Etikettallmänt-om-ångest
Läst 856 ggr
galaxee84
2017-08-30, 21:00

Frätande känsla inombords

Jag lider av svår ångest pga xanorutsättning. Jag känner en frätande känsla inombords,typ som att ha frätande syra inombords,det skaver och svider och det känns som att hela tiden vara på gränsen att bli galen. Någon som känner igen sig? Är det akathisia eller kan ångest kännss så här?

Zadeira
2017-08-31, 09:33
#1

Det är inte abstinens du har?

Mina egengjorda armband hittar du här https://www.etsy.com/shop/zadeiradesign

eller på instagram under användaren @zadeiradesign

galaxee84
2017-09-03, 02:31
#2

Det är absolut abstinens jag har, men jag har varit ren från xanor i 7 månader. Det är väl så att det kan sitta i ett år eller mer?

[AnimeV4]
2017-09-14, 04:49
#3

Tar du någon medicin just nu? Tänker på myrkrypningar, men det kanske inte känns likadant. Vet inte då jag inte har haft några själv. Ex. Lergigan kan ge myrkrypningar, nämligen. Fast det skulle lika gärna kunna vara ångest.

Calcifer
2017-09-18, 08:13
#4

Har du pratat med din läkare om det?


Vila i frid, mamma. 1951-2021 🌹

shiba123
2017-09-20, 15:34
#5

Abstinens från Xanor är det mest vedervärdiga man kan gå igenom. Det sätter sig i hela kroppen, så får man alla symtom man kan tänka sig.  Känslan av att man håller på att bli galen är också klassiskt. Tyvärr så finns det inte så mycket att göra, det är mycket som nervsystemet reagerar på, och bara gör saken ännu värre. Det är bara tiden som måste ha sin gång, och den har väl aldrig någonsin gått så sakta?! Har du en förstående omgivning som är insatt i det, och som förstår att läkningen inte är linjär? Sitter själv fast i samma elände, så jag vet hur du har det.

Läkningen kan hålla på väldigt långe. Det är ju förstås väldigt individuellt, men en tumregel är ca 1 månads läkning för var år som man har tagit tabletterna.  Den kan bli ytterligare fördröjd p.g.a. långdragen "postakut abstinens". Som sagt, jag lider med dig, är nu inne på månad 20. Men jag fick det utskrivet under väldigt många år, och det gör ju förstås att det tar sådan tid.

Calcifer
2017-09-20, 19:56
#6

Jag åt Xanor i drygt 3 år. Först från fyra tabletter om dagen till tre. Sen bort totalt omedelbart och byte till Stesolid. Läkaren vägrade ge mig nedtrappning. Gissa hur bra jag mår nu…


Vila i frid, mamma. 1951-2021 🌹

shiba123
2017-09-20, 22:09
#7

#6 Jag förstår dig så väl, är i samma situation. Kommer knappast upp ur soffan, social fobi och det är helt vedervärdigt.  Fick du inte någon nedtrappning på Stesolid heller?

Calcifer
2017-09-20, 22:17
#8

#7 Stesolid äter jag i "samma" dos som jag åt Xanor tidigare. Men det är inte samma medicin, så klart man känner symptom ändå.


Vila i frid, mamma. 1951-2021 🌹

shiba123
2017-09-20, 23:41
#9

Tyvärr så känner man sig dålig trots Stesolid.  Xanor är ju ett snäpp högre. Ångesten kan kännas oerhört brutal, och man är  rädd för precis allt. Orkar du vara uppe, eller är det som för mig, soffan?  Svagheten är jättejobbig, man orkar ingenting, det känns som "jelly-ben". Bara att ta sig till badrummet kan kännas som att bestiga ett berg.  Hur går det för dig med aptiten? Här är det noll aptit eftersom det känns så trångt i halsen, och över bröstkorgen. Besväras du av lufthunger då det känns svårt att andas?  Bensoabstinens är verkligen ett elände, det värsta jag har varit med om.
Ångesten är som sagt jättejobbig. Det är inte det vanliga, utan denna är så oerhört stark, och går på hela tiden. Har blivit erbjuden Lergigan och Theralen för detta, men det hjälper inte alls.  En liten tröst är att denna rädsla kommer att gå över med tiden, men så länge det håller på så är denna ångest helt vidrig.

Calcifer
2017-09-21, 01:18
#10

#9 Det är ett helvete, för att göra det enkelt.


Vila i frid, mamma. 1951-2021 🌹

shiba123
2017-09-22, 00:16
#11

Kemisk ångest som man får vid denna läkning är helt vidrig. Man är rädd för allt, vågar inte sova i vissa rum,  man vaknar helt skräckslagen efter vidriga mardrömmar natt efter natt.  Därför så försöker jag varna alla för att ta ångestdämpande, för den som hjärnan skapar efter dessa tabletter är som att leva i skräckens näste vartenda litet ögonblick.  Det är nog den svåraste ångest man kan råka ut för.  Så använd bara benso när det är absolut nödvändigt, med tiden så blir ångesten hundra gånger värre.
Nu blev detta lite mycket om tabletter, och beroende. Men många känner inte till, inte ens vården, vad dessa kan ställa till med efter 6-8 veckor. Så mina sista ord om detta är: ta det försiktigt, och bara i yttersta nödfall.

Upp till toppen