Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1481 ggr
VildaVittra
2017-02-04, 01:39

Hantera ångest och depression utan mediciner

Det är väldigt ofta jag läser trådar från personer som söker medicinska lösningar på sina problem. Missförstå mig rätt, mediciner är superbra vid rätt diagnos och tillfälle, men i det långa loppet kan de vara enormt negativa.

Vi med diagnoser är känsligare än andra, en beroendediagnos upp på det kan faktiskt vara det som sätter spiken i kistan. Jag har sett det hända med flera personer, då min "bana" inom psykiatrin är lång. Tack gode gud att jag själv inte blir beroende, jag är fullt medveten om att det är en välsignelse i brist på bättre ord.

Trots att jag inte blir beroende, så betyder det inte att jag är problemfri med mediciner. De gånger jag försökt avsluta mitt liv är när jag blivit övertalad om att medicineras. Alla individer fungerar inte på dessa preparat. 

Vad jag vill med denna tråd är att vi listar alternativa medicinfria sätt att hantera olika problem. Det kan vara små saker, det kan vara stora. Låt mig höra era.

Sömnstörningar- simma hårt så man blir andfådd i minst 30 minuter gärna minst en timma.

Ångest, medium- virka ett mönster där man måste räkna maskor hela tiden

Ångest hög- Sticka rätmaskor i en tub, som benvärmare eller en tubhalsduk. Med rätmaskor behöver inte hjärnan fungera

Har fler, men vill se era förslag också. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Dioramabyggare
2017-02-04, 01:51
#1

Jag har diagnostiserat Aspergers syndrom med inslag av DAMP (den formella diagnosen, ställd av en duktig och "lyhörd" psykolog, som för övrigt berättade att h*n själv har just Aspergers syndrom).

Psykologen berättade för mig att det finns medicin jag skulle kunna använda, men att den medicinen gör värre saker med mig än det den skulle motverka, så då "gick jag på psykologens linje" och valde att inte börja medicinera. Istället tänkte jag ut strategin att använda de för mig positiva "följderna" av Aspergers syndrom som "medicin"; jag har, sedan jag var fem, sex år, "kännt" att jag har något som gör att jag "passar in" på kriterierna för Aspergers syndrom. Men själva diagnosen fick jag inte förrän i mitten eller kanske slutet av 1990-talet.

VildaVittra
2017-02-04, 02:01
#2

#1 Så hur tänker du/vilka strategier har du då du har jobbiga dagar för att hålla hjärnan på rätt spår?

Jag vet (ungefär då jag har samma problematik), men sätt ord på det till de som just fått problemen eller de som inte vet vad vi pratar om. 

Som exempelvis "Hjärntvätt man gör mot sig själv är bra pga… och så här gör man…."

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Agda
2017-02-04, 02:14
#3

Jag har i flera år haft ångest för att gå och lägga mig, jag råkade ramla in på ASMR videos på youtube, efter att ha sett sådana innan jag gick och lade mig under flera månader, så försvann min ångest för att gå och lägga mig.

Gällande depressioner så är D-vitamin tillskott det enda som fungerar för mig. Har testat två olika anti-depp, den sista gav jag upp efter någon vecka då livslusten helt försvann och självmordstankarna var extrema …

Dioramabyggare
2017-02-04, 02:15
#4

#2: då brukar jag "skärma av" (rent konkret uttryckt så brukar jag vid sådana tillfällen säga till hustrun "nu har jag egentid. Jag säger till när jag är kontaktbar igen" och så "stänger jag in mig i min autismbubbla"). Jag sysslar en hel del med "geocaching" och med dioramabygge (det senare framgår av mitt alias 😉) och vid sådana tillfällen loggar jag in på en geocachingsajt, eller så loggar jag inte på ett modellbyggeforum jag är medlem på. Antingen ger jag mig sedan ut på "geocaching", eller (särskilt om det är på natten, då jag av olika orsaker är mera kreativ än jag är på dagarna) så tar jag fram något av mina tre dioramaprojekt och sitter med det några timmar.

(Jag har tre olika dioramaprojekt igång parallellt; fältförbandsplats, fordonsreparationsverkstad i fält, och ett "färdigköpt" bunkerdiorama som jag byggt ut och modifierat lite, men som den pacifist jag är så är stridsvagnar och kanoner "bannlysta" på mina dioramor. Min avatarbild föreställer för övrigt tre små hobbyfärgburkar.)

VildaVittra
2017-02-04, 02:19
#5

#3 kan du länka till en sådan video? 

#4 Jo, jag jobbar också med skala, dock inte så mycket längre. http://dockskap.ifokus.se/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Agda
2017-02-04, 02:25
#6

#5: GentleWhispering
ASMRrequests

De två är mina favoriter, men det finns många, många fler.

Dioramabyggare
2017-02-04, 02:51
#7

#5: vilka fina dockskåpsbilder! Brukar det vara någon speciell skala på dockhus? Mina dioramor är i skala 1/35, utom bunkerdioramat som är i skala 1/72. Bunkerdioramat (https://www.scalemates.com/kits/103948-italeri-6070-bunker-and-accessories) köpte jag för ett eller två år sedan när jag var på en modellbyggarträff i Västergötland. När jag testade att ställa dit en fordonsmodell tyckte jag att dioramat var för litet så jag byggde ut det med lika stor yta.

VildaVittra
2017-02-04, 03:41
#8

#7 Vanligast är 1:12, samt 1:17 (lundby), men man får jobba i vilken skala man vill, det finns inga regler att följa. 

Modellbyggare jobbar ju mest med utsidan, medan vi miniatyrister jobbar med insidan, vi gör ju till och med sopor i miniatyr. 🤪

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
2017-02-04, 17:22
#9

Jättebra med en tråd som kan ge lösningar förutom medicin, men vill poängtera att en del människor behöver den hjälp medicinering kan ge, antingen tillfälligt eller mer långvarigt och ingen ska känna sig skyldig eller dålig för att de inte klarar av att hantera sina diverse psykiska problem utan medicinering.


Vila i frid, mamma. 1951-2021 🌹

gunillapower
2017-02-06, 10:47
#10

Super bra tråd. Jag äter dock mediciner men önskar jag kunde hitta andra sätt. Finns tips på hur man kan kontrollera ångesten när den väl slagit till? För mig funkar avslappningsövningar ganska bra. Men jag har barn och kan inte alltid stänga av och använda mig av detta.

VildaVittra
2017-02-08, 00:39
#11

#10 I absoluta nödfall, så tränar jag så hårt att det mer eller mindre svartnar för ögonen. Så börja med att hjärntvätta dig själv med dagliga mantran som att "Hård träning är skoj", "Attans vad bra jag mår när jag får blodsmak i munnen" osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
2017-02-08, 00:44
#12

#10 Det är ju svårare när man har barn absolut, men jag har fått råd just kring andningsövningar och typ en fokus på nåt annat. Min samtalskontakt gav mig senast tips om att ha något i handen, något speciellt, vad som helst, ett halsband, några kulor, precis vad som helst. Och fokusera på att snurra grejen i handen, hur den känns mot huden, etc. Nu fungerade det inte för mig, men du kan ju absolut prova!


Vila i frid, mamma. 1951-2021 🌹

Upp till toppen