Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 6050 ggr
mary8012
2016-05-16 17:22

Är rädd hela tiden

Hej

Jag är så extremt rädd. Jag tror att jag ska dö hela tiden. Att mitt hjärta ska stanna.Jag har varit på sjukhus flera ggr och de har tagit ekg o prover, men jag vet att där kan man inte se om man har några fel, bara akuta. Jag har hjärtklappningar hela tiden och extraslag, och det är alldeles kallt inne i bröstet hela tiden. 

Ja jag har ångest, panikångest,PTSD. Men det här känns inte bara som ångest.

Idag var jag till min vårdcentral och jag ska få göra ett 24h ekg, han sa även att han hörde att mitt hjärta var stressat och han kunde även se det på alla mina ekgn att det hade sett ut så där oxå. Han skrev ut betablockerare som skulle lugna hjärtat. Men jag blir orolig att ta dom , men jag har gjort det, men känner att det är jobbigt att andas o kallsvettas hela tiden. 

Jag känner mig så ensam i detta. Finns det fler som känner som jag att de är rädda för att dö precis hela tiden?? Jag söker febrilt efter andra som känner som mig för då kanske man kan hjälpa varandra. Får konstiga hjärtklappningar bara av att skriva detta. Jag känner att nu är det min sista stund i livet. Kan inte få bort det ur huvudet. Jag går hos en psykolog och håller på med KBT. Men det känns som om jag aldrig kommer att bli bra igen. Alla andra kommer ur detta men inte jag. 

Har skrivit härinne många ggr. Och jag håller på med en nedtrappning av oxascand med hjälp av min öppen psykiatri, så jag vet att det spelar in mkt hur jag mår. Jag har mkt overklighetskänslor,o abstinens om vartannat och rycknigar o värk etc…

Men jag vet att det är något fel på mig, det är något som doktorerna inte hittar.

Förstår om ni tycker att jag är "knäpp" osv, men det här tar upp hela min tid och hela mitt så kallade liv……

Annons:
Maria
2016-05-16 17:35
#1

Det är bra att du ska få göra ett dygns-ekg men jag gissar att det är din oro och ångest som spökar.

Att hjärtat slår extraslag kan kännas obehagligt men är tämligen ofarligt.

Att hjärtat rusar kan ha med din oro att göra och då är det bra att du fått betablockerare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

fossingen
2016-05-16 17:54
#2

#0 Har väl mer eller mindre upplevt ungefär som dig när jag var yngre.  Just nu när du trappar ner medicin så blir känslorna också mer påtagande och symptomen som du nämner kan även stiga ju mer du tänker på det, det blir som en "trigger".
Om du tänker på något som brukade göra dig lugn/glad ett tag, hur känns det?

Har du någon att umgås med eller prata med? Så du kan komma på andra tankar ett tag.


mary8012
2016-05-16 18:16
#3

Har tyvärr ingen att prata med i dagsläget. Jag har en bästa vän, men jag kan inte alltid belasta henne med mina "saker" hela tiden, hon har ju sitt liv oxå.

Just nu när jag skriver så har jag värk i övre delen av bröstkorgen och det gör så otroligt ont, o jag blir livrädd. 

Jag har ringt ett flertal ggr till psyket, men man får ju ingen hjälp där. Har ju även åkt in på akuten så många ggr, så dit kan jag inte åka, för ju fler ggr man åker dit desto mindre blir man ju trodd. Men vad ska man göra när det är så jävla tufft, att man inte klarar av detta???

Jag är ju inte jättegammal, men inte jätteung heller så nåt fel kan ju hända..

Jag vet att det säkert finns de som har det värre än mig, å jag lider verkligen med dom…

fossingen
2016-05-16 18:55
#4

#3 Du och din kompis kanske bara kan umgås och göra något ni båda tycker är roligt så kommer du nog på andra tankar.

Det är självklart svårt att ändra tankebanor när man har ångest, trappar ner osv. Men att försöka få hjärnan att tänka på annat brukar fungera hyfsat bra, så man inte fastnar i det jobbiga. Hur jobbigt det än är, det är en början i alla fall. Man varvar ner litegranna, men självklart kan detta ta tid och steg för steg.


Maria
2016-05-16 18:56
#5

#3 Har du sökt på psykakuten?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mary8012
2016-05-16 19:18
#6

Jo jag har sökt på psyk akuten flera gånger, de säger att det är ingen fara, att man mår så här när man gör en nedtrappning. men jag har känt såhär nästan hela mitt liv till o från. Ju äldre jag blir desto värre har det blivit tyvärr. jag hatar verkligen det här. Jag försöker att göra annat men tankarna kommer ifatt mig hela tiden. Hjärtat beter sig fortfarande konstigt. kan inte slappna av. det är ett rent helvete

Annons:
[Klave]
2016-05-16 21:06
#7

Får du inga "lättare" ångestdämpande eller lugnande tex. theralen eller atarax istället. Vet att det inte hjälper så mycket men det gör dig ju iallafall trött.

mary8012
2016-05-16 21:19
#8

Jo jag har både atarax o theralen. Ataraxen hjälper tyvärr inte o av theralen känner jag mig jätte konstig av.

