Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 720 ggr
Anonym
Anonym
3/13/18, 2:03 PM

Jobba trots cirkel?

Jag ska försöka att hålla mig så anonym som möjligt men  hoppas ni förstår vad jag menar ändå.

Jag lider av flera fysiska sjukdomar som var för sig kan ge anledning till att man inte kan arbeta normalt. Jag har lidit av ångest och panikattacker sedan jag var ca. 5 år gammal. Mitt allmänna tillstånd är typ alltid åt det deppiga hållet och kan lida av depression i perioder. Jag tar sertralin samt atarax vid behov. En av de fysiska sjukdomarna, som jag har haft sedan 19-årsåldern, kan trigga min ångest och det är ju denna fysiska sjukdom som har blivit värre under det senaste halvåret (vilket också förvärrar min ångest). Det har gjort, främst pga fysiska problemet, att jag kan behöva gå ifrån jobbet, ibland behövt gå hem även fast mitt arbetspass inte är slut och ibland sjukanmäla mig helt från arbetspass (kan ta olika lång tid för besvären att gå över). Dessa fysiska besvär uppkommer oftare och oftare och tror inte att det är något som kan behandlas - men ska ta upp med läkare.

Detta får mig att tänka mer och mer på om jag verkligen kan och bör jobba… (jobbar inte 100%) Jag lider liksom av en cirkel; fysiska problem som kan trigga ångest. Ångesten i sin tur göra att kroppen mår sämre (naturlig reaktion på ångest). (Jag jobbar i butik men har inte jobbat länge då jag tidigare mest pluggat samt varit sjukskriven (Jag börjar närma mig 30-årsåldern). Jag är väääldigt begränsad med vilka jobb jag kan göra pga alla mina sjukdomar)

Hur tänker ni som läser detta om min cirkel? Bör en person som lider på det sättet jobba? / Kan man kräva att en sådan person ändå ska jobba?

Annons:
Calcifer
3/13/18, 2:10 PM
#1

Man kan kräva det om man finner att man inte provat allt som skulle kunna göra en arbetsför. Försäkringskassan kan alltså kräva att du ska prova en hel lista med grejer, innan de möjligtvis accepterar att du inte kan arbeta. En vän till familjen är 50+ och har alltid haft enorma fysiska problem när det gäller arbete. Hen har haft flera olika arbeten och praktikplatser för att fastställa något hen egentligen redan visste: dennes problem är så pass grava att ett arbete inte fungerar. Men det har tagit flera år innan FK sagt okej.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonym
Anonym
3/13/18, 2:22 PM
#2

Detta fysiska problem hindrar mig från att sköta om saker i hushållet och mig själv. Jag har liksom inget val när besväret uppkommer att vara i badrummet och sedan vila - ofta liggandes. Det är på den nivån och då vet jag inte om jag kan och om man kan begära att jag ska jobba och vilka jobb det skulle fungera att ha då… borde sagt det i beskrivningen

/TS

Calcifer
3/13/18, 2:40 PM
#3

#2 Jag förstår hur du menar, men FK brukar ändå vara väldigt strikta. Det räcker alltså inte att du säger att du inte kan arbeta och förklarar varför, de vill ofta se bevis på detta, och en del gånger är enda beviset att de letar fram olika arbeten till dig på olika nivåer av fysisk ansträngning som behövs och ser själva att det inte fungerar. Familjens vän kan inte heller ta hand om sig själv eller sitt hushåll pga sina besvär, som förvärras av alla sorters arbete. Det har ändå tagit flera år innan FK sagt okej.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonym
Anonym
3/13/18, 2:49 PM
#4

Är den fysiska sjukdomen smärta/rörelse relaterat? i många fall kan ju såna problem underlätta med sjukgymnast eller andra former av behandlingar för att göra att man har mindre besvär/mindre ont.

Jag har ju stora fysiska besvär med både smärta och rörelse relaterat, jag jobbar 100% med smärta varje dag, visa dagar sämre och visa bättre, men utan min sjukgymnast och dem saker jag gör själv för att underlätta för mina problem, hade smärtan vart för stor och jag hade inte kunnat jobba.

Anonym
Anonym
3/13/18, 4:38 PM
#5

#3 Hm, bra att veta ändå så jag är lite förberedd på vad som kan ske. Jag har gjort några arbetsträningar för att utreda arbetsförmåga men den är ännu inte helt fastställd, men då mådde jag samtidigt bättre än vad jag gör nu.

#4 Egentligen relaterar nästan alla sjukdomarna till smärta men till olika delar av kroppen. Jag har varit hos sjukgymnast många gånger men det hjälper inte min smärta. Min smärtproblematik är så pass stor att jag inte kan jobba 100 %, det vet AF också, FK vet jag inte helt men de borde ha fått någon info annars kommer det tas senare.

Anonym
Anonym
3/13/18, 4:48 PM
#6

#5 okej, ja FK är tyvärr krångliga i många fall :(

Annons:
Lona
3/16/18, 5:49 PM
#7

Det tog tio år att få Försäkringskassan att inse att jag inte kunde jobba - då hade jag ändå varit sjukpensionär på 50% i 15 år och dessutom varit sjukskriven en hel del innan dess. Det var en förjävlig process, ärligt talat, där de dessutom var fruktansvärt nedlåtande och otrevliga. FK är oerhört restriktiva idag med både "vanlig" sjukskrivning och i synnerhet sjukpension (som det egentligen inte heter längre).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Calcifer
3/16/18, 5:59 PM
#8

Sjukersättning är de jäkligt snåla med ja. Däremot kan man söka sjukersättning i särskilda fall om man blir nekad. Jag måste ansöka om sjukersättning nu då jag fyller 30 i år. Vet att jag kommer bli nekad men måste ansöka om det först innan jag kan ansöka om det andra, vilket jag har större chans att få godkänt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
3/17/18, 8:51 AM
#9

#8 Jag tvingades också ansöka från aktivitetsersättning till sjukersättning men fick det inte beviljat. Nu går jag på rehabiliterings-ersättning och arbetstränar, trots att jag vet att det inte kommer att funka att jobba mycket mer. Men de tvingar mig att "prova".

Anonym
Anonym
3/17/18, 8:57 AM
#10

Hur länge kan man gå med rehabiliterings-ersättning?

Zadeira
3/17/18, 9:29 AM
#11

#10 Om jag inte minns fel så är det ett år. Vet faktiskt inte vad som händer sen, om man får förlängt eller söka annan ersättning.

Calcifer
3/17/18, 11:30 AM
#12

Jag ska få ansöka om sjukersättning i särskilda fall, eftersom arbetsträning etc inte finns på kartan för mig. Men det är ju inte fören jag blivit nekad sjukersättning alltså.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: