibland så kommer det att ge sej efter att kroppen lärt sej att man tar dom. Jag hade mardrömmar av andra, men de gav sej med tiden. Så ge det en chans till och prata med din läkare om vad du känner och att du får mardrömmar så läkaren vet om det så kan h*n avgöra vad ni (du och h*n) ska göra.

Ceciliaolucifer
0

Läkaren har slutat :( jag hatar att få biverkningar jämnt!!!!!

Zandra---83
0

Tyvärr är någon typ av biverkningar vanligt, det är mer ovanligt att inte få något alls, tyvärr. Men har du ingen annan läkare? Jag känner själv igen det där med att läkare slutar, men du har rätt till att få kontakt med en läkare! Så det är bara att du ringer och berättar vilken läkare du haft så få de försöka få tag i en läkare som kan hjälpa dej.

Ceciliaolucifer
0

Allt inom psyk är sjukt. Man måste nästan vara frisk för att få någon hjälp..

Zandra---83
0

#5 Jo jag vet, man måste typ vara så frisk att man orkar kämpa för att få den hjälp man behöver, jag vet det är de som klarar att be om hjälp som får det mesta. Vet hur du menar!

svava
0

jodu cillaolucifer om man är sjuk så brukar det li antingen att man glöms bort, eller att man sitter och säger ja tack och amen till allt.

Jag skulle vilja tala om att stilnoct är väldigt väldigt vanebildande. Jag fick 5mg.för 12 år sedan och sedan dess äter jag dom. maxdos är 10 mg och jag är uppe i 20. Jag har tom, när jag låg inne för en annan grej, sagt till att jag vill ha mina sömnisar, vist hon gick o hämtade en 5a och jag sa jag ska ha 3 till, log hon och sa nej du lilla gumman den gubben gick inte. men hon fick ge sig då det står i mina papper.
det är väldigt vanligt att man får hallunisationer om man inte går och lägger sig,jag tror det står på bipaksedeln att du ska sitta på sängkanten. När jag läste mer in gående om den, så läste jag att den används innom viss hypnos. Den är narkotika klassad.
kunde dom inte skrivit ut propavan, eller 25mg lergigan eller atarax .. kräv att få prata med läkare.
kram

Zandra---83
0

Jag fick inga problem med vanebildandet på dom, men atarax var för mej mer eller mindre sockerpiller, jag menar att de var helt värdelösa för mej, det gjorde ingen skillnad då skulle jag nog kalla ataraxn för att den är värre då jag ville ha fler och fler av dom istället eftersom jag ej fick någon efekt av dom. Propavanen skulle för min del ej funka enbart utan jag har både propavan och (enligt läkare ska jag ha stilnok,men valt att ta en billigare variiant av dom) zolpiden.

Ceciliaolucifer
0

jag fick 10mg utskrivet, Dessutom var det inga problem att ta den nattliga stesoliden till. Väldigt lindriga tabletter sa han.

Lergigan var som sockerpiller för mig. Jag vet inte om jag vågar ta Stilnoc igen. Drömde som sagt mardrömmar, världens huvudvärk och har haft ökad ångest hela dagen, samt kännt mig en aning paranoid.

Ibland har jag tankar om att hellre bli beroende av läkemedel och må bra så länge man tar dem, än att må skit och ta hjälp av dem ibland. Förstår ni hur jag menar?

HannaM
0

personligt ombud! bra grejer när man är för sjuk för att orka jaga mybdigheter och läkare

JanLindgren
0

Hej!

Jag har använt Stilnoct i många år. Jag behöver det inte jämt. Får du biverkningar så prova att minska dosen. Du kanske inte behöver en hel tablett. Jag somnar av 5 mg och sover alltid minst 5 timmar. Stilnoct är bra för att den verkar snabbt. Man behöver inte ta den varje gång man lägger sig utan kan vänta och se om man somnar av sig själv först. Går inte det på en timme så kan man gå upp och ta en tablett.

MVH

Jan Lindgren

Marcusjohnson717
0

Jag har haft bekymmer med mardrömar i samband med sömnmedel/lungnade preparat. Jag har fått Zyprexa i låg dos som skingrar tankar och har positiv inverkan på mardrömmar!

Marcus

Karmatarerskanise
0

Om man läser på fass.se om stilnockt så står där klart och tydligt: "Risk för tillvänjning föreligger. Iakttag försiktighet vid förskrivning av detta läkemedel."

Så det är beroende framkallande tabletter.

Det står även: "Var särskilt försiktig med Stilnoct:

Tala med din läkare:

- om du har nedsatt njurfunktion

- om du har nedsatt leverfunktion

- om du har kroniska andningsbesvär

- om du lider av en psykisk sjukdom

- om du lider av en depression

- om du missbrukar eller har missbrukat alkohol, droger eller läkemedel"

Det står också: "Användning av Stilnoct kan leda till ett fysiskt och psykiskt beroende av läkemedlet. Risken för tillvänjning ökar med dosens storlek och behandlingstidens längd. Risken är också större hos patienter som missbrukar eller har missbrukat alkohol, droger eller läkemedel."

mallanz
0

Jag åt stilnoct ganska regelbundet tidigare. Men då min läkare fick reda på att jag snarkar och eventuellt har sömnapné (andningsuppehåll - ska kolla upp det om ca 4 månader) så fick jag genast sluta med dom.

I vanliga fall drömmer jag en hel del mardrömmar så jag märkte ingen större skillnad med Stilnoct. Men om jag tagit pillret och inte la mig för att sova så fick jag fruktansvärda hallucinationer, saker och ting tycktes röra sig och "leva" så att säga. Skitläskigt iaf.
Kan tillägga att jag har en psykossjukdom.

xo xo Malin ♥ Gizmo
    hänger mest på Bichon då jag har en Frisé

Karmatarerskanise
    0

Ja, hallucinationer är en vanlig bieffekt om man inte lägger sig när man ska.

svava
    0

läs gärna hela inlägget i fass-

www.fass.se
    kram