Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 874 ggr
[Kotten123]
4/8/20, 5:54 PM

Mirtazapin biverkningar

Jag ska börja ta Mirtazapin för sömn (+dämpa ångest och gå upp i vikt..) Problemet är att jag är så otroligt rädd och nojig. Jag har så mycket ångest för medicinering, framförallt mot biverkningar. Det som får mig att verkligen skaka är ”illamående”, och det står som en vanlig biverkan. Jag ska börja med att ta en halv tablett, 7,5 mg. Men vad jag läst har vissa fått biverkningar även av det. Så jag funderar på att halvera den också. (Alltså ta extremt lite) Vad kan man förvänta sig då? Förstår att det lär ta otroligt lång tid för den att ta verkan. Jag tar dock hellre ett år på mig för att komma till slutdosen, än att må lite illa. Jag bryr mig inte om det så ”går över efter någon dag”. Jag skulle inte klara av att känna mig illamående. Det skulle göra mig livrädd. Någon som har erfarenhet av Mirtazapin? Biverkningar osv? Sedan ska jag även börja med något antidepp, Sertralin tror jag. Någon som har erfarenhet av det? Mvh Nojig själ😅

Annons:
Honestyisdead
4/8/20, 6:01 PM
#1

Jag känner flera personer som äter eller har ätit mirta. Ingen har fått illamåend. Ett råd inför framtiden är att inte läsa biverkningar. Så slipper man den oron och får ta det OM det kommer några biverkningar. Har du förklarat för din läkare hur du känner och att du tänkt ta ännu mindre dos? Du ska alltid rådgöra med läkare innan du ändrar något.

Maleficum
4/8/20, 6:22 PM
#2

Hade mirtazapin förut och de biverkningarna jag fick var muntorrhet och att jag kände mig väldigt "dagen efter" under hela dagen (alltså trött och dåsig) det gick däremot över efter några dagars användning (dock slutade jag även sova bra på dem då också så har numera Melatonin istället). Och då ska även nämnas att jag är superkänslig för biverkningar!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Kotten123]
4/8/20, 7:07 PM
#3

#1 Ja, jag har försökt att inte läsa, men biverkningarna har lyfts upp när medicinering började bli på tal. Då blev det en ond cirkel att jag läste och googlade runt. Läkaren vet hur jag känner, och har själv sagt att vi får ta det ”ovanligt” långsamt. Det som sagts är en halv, och det ska jag självklart försöka. Men det lär bli den lilla halvan så att säga. Så jag kommer inte göra något utan att fråga läkaren, men tänkte mest se om det är helt lönlöst, typ om det inte ger någon verkan att ta halva halvan. Liksom, om den halva är den minsta minidosen. #2 Ja, det har jag läst om också. Jag hoppas hoppas att det inte blir ”värre” än så för mig. Är redan otroligt seg pga pollen, så det bör inte vara för skrämmande. Jag själv är nog inte så känslig, men min hjärna spelar spratt med mig. Ibland tror jag att jag mår illa efter att ha ätit iPren🤷‍♀️ Ska försöka få i mig den ikväll. Har försökt hitta massor med film och saker att distrahera mig med. Tack så mycket för era svar, förhoppningsvis går detta bra.

Calcifer
4/9/20, 11:01 AM
#4

Jag reagerade fruktansvärt på mirtazapin, så pass att efter några veckor vägrade jag ta dem mer. Minns inte min insättningsdos, men den var låg. Jag blev förvirrad, yr, och hade svårt att hålla koll på mina rörelser. En gång fick min dåvarande flickvän gripa tag i min arm, bokstavligen, och dra mig tillbaka upp på trottoaren då jag var på väg rakt ut på bilvägen utan att fatta vad jag gjorde. 

MEN. Illamående fick jag aldrig. Inte ens för fem öre. Jag skulle tipsa dig om att åtminstone prova. Får du illamående kan du ju prata med din läkare direkt om det och se om du kan prova något annat. Men du vet ju inte innan du testar om du får några biverkningar eller ej.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Kotten123]
4/9/20, 12:41 PM
#5

Usch, klarade inte av att ta den igår… Kände mig nästan taggad fram tills att det blev dags. Då bara slog det mig, att det är ”nu eller aldrig” och att det inte är en engångsgrej. Fick sådan ångest, blev omöjligt. Otroligt besviken såhär i efterhand. Jag började tvivla så på om jag ens behöver den… #4 Skönt att höra att du inte blev illamående, men det andra lät inte kul heller. Usch då! Och det är klart sant, jag vet ej hur jag reagerar. Det är nog det som gör mig så otroligt fånig. Skulle det var avklarat att alla får det och det, så skulle det vara enklare. Men så funkar det självklart inte, tyvärr.

Calcifer
4/9/20, 2:48 PM
#6

#5 Du är inte fånig. Det är naturligt att veta vad man petar i sig.. Jag säger fortfarande prova. Är detta du och din läkare kommit överens om så försök. Det kan ju vara så att du slipper bieffekter alls. Och mår du illa av dem och säger till din läkare att du måste byta medicin så är det ju 1-2 dagar där du har illamående som mest. Värt att prova, tycker jag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Lona
4/12/20, 1:21 AM
#7

Lättare sagt än gjort, men försök att inte få ångest av att du inte tagit den. Gör ett nytt försök dan därpå, funkar det så är det jättebra. Funkar det inte så är det en bit av din sjukdom vilket iofs blir något av moment 22 - du behöver ta den för att må såpass bra att du kan fortsätta… Det kanske inte ger någon egentlig effekt av en så låg dos men det är ju en början i alla fall, förhoppningsvis kan ni öka sakta men säkert tills ni är uppe i en dosering som är verksam. Vad gäller Sertralin så har jag ätit det i några år. Det är visserligen lite svårt att veta vilka av mina olika läkemedel som ger en viss biverkning men jag har definitivt inte mått illa av dem. Främst är det muntorrhet/torrhet i hud och slemhinnor samt darrhänthet men det är biverkningar jag kan leva med. Värsta biverkningen är att om jag har Sertralin i den dosering som jag mår bäst av psykiskt så får jag betydligt svårare att andas. Det är liksom ett rätt lätt val, även om jag gärna hade mått bättre psykiskt förstås. Det underlättar inte att jag dessutom tar flera läkemedel (bla Anafranil) som triggar varandra och egentligen är kontraindicerade men även det är ett lätt val. Jag tar hellre risken med tex seritonergt syndrom än mår som jag gör utan min nuvarande medicinkombination.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: