jag är anhörig
Min man har psykiska problem, dels pga utbrändhet och dels pga uppväxten, och det kan ibland yttra sig i panikångest. En viss sak som han har problem med är ekonomitänket. Han kan gå i taket för småsaker och kan ligga och oroa sig på nätterna utan orsak. Det här är väldigt jobbigt för mig som hustru att ha en make som instabil, som funkar bra en längre period och som vissa perioder är dålig. Också med tanke på att jag jobbar med ekonomi och jag upplever det som att han misstror mina kunskaper.
Jag har sagt till min man att jag i första hand vill vara hustru och inte hans terapeut. Jag har svårt att få honom att försöka med ex KBT. Han tycker att han minsann inte behöver det men han trillar ju hela tiden tillbaka i orätta tankemönster. Jag har köpt en del böcker i ämnet som jag sätter i händerna på honom och som han faktiskt läser och tar till sig en del. Så helt omöjlig är han inte!
Jag kommer att använda mig av sajten för att dels lära mig mer och så få möjligheten att få skriva av sig när det går tungt. Det tär på förhållandet och ibland tänker jag skilsmässa men jag älskar honom för mycket för att vilja det. Jag vet också att om han ibland får betänketid på nåt år så brukar det gå att få honom med på noterna.

En sak som jag kan säga som gäller oaf mig är att detdär med logik flyger rätt ut genom fönstret när min panikångest smyger på. Även om han logiskt sett VET att du är bra på ekonomi och har full koll på det så i en situation där paniken smyger sig på (och det kan bero på SÅ mkt olika faktorer som tex stress eller trötthet) så tappar han all ankring till logiska tankar. Nu känner jag inte honom men jag kan iaf tro att det är så.
Jag förstår att du känner det som att han misstror dig, min sambo hade samma problem i början, men han har lärt sig detdär att logik + panik inte existerar ihop alls. Jag vet att det kräs ett visst lugn och en massa tålamod för att ta ett andetag och tänka (okej, just nu måste jag ta det lugnt och inte bli upprörd över detta, vi får ta det när han lugnat sig/mår bättre) men det är det bästa råd jag kan ge dig.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/