Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettertvångssyndromocd
Läst 3275 ggr
Fernis
0

Trilafon

Någon som känner till medicinen Trilafon? Den har otäckt mycket biverkningar såg jag. Är den någon här som tar den? Finns det någon annan medicin med liknande substanser som är snällare mot kroppen? Någon som vet? Finns det någon läkare här?

Ankah
0

Jag har inte särskilt stor erfarenhet av just trilafon, men neuroleptika (antipsykotiska läkemedel) generellt sett har ju ett ganska rejält tilltaget biverkanskapitel. Det finns neuroleptika som anses lite "snällare" än andra exv. klozapin (Leponex). Även Abilify är lite mildare, men har, vad jag har förstått, inte heller lika kraftig effekt på själva sjukdomssymtomen som de lite häftigare preparaten.  De olika preparaten har ju dock olika indikationer och alla preparat passar inte till alla tillstånd, även om de i vissa fall kan vara utbytbara. Det bästa är nog att ta upp med sin läkare att man fått biverkningar och vilka de är och sedan rådgöra med henne/honom om eventuella farmakajusteringar.

Glad

Karmatarerskanise
0

Ja, de flesta antidepp mediciner har en jäkla bipacksedel med en maaasssaa biverkningar listade. Ofta är det bara ett par st som man märker av i början.