[Klave]
2016-05-17 02:15
#9

#8  Tråkigt :/

Gredelin
2016-05-17 14:29
#10

Detta är ett forum för personer med som upplever hjärtrusningar mm https://www.facebook.com/groups/arytmiforum/ Kanske kan det hjälpa lite att läsa hur andra upplever sådana problem😮

Mimmi_79
2016-05-23 14:44
#11

Hej!

Jag känner igen mig mycket i det du skriver och jag tycker att det till stor del låter som GAD, generaliserat ångestsyndrom. Läs gärna lite om det och se om du känner igen dig. Jag har själv otroligt svår GAD samt andra "kusiner" till det såsom panikångest, hypokondri mm.
Jag vet inte hur gammal du är men du skriver att du har haft detta i hela ditt liv mer eller mindre. Det är svårt. Jättejobbigt. Och man blir trött av att hela tiden vara på helspänn. Trött både fysiskt och psykiskt. Man får ofta värk av att man spänner kroppen. Och man blir lätt nedstämd eller till och med får depression. Du är inte onormal eller ensam. Men jag känner ändå så igen mig i att man ändå känner sig ensam i det. Man vill inte belasta sina vänner för mycket med sin oro, vara till besvär osv. Man tror att ingen annan känner och har det precis som man själv.
Hur går det för dig med jobb och arbete? Klarar du det eller är det sjukskriven?

Ta hand om dig!

mary8012
2016-05-23 15:42
#12

Jag är sjukskriven och har varit det i ca 3 år. Jag känner att jag snart håller på att bli tokig på detta. Det är ju inget liv att leva att ständigt vara rädd. Jag vill kunna göra "normala "saker som alla andra men det går inte för att jag är så otroligt rädd,riktigt riktigt livrädd är jag. Det är väldigt extremt. Jag har känt såhär länge men inte såhär starkt. Jag googlar runt för att se om andra känner som jag men jag kan inte hitta så många o det gör mig ännu räddare. Inte för att jag önskar att andra ska känna o må som jag gör,för det vill jag inte. Söker nog mest råd o tips.. jag är jätte glad att ni skriver för då känner jag att någon bryr sig. Kram

mary8012
2016-06-07 20:44
#13

Jag är så trött på det här måendet, jag vill bara må bra. Men ångesten och hypokondrin äter upp mig inifrån. Känns som om jag håller på att bli tokig på riktigt! !!!! Hjärtklappning, yrsel från helvetet, ont i huvudet, nacken , käken. Det finns ingen ände på detta. Jag vill bara leva!!!!! Men det går inte för jag är rädd för allt,är uppmärksam på varenda kroppsliga symtom. Just nu har jag problem med mina tänder och jag känner mig orolig över detta. Jag vet att detta är sjukligt, men detta är jag. Jag har hjälp vid psykiatrin, KBT. Och har atarax vid behov. Förlåt men jag behövde skriva av mig igen

Annons:
RosaFluff
2016-08-31 16:50
#14

Jag hade det precis som dig då jag hade allvarlig hypokondri efter jag slutat med min ssri, trodde jag skulle dö dagligen i cirka 3månader innan jag insåg att jag inte var akut döende, men en del symtom gör en tokig minst sagt!

Skönt att du blir utredd ialf ordentligt då kan du vara lugn att dem hjälper dig och vill  ditt bästa.. jag var så rädd att jag inte ens tog mig till sjukhuset, låg isolerad i sängen dygnet runt i ren panik ..

Proppenvetto
2019-01-05 02:30
#15

Såg att inlägger skrevs 2016 , känner du fortfarande så som du skrev !? För det är exakt så jag känner nu… är livrädd

CaFe
2019-01-06 21:43
#16

#15, upplever du samma symptom som inlägget i #13? Alltså bl.a. : • hjärtklappning • ångest • yrsel • nackont • spänningar i käkarna • ont i huvudet Jag har haft exakt samma, men det var INTE psykiskt utan driver av dold skelning! Jag är 90% återställd idag med speciella prismaglasögon. Förstår om det låter otroligt men har massor med info om du är intresserad, skriver en bok om upplevelsen för att sprida kunskapen. Antar att många lider av detta men ingen får hjälp så försöker göra allt jag kan för att hjälpa… Men det kan såklart vara andra orsaker också så diagnosen måste säkerställas först.

Upp till toppen
Annons: