Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 747 ggr
Zadeira
5/11/18, 5:34 PM

Känner mig så sjukt oansvarig

Är inne i ett sjukt tungt skov nu med min kroniska smärta. Det har även lett till extremt ökad ångest, det brukar liksom komma hand i hand.

Vad har oansvariga jag gjort? Jo, jag har tagit slut på de pengarna jag lånade till tandläkarräkningarna. För att lindra smärta och ångest har jag vänt mig till olagliga kanaler för smärtstillande och ångestdämpande (eftersom mina recept inte varit tillräckliga), och shoppat kläder som jag trott ska få mig att känna mig okej i min kropp.

Jag kan inte skylla på någon mer än mig själv, men fy fan vad jag känner mig oansvarig. Klantat mig rejält. Nu har jag lovat att varenda krona som kan sparas ska sparas så att jag kan betala tandläkarräkningarna i juli-agusti och sen försöka betala tillbaka så mycket jag kan av lånet till brorsan. Men fy fan för ångesten man får när man gjort något så oansvarigt.

Annons:
Calcifer
5/11/18, 5:42 PM
#1

Jag vet exakt hur du menar. Jag var tvungen att ta ett sms-lån för typ sex månader sen. Jag måste FORTFARANDE ta sms-lån varje månad för att ha råd med allt. Samma jävla lånetjänst, och skithög ränta, men jag har inte råd att betala av den och sen ha råd med hyra, räkningar, mat, etc. Även om jag skulle skära bort allt som inte är dödsnödvändigt så skulle det inte gå. Sen hjälper det inte att jag t:ex ibland fortfarande självmedicinerar med alkohol för att få sömn (dock absolut inte på den nivå som tidigare) och använder t:ex cigg för att lindra min ångest då psykiatrin fortfarande vägrar samarbeta med mig för att hitta något som ska kunna ge mig en dräglig vardag. Äter dessutom inte direkt billigt…

Så jag önskar jag kunde typ hjälpa eller ge smarta råd, men det enda jag egentligen kan göra är att jag känner med dig, och jag kan låta dig veta att du inte är ensam om att i princip slänga pengar man inte ens har i sjön….


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
5/11/18, 6:23 PM
#2

Tack. Ja det är ju tyvärr så att sätter man sig i den sitsen är det inte direkt lätt att ta sig ur den. Det enda som faktiskt hjälper mig är att min bror som jag lånade av inte tar nån ränta, samt inte kräver att allt ska betalas inom en viss tid utan mer vad jag kan varje månad. Så jag kommer kunna betala tillbaka även om det tar tid.

Jag förstår om man försätter sig i den där situationen när man inte har något val, men just att jag gjort slut på lånad pengar till annat än de var menade känns så oansvarigt.

Calcifer
5/11/18, 6:53 PM
#3

Jo, jag har gjort samma sak. Fick en summa av mamma att lägga mot att betala av lånet eller åtminstone minska det, men de pengarna gick till annat. Skäms som ett djur över det. Mamma säger hela tiden att jag borde låna av henne istället för hon tar inte ränta etc, men då skäms jag över att göra det också så fattar korkade ekonomiska beslut istället. Fan, jag förlorar ju typ 1000:- per månad till bara avgifter.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Denna kommentar har tagits bort.
Calcifer
5/11/18, 8:48 PM
#5

#4 Detta är inte en sajt där det är okej att komma med kommentarer som kan göra saken värre, speciellt när det handlar om ångest och tyvärr de extremt negativa och ibland farliga konsekvenser som kan följa om man känner sig tillräckligt "dålig" eller skäms tillräckligt. Med tanke på riskerna med sådana konsekvenser väljer jag att ta bort din kommentar, du är naturligtvis välkommen att göra en ny så länge du har i åtanke ämnet i fråga. När människor redan mår dåligt, har dåligt samvete, känner stark ångest och skam, behöver man inte fokusera på det som kan göra det värre.

För att göra det enkelt: Vet en person redan att de handlat felaktigt eller på ett sätt som kan såra andra, behövs det inte att någon påpekar det "uppenbara". Inte här på sajten, med tanke på de ämnen som människor måste kunna känna sig bekväma att diskutera.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

DiamondIce
5/11/18, 11:03 PM
#6

Alla gör vi saker vi ångrar ibland 🙂

Jag förstår att det känns jobbigt just nu, men att du mår dåligt över vad pengarna gick till tycker jag är ett bevis på att du inte är helt oansvarig! Du planerar att spara för att betala tillbaka lånet, och det är en jättebra start! 👍 När jag har ångest över någonting så brukar jag lägga upp en plan, för att känna att jag har kontroll över situationen i den mån det är möjligt. Det kan vara allt ifrån hur jag ska hitta bostad, till att göra en plan för att ta mig ur sängen 😃 

Du har det jobbigt just nu, och när livet är tufft så tar man inte alltid de bästa besluten. Så var inte för hård mot dig själv ❤️ 

Jag hoppas att det blir bättre för dig snart, och att allt löser sig 🌺

Annons:
Zadeira
5/12/18, 9:15 AM
#7

#6 Jag har en plan och  vet att jag kommer kunna betala tillbaka även om det tar någon månad längre än planerat. Som du säger är det alltid hjälpsamt att ha en plan. Det gör att man känner att man i alla fall har lite koll på läget.

Tyvärr gjorde jag fel denna gången, och jag ska inte skylla på någon diagnos även om jag vill, men nu vet jag till nästa gång vad som kan vara en "fallgrop" som jag kan undvika med erfarenheten i bagaget.

Tack för ditt peppande!

Calcifer
5/16/18, 2:59 PM
#8

#7 Jättebra att du har en plan i alla fall! Ibland strular man till det för sig, det är ingen ursäkt, men vi är alla människor och ibland fattar vi fel beslut. Det viktigaste tycker jag är att man ändå erkänner att man agerat fel istället för att skylla på allt och alla vilket är rätt vanligt. 

Själv tvingades jag till slut erkänna för mamma hur jag har en karusell med ett låneföretag där jag aldrig lyckas minska på skulden pga deras höga avgifter och nu är jag skyldig mamma pengar istället för dem då hon betalade av den skulden. Det svider och jag skäms, men skulle skämmas ännu mer om jag hamnade hos fogden och blev av med lägenheten och var tvungen att flytta hem igen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